Päevakorra profiil: Hanah Lahe

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab tugevalt vajadust kvaliteetse ja laiapõhjalise keskkonnahariduse järele igas kooliastmes, sidudes selle kliimamuutustega seotud väljakutsetega. Positsioon on poliitikapõhine, keskendudes koalitsioonilepingus antud lubaduste elluviimise nõudmisele. Hoiak on mõõdukalt toetav keskkonnahariduse edendamise suhtes, kuid nõudlik konkreetsete plaanide osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust haridussüsteemi struktuurist (kooliastmed) ja keskkonnahariduse lõimimise vajadusest, kasutades termineid nagu "lõimitud ja laiapõhjaline keskkonnaharidus". Ekspertiis on suunatud hariduspoliitika ja kliimamuutuste seostamisele. Teadmised on kontseptuaalsed, mitte statistilised.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes nii istungi juhataja kui ka ministri poole viisakalt. Toon on asjalik ja keskendunud poliitilisele küsimusele, kasutades loogilist argumentatsiooni ja viidates koalitsioonilepingule. Kõneleja esitab selge ja konkreetse küsimuse plaanide kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisav andmestik.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja esitab ministrile vastutuse küsimuse koalitsioonilepingus lubatud keskkonnahariduse edendamise plaanide kohta. Hoiak on kontrolliv ja poliitikapõhine, nõudes konkreetseid samme lubaduste täitmiseks. Kriitika on suunatud poliitika elluviimise kiirusele ja sisule.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koalitsioonilepingule, mis näitab teadlikkust laiematest poliitilistest kokkulepetest ja nende kasutamist argumenteerimisel. Otsese koostöö pakkumise kohta andmed puuduvad, tegemist on ametliku küsimuse esitamisega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on laiapõhjaline ja riiklik, keskendudes haridussüsteemi reformidele ja kliimamuutuste globaalsetele väljakutsetele. Hariduse edendamise vajadus puudutab kõiki kooliastmeid. Konkreetseid regionaalseid projekte või kogukondi ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisav andmestik.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades vajadust anda noortele kvaliteetne keskkonnaharidus, et tulla toime kliimamuutustega. Haridust nähakse tuleviku väljakutseteks valmistumise vahendina.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformide elluviimisel, eriti keskkonnahariduse edendamisel igas kooliastmes. Kõneleja nõuab ministrilt konkreetseid plaane lubatud poliitika realiseerimiseks, viidates koalitsioonilepingule kui poliitilisele prioriteedile.

1 Analüüsitud kõnesid