Päevakorra profiil: Arvo Aller
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis magusa joogi maksu eelnõule, mida peetakse puhtalt riigieelarve täitmise meetmeks, mitte rahva tervise parandamise vahendiks. Kriitika on suunatud valitsuse "teerulli" poliitikale, mis jätkab maksutõusude (käibemaks, tulumaks, aktsiisid, automaks) paketti ilma nõuetekohase protseduurita. Poliitiline positsioon on tugevalt protseduuriline ja tulemuspõhine, rõhutades halba valitsemiskultuuri ja läbipaistvuse puudumist.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab detailset teadmist eelnõu rakenduslikest aspektidest, eriti puudutades väiketootjate erandeid ja suhkrusisalduse arvestamist, tuues näiteks Eesti mee kasutamise. Esitatakse konkreetseid eelarvenumbreid, võrreldes planeeritud laekumist (25 miljonit) halduskulude ja personalikuludega (4,9 miljonit, millest 3 miljonit personalikulu). Samuti viidatakse varasemate aktsiisitõusude piiriülesele mõjule, tuues esile Läti kogemuse.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt kriitiline, konfronteeriv ja murelik, kasutades tugevaid väljendeid nagu "teerull" ja "täielik nonsenss". Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja protseduurilised, rõhutades väljatöötamiskavatsuse puudumist ja maksude kumulatiivset mõju. Kõneleja kasutab klassiku sõnu, et rõhutada raha vajadust igale poole, ning esitab oma seisukohad otsekoheselt ja formaalselt.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned on esitatud järjestikku ühel istungipäeval (02.05.2024) magusa joogi maksu eelnõu esimesel lugemisel. Muster näitab aktiivset osalemist debatis, esitades nii üldist kriitikat kui ka spetsiifilisi küsimusi ettekandjale. Kõneleja palus oma kõnele kolm minutit lisaaega, mis viitab soovile teemat põhjalikult käsitleda.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja koalitsioonile, süüdistades neid halvas valitsemiskultuuris ja protseduurireeglite eiramises, eriti väljatöötamiskavatsuse puudumise osas. Kriitika on intensiivne ja poliitiline, rõhutades, et maksutõusud on suunatud vaid eelarve täitmisele. Vastuseis on lõplik, kuna fraktsioon tegi ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole andmeid koostöö kohta teiste fraktsioonidega; tegevus on fraktsioonipõhine, kuna Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon teeb tagasilükkamise ettepaneku. Avatust kompromissidele ei väljendata, vaid nõutakse eelnõu menetluse lõpetamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Mainitakse piiriülese kaubanduse mõju, viidates Läti kogemusele aktsiisitõusude kontekstis, kus raha liikus Eestist Lätti. Samuti pööratakse tähelepanu Eesti väiketootjatele ja talutootjatele, kes seatakse erinevatesse maksuraamidesse.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Vastandub tugevalt maksutõusude poliitikale, rõhutades maksude (käibemaks, tulumaks, aktsiisid, automaks) kumulatiivset negatiivset mõju tarbija lõpphinnale. Kritiseeritakse riigieelarve paisutamist ja uue maksu haldamiseks vajalike personalikulude kasvu (3 miljonit). Eelistatakse fiskaalset läbipaistvust ja hoiatatakse piiriülese kaubanduse negatiivse mõju eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Terviseküsimusi tuleks lahendada ennetavate tegevuste, laste ja noorte liikuvuse ning kehalise aktiivsuse parandamise kaudu, mitte maksude abil. Tugev kriitika on suunatud kehalise kasvatuse asendamisele "liikumistundidega", mida peetakse täielikuks nonsenssiks, kuna see ei nõua lastelt pingutust ega saavutustahet.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) tagasilükkamisel esimesel lugemisel. Rõhutatakse protseduurilist korrektsust, nõudes väljatöötamiskavatsuse koostamist, kuna eelnõu menetlemiseks on veel aega. Eelnõu kritiseeritakse selle eest, et see on osa laiemast maksutõusude paketist.
4 Analüüsitud kõnesid