Päevakorra profiil: Arvo Aller
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) esimene lugemine
2024-09-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on mõõdukalt vastanduv eelnõu keelelisele ja terminoloogilisele küljele. Kõneleja kritiseerib Euroopa Liidu terminite (nt "formaalõpe") ülevõtmist, eelistades selgemaid ja ilusamaid eestikeelseid mõisteid nagu "tasemeõpe". Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades vajadust vältida Euroopale pimesi järgi jooksmist ja poolikuid lahendusi.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust täiskasvanuhariduse terminoloogia ja õpiväljundite skeemide osas, viidates nii Euroopa Liidu kolmetasandilisele õppekäsitlusele (formaal-, mitteformaal- ja informaalõpe) kui ka mikrokvalifikatsiooni mõistele. Ekspertiis keskendub seaduseelnõu sisu ja definitsioonide täpsusele, nõudes selgitusi täiendkoolituse ja mikrokvalifikatsiooni vahekorra kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, küsitlev ja analüütiline, keskendudes loogilisele järjepidevusele ja terminite selgusele. Toon on skeptiline, eriti seoses uute terminite vajalikkusega ja nende arusaadavusega tavainimesele. Apellatsioonid on peamiselt loogilised, rõhutades vastuolusid seletuskirja ja eelnõu vahel.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt seaduseelnõu (465 SE) esimesel lugemisel, esitades korduvalt ja järjestikku küsimusi terminoloogia ja definitsioonide teemal. Tegevusmuster näitab keskendumist detailsele seadusandlikule tööle ja ministrilt selgituste nõudmisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri esitatud eelnõule, kritiseerides selle terminoloogilist ebaselgust ja Euroopa Liidu reeglite poolikut ülevõtmist. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, süüdistades valitsust ebavajalike ja segaste mõistete sissetoomises.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja nõudlik, pöördudes ministri poole lugupidavalt ("Hea minister!"). Koostöö seisneb selgituste nõudmises täidesaatvalt võimult, kuid puuduvad viited kompromissivalmidusele või erakondadeülesele koostööle.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendumine on täielikult riiklikul seadusandlusel (Täiskasvanute koolituse seaduse muudatused) ja rahvusvahelisel (Euroopa Liidu) terminoloogia kooskõlla viimisel. Regionaalne fookus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja täiskasvanute koolituse seaduse arusaadavus. Rõhutatakse vajadust tagada, et uued terminid ja skeemid oleksid selged ja arusaadavad tavainimesele, et vältida segadust.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise eelnõul (465 SE). Prioriteet on tagada seaduse terminoloogiline selgus, vältida ebavajalikku Euroopa Liidu terminite ülevõtmist ja selgitada uute mõistete (nt mikrokvalifikatsioon) suhet olemasolevatega.
2 Analüüsitud kõnesid