Täiskogu istungite kaupa: Lauri Laats
Kokku istungeid: 150
Täielikult profileeritud: 150
2025-10-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab huvi fiskaalpoliitika ja maksusüsteemi ülesehituse vastu, küsides eksperdilt nõu kogu süsteemi ümberkorraldamiseks. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat ("fiskaalpoliitika", "maksusüsteem") ja keskendub majanduslikele lahendustele toimetuleku parandamiseks.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab spetsiifilist teadmist telekommunikatsiooni turu ja panganduse konkurentsiprobleemide osas, kasutades andmeid kasumimarginaalide (mobiilside 20%) ja hinnatasemete võrdluste (Läti/Leedu 30–35% soodsam) kohta. On kursis ka riigieelarve struktuuri ja defitsiidi küsimustega, viidates laenude kasutamisele valitsemiskulude katteks.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust liiklusohutuse ja korrakaitse valdkonnas, tuues esile süsteemseid puudujääke, nagu ühtse registri puudumine ja korrakaitseüksuste (MUPPO, Politsei) volituste piiratus. Ta kasutab konkreetseid andmeid Pärnu haigla registreeritud õnnetuste kohta (72 juhtumit aastas) ja kritiseerib seaduse erisust kergemate tõukerataste kindlustuskohustuse osas.
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust kohaliku omavalitsuse tulubaasi jaotuse ja riigi makromajanduslike näitajate (defitsiit, maksutõusud) osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "Robin Hood" ja tsiteeritakse ministri avaldusi pressikonverentsidelt, rõhutades detailitäpsust.
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab detailset teadlikkust maksupoliitikast, eriti automaksu mõjust autoturu seiskumisele ja laekumata jäänud käibemaksule. Esitatakse konkreetseid andmevajadusi (prognoositud vs tegelik laekumine, turu seiskumine) ning tuuakse võrdluseks rahvusvahelisi näiteid (Poola, Leedu, Rootsi pangamaks ja toiduainete käibemaks). Samuti on esitatud teadmised koolilõuna maksumuse ja raiskamise probleemist Tallinnas.
2025-09-25
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kasutab märkimisväärselt andmeid ja statistikat maksustamise ja eelarve teemadel: mainib 780 miljonit majandusmõju, 2% tulumaksu lubatust, petitsiooni 100 000 allakirjutanut, kaubanduskeskuste ja toidupoodide statistikat ning toiduhinna trende (9,2%), tarbimismaksude osakaalu riigieelarves (42%). Tõstab esile demograafilise kriisi lahendamise vajalikkust ja eelarve-struktuuri analüüsi.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid näitajaid ja ajaloolisi viiteid (2000, 2011, 2017, 2019) Rail Balticu projekti eeldatavate kulude kohta ning viitab riigikontrolli väljatoodud summadele. Esitab kriitikat projekti äriplaani ja rahastuse kohta ning toob välja oodatud ja väga kõrged hoolduskulud. Demonstratiivne teadmistebaas infrastruktuuri hindamisel, keskkonnamõjudel ning majanduslikul kontrollil.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Demograafia ja sotsiaalpoliitika teemade valdamine, viitamine Sotsiaalministeeriumi koostatud analüüsile ja konkreetsetele ettepanekutele (nt noorperede eluasemete soodustamine). Demonstratsioon, et põhineb olemasolevatel andmetel ja rakendatavatel lahendustel.
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Toob esile pensionide väljamaksmise ajast (kuupäev) ja võimalikud tõrked (2024, 11 kuud) ning kohtutäiturite süsteemi usaldusväärsuse küsimused. Esitab konkreetseid numbreid ja juhtumite näiteid (30 miljon RES-i rahastus, 2,1 miljon maksuvõlg, 36 miljon käive ja 8 miljon kasum TS Laevade puhul) ning viiteid meediakajastusele Õhtulehes. Näitab faktipõhist ja juhtumipõhist lähenemist probleemide mõistmiseks.
2025-09-18
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teaduspõhise ja professionaalse lähenemise tuntust: viitab Eesti Panga ja Finantsinspektsiooni ettepanekutele, võlaõigusseaduse arutelule ning kinnisvara hindamise teemadele. Mainib Sotsiaalministeeriumi värske analüüsi ning ennetähtaegse tagasimakse reguleerimise keerukusi, demonstreerides head arusaamist finantsiturgude regulatsioonidest ja eluasemepoliitikast.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõnelejad demonstreerivad teadmisi transpordi reguleerimise tehnilistest nüanssidest (elektritõukerattad, kaal, kindlustus) ning liiklusohutusest; viidatakse koostööle Eesti kindlustusseltsiga ning kaalutakse, kuidas tehnilised nõuded mõjutavad turul tegutsevaid ettevõtteid. Lisaks käsitletakse koolilõunate kvaliteeti ja toidujäätmete probleemi, näidates teemasid sotsiaalpoliitikast ning avalike teenuste kvaliteedi osas.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Näitab keskendumist andmetele ja allikatele: viitab Eurostati näitajale (15,5%), rõhutab vajadust andmete süvianalüüsiks ning mainib Euronews ja Facebooki postitust kui allikad. Kasutab numbreid ja viiteid, et kontrollida valitsuse seisukohti ning nõuda täpsustusi. Ekspertiivsete teadmiste tase on peamiselt andmete tõlgendus ja allikate kriitika ning teaduspõhise analüüsi vajaduse esile tõstmine.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi põhiseaduslikkuse, õiguskindluse ja proportsionaalsuse olulisusest ning õigusloome kvaliteedist. Viitab õiguskantsleri ning mõjuanalüüside rollile, seletuskirjade ja kooskõlastuste vajalikkusele ning kasutab valdkondlikke termineid nagu mõjuhinnang ja läbi viidav analüüs. Tugineb põhiõiguste kaitsele ja demokraatia põhimõtetele kui alus seademugesuslike otsuste hindamisel.
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Tema ekspertüüpe näitab teadmised maamaksustusseadusest, maksumäärade kehtestamisest ja kohalike omavalitsuste tulude rahastamisest. Mainitakse konkreetselt Maa-ameti hindamisi, katastriüksuste maksustamist ja erinevate maatükkide toimumise potentsiaalseid mõjusid; kasutab tehnilisi termineid nagu haritav maa, looduslik rohuma, maksumäär, eelnõu ning regionaalne eripära. Põhiekspertüüpi näitajad on detailne seadusandluse tundmine ja numeroloogiliste mõju kirjeldamine.
2025-09-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ta viitab finantsregulatsioonile ja tarbijakaitsele olulistele teemadele: mainib õiguskantsleri hinnangut RAB-i andmete küsimise õigustele, toob välja LHV-leppetrahvi suuruse ning viitab Eesti Panga ja Finantsinspektsiooni ettepanekutele refinantseerimise lihtsustamiseks.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kasutab riiklikke ja Euroopa tasandi andmeid ning institutsioonide soovitusi (Eurostat, Eesti Pank, Finantsinspektsioon, Riigikontroll) tervishoiu kättesaadavuse, regionaalsete erinevuste ja maksupoliitika teemadel. Omab spetsiifilist teadmist tervishoiusüsteemi kitaskohtadest, tööjõupuudusest tervishoius ning noortepoliitikast; toob välja konkreetseid andmeid noorte töötuse ja tervishoiu ligipääsetavuse kohta ning analüüsib rahandusministeeriumi ja laiema majanduspoliitika konteksti.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Esineja demonstreerib teadmisi maksudest, viidates käibemaksu mõjule, Enefit Greeni juhtimise tagajärgede arutamiseks ning Rahandusministeeriumi poolt korraldatavat hanke teadlaste kaasamiseks. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu maksufestival, maksupõrgu, käibemaks, ning viitab konkreetsetele sündmustele (1998–aegne hange, kuupäevad) kontekstis maksu mõju analüüsimisele.
2025-09-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi regionaalpoliitikast ja majandusest, sealhulgas tööpuudusest ja palgaerinevustest. Viitab statistikale (näiteks palgalõhe Tallinna–maakondade vahel, 2005. aastast alates pangakontorite ja sularahaautomaatide arv) ning kasutab arupärimiste näiteid, rõhutades faktipõhise lähenemise olulisust. Teemad hõlmavad ka regionaalse infrastruktuuri ja teenuste kättesaadavust ning põllumajanduse mõjusid regionaliseeritud kontekstis.
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Näidatakse teadmist energiast ja kliimast (biokütused, biogaas, automaksu küsimus), kinnisvarasektorist ja renoveerimisprogrammidest (KredEx), sotsiaalhoole ja hooldusreformist ning maksupoliitikast (aktsiisid, käibemaks, tarbijakulud). Kasutatakse numeroloogiat ja viiteid uuringutele (inflatsioonimäärid, Eurostat, Konjunktuuriinstituut, energiapoliitika analüüs) ning esitatakse spetsiifilisi eelnõu- ja arupärimisküsimusi, mis näitavad nii teoreetilist kui järelevalvebaasi.
2025-06-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab parlamendi menetluse tundmist: mainib kolme lugemise põhimõtet ja eelnõu numbri 640 ning teabevahetuse vajadust rahanduskomisjoni kaasamisel. Kuigi otsese statistika asemel rõhutab ta õiguskaitseseisukohta ja kvaliteetselt läbi vaadatud eelnõu tähtsust.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esitatud andmed ja viited hõlmavad kiirlaenude kasvumustreid (2023: +12%, 2024: suurem kasv) ja Euroopa Liidu võrdlusi (Euroopa keskmine 5%), mis näitavad tarbijakaitse ja finantsstabiilsuse teemade ekspertteadmisi. Samuti tuuakse välja Riigikontrolli 2022 ülevaateid tervishoiusüsteemi puudujääkidest, WHO ja Euroopa Komisjoni raportite märgitud probleeme ning elulõpu tahteavalduse arutelu kontekstis ettenähtud alternatiivid.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Käitumises on rõhk energiaturu toimimisel ja hindade volatiilsusel: mainitakse Nord Pooli hinda ning selle efekti ettevõtete investeeringutele kaasa tuua riskide olemasolu. Viidatakse rahvusvahelistele võrdlusele (Rootsi, Soome, Ühendkuningriik, Saksamaa) ja roheenergeetika ettevõtete majanduslikule kahjumile, kui sektor ei toeta turgude tasakaalus. Tõstatatakse probleemid seoses riikliku toetusrahaga ning energia tootmise ja eksportimise edasikujundamisega.
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kinnitab suure ulatusega andmete analüüsi ja tehniliste asjade mõistmist: kohustatud isikud (>20 000), aktiivsed äriregistris (>100 000) ning kümnete–sadade tuhandete inimeste andmete kaasamine ennetavasse jälgimisse; mainib AI kasutamist ja jälgimisinstrumente. Viitab Rahapesu Andmebüroo rollile ja andmeldu kui suurte andmebaaside ehitamisele, näidates kogemust/intensiivset arusaamist andmete kogumisest ja järelevalve mehhanismidest.
2025-06-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõnelejatel on majanduslik analüüs ning õiguslikkuse poole ekspertteadmised: nad tsiteerivad jaemüügi kogukäibe andmeid (8% langus 2022→2023; 3% langus 2023→2024; 2025. Q1 trend), viitavad Eesti Ringmajanduse Liidile ning põhiseaduslike piirangute võimalikule riivile. Nad kasutavad näiteid ja finantsanalüüsi puudumise väiteid ning viiteid CO2-turule rohepöörde kontekstis.
2025-06-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab majandusliku ja õiguskaitsega seotud teadmisi: toob välja vajaduse mõjuanalüüside ja konkreetsete numbrite järele (nt 300/vang, 600 ülalpidamist, 30–60 miljonit) ning rõhutab otsese kasumi kalkulatsiooni vajadust. Viitab juriidilise vastutuse ja haldussuutlikkusega seotud teemadele (kriminaalmenetlus, järelevalve). Käivitab arutelu hooletult planeeritud eelnõude mõjususe üle.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Sõnavõtetes on selgelt esile toodud sotsiaalpoliitika ja maksupoliitika teemad ning energiaturu kriitika; kasutab statistikat ja rahvusvahelisi viiteid, et tugineda väidetele. Esile kerkivad konkreetsed andmed: toidukorvi võrdlused 2018 vs 2025 ning hinnatõusud üle 40%, automaksu ja maksutõusude mõjust; viitab Riigikontrolli ja Euroopa institutsioonide andmetele ning WHO/Eurostat analüüsidele tervishoiu rahastamise kohta. Samuti käsitletakse energiaturu ja ENMAK-i probleemide ning roheenergia investeeringute kriitikat.
2025-06-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teoreetilist ja andmepõhist kompetentsi tervishoiu rahastusest, demograafilistest trendidest, peretoetustest ja energiapoliitikast. Viidatakse WHO, Euroopa Komisjonile, Riigikontrollile ning kasutatakse numbreid (inflatsioon, maksukoormus, arstkonna näitajad, lastetoetused, tasuta lasteaiakohtade regionaalsed aspektid) ja rahvusvahelist konteksti, et põhjendada seisukohti.
2025-06-05
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kodaniku majanduspoliitika ja energiapoliitika valdkonnas näitab tugevat andmete ja uuringute kasutust: viitab Euroopa statistikale (inflatsioon 4,6%), töötuse numbritele (55 000 → 64 000) ja majanduskasvu maandumisele ning tarbimismaksude mõju majandusele. Kasutab väliseksperdiraportte (Rootsi teadlaste raport) ja viitab ENMAK‑i kontekstile (roheenergia suurtest mahud). Esitab selge, et on oluline mõista maksupoliitika ja energiaprobleemide vahelisi seoseid ning kasutada konkreetsed numbreid argumentide toena. Pidev rõhk vajadusele ümberõppe ja kõrgtehnoloogia investeeringute järele näitab tema analüütilist ja faktipõhist lähenemist.
2025-06-04
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta viitab ohutuse teemal statistikale (EMO-sse sattumise näited) ning rõhutab praktilisi probleeme, mis näitavad teadmisi liiklusohutuse valdkonnast.
2025-06-03
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib tugevat teadmistepagasit lennunduse ja transpordi infrastruktuuri teemadel, hõlmates nii rahastust, liinide kättesaadavust kui kohalike lennujaamade arendust. Kasutab konkreetseid näiteid (Ryanairi tegevus, Tallinna Lennujaama teenindus ning Pärnu ja Tartu lennujaamade tulevik) ning toob välja rahastust soodustavaid ja kulusid koormavaid näitajaid. Teosega on kaasas arvulised andmed: teede investeeringud umbes 203 miljonit, liiklusohutuse programm 26 miljonit ning Rail Balticu võimalikud ülalpidamiskulud 300–450 miljonit kogu Baltikumi ulatuses (Eesti osa 60–90 miljonit).
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tal on selge maksude struktuuri teadmine: viidatakse üldisele maksukoormusele (36%), tarbimismaksude osakaalule (42%), käibemaksu ja tulumaksu tasemetele (24% kummagi järgi). Toetub üleeuroopalikele andmetele (OECD, Euroopa Komisjon, IMF) ning esitab riikide võrdlusi (Soome, Rootsi, Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia, Holland), et näidata koormuse regresseerivust ja mõju elanikkonnale. Kasutab numbreid ja rahvusvahelisi asjakohaseid allikaid, et teha järeldusi mõju kohta madala- ja keskmise sissetulekuga inimestele.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Demonstratsioon IMF-aruande teemadel ja maksusüsteemi struktuuride ülevaatuse tähtsuse kohta. Viitab täpsetele numbrilistele andmetele: maksukoormus umbes 33% ja tarbimismaksude osakaal kogu maksutuludest üle 40%. Võtab sõna maksubaasi suurendamise ja maksustamise ökoloogilise/õiglase tasakaalu kohta ning arutleb vara- ja kapitalimaksude ning kõrgete dividenditulude maksustamise vajalikkuse üle. Kasutab majanduspoliitilisi termineid (struktuurireformid, maksusüsteemi audit) ja konkreetseid näiteid maksuvoodist.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esile tõstetud teemad on rahvusvaheline kaubandus ja investeeringud (Aafrika partnerlus, IT-sektori potentsiaal), maksupoliitika (tulumaksu ja käibemaksu määrad ning nende kestvus) ning julgeolekukulusid puudutav poliitika. Viidatakse konkreetsetele numbritele (tulumaks 24%, käibemaks 24% alates 1. juulist) ning maksumuudatuste mõju inimeste rahakotile.
2025-05-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ekspertteadmised keskenduvad põllumajanduspoliitikale (CAP eesmärgid ja rahastus), maksu- ja regulatiivsetele koormistele, ning maapiirkondade majandusarengule. Viidatakse CAP kümnele põhieesmärgile ja nende rakendumisele Eestis, arutletakse maksupoliitika (käibemaks, tulumaks, aktsiisid) ning ettevõtte maksude muutuste mõju üle. Kasutatakse konkreetseid näiteid (energiaefektiivsus, taimekaitse piirangud, metsastamine) ja demograafilisi andmeid, et põhjendada riiklike otsuste mõju põllumajandusele.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi CO2-turust ja GO‑sertifikaatidest, arutleb nende toimimise üle ja esitab skepsist sertifikaaditurgu ning „roheenergia” lootuste osas.—Toodud on näited: Florida suhkruroost toodetud rohelise energia kõne ja diisliku kasutuse ning roheenergia tõlgenduste kriitika.—Kaasatud on energia- ja tööstuse elutsükli üksikasjad (põllud, masinaid, diiselkütuseid, akude tootmine Hiinas), mis viitavad tehniliste ja tarneahela probleemide mõistmisele.—Korduv viide Rain Epler’i eelnõule ja CO2-turu ülevaatamise vajadusele näitab jätkuvat teema valdkonnaga seotud teadmiste põhist esitlust.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab tugevat teadmistepagasit eelarve ja rahastamise küsimustes: mainib konkreetseid summasid (200 mln, 85 mln) ja ministeeriumide lõikes jagunemist ning tugineb ERR-i artiklile (allikate viitamine). Tunnustab energiasäästu, kortermajade renoveerimise ning digitaalse innovatsiooni olulisust, viitab riigieelarve kontekstile ja vajadusele leida lisavahendeid. Kasutab numbrilist tõendusmaterjali ja viiteid meediast pärit andmetele.
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Omab selget teadmist ENMAK-ist ja energiasektori investeerimisvajadustest: mainitakse ENMAK-i arengut, 2035–2040 sihtidena lõpetada põlevkivist elektri tootmine ning 14–18 miljardit eurot vajavaid investeeringuid, samuti kilovatt-tunni hindade skaalasid (14–17 senti) ja võrguarendust EstLinkidega. Tuginetakse ulatuslikele arvandmetele ja Euroopa tasandi mõjutustele, pidades silmas julgeoleku ja tarneahela stabiilsust. Samuti käsitletakse energiavõrgu arendamise ja CO2-kinnituse võimalusi.
2025-05-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi välispoliitikast ja julgeolekust (NATO liikmesriikide teavitamine, Islandi saatkonna küsimused) ning sotsiaalpoliitikast (hooldereform, koduhooldus, pensionid, one-off toetused). Viitab Riigikontrolli auditile ja põhiseaduskomisjoni aruteludele, demonstreerides materjalide ning andmete põhist aruteluomadust.
2025-04-24
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi energiapoliitikast ja taastuvenergiast, mainides majanduslikku tasakaalu ja 2030. aasta eesmärki. Viitab Rootsi analüütikute väitele tuuleenergia kahjumilisusest ning kasutab välisriikide kogemusi kui konteksti. Demonstreerib kompetentsi hindama tehnilisi ja majanduslikke aspekte ilma liialdavat optimismi ostmata.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab energiapoliitika ja -majanduse mõistust: viitab põlevkivireservidele, katelde töövajadusele ja amortiseerumise probleemidele ning vajadusele hinnata reaalset operatiivset mõju. Toob näite Rootsi, Suurbritannia, Saksamaa ja Soome kogemust rohepöörde mõju kohta ning kasutab terminoloogiat nagu desünkroniseerimine ja saartalitlus, et illustreerida arutelu keerukust.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi taimekaitsevahendite kasutamisel ja regulatsioonides ning konkurentsi mõjutavates tegurites. Viitab konkreetsele näitele: Poola/Läti/Leedu võrdluses on lubatud tõrjevahendeid rohkem kui Eestis, mis mõjutab marjakasvatajate konkurentsivõimet. Viitab Eesti Aiandusliidule ja pikaaegsele probleemile ning rõhutab vajadust olukorra kaardistamiseks ja parandamiseks.
2025-04-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tekstis on viidatud oskustele ja teadmistele valimiste turvalisuse, läbipaistvuse ja auditeerimise teemadel: OSCE vaatlusaruanidelt tõstatatud puuduste analüüs, TalTechi teadlaste tööde ja leidude kaasamine, ning e‑valimiste tehnilise kontrolli ning võimalikku manipuleerimist käsitlevad küsimused. Esitatakse vajadus kaasata sõltumatuid eksperte ja väliskogemust.
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kvalifikatsioonina on esindaja näidanud kindlat majandusteaduslikku tausta: viitab konjunktuuriinstituudi analüüsile, kasutab spetsiifilisi inflatsiooninumbreid (5,2–7% vahemik, toiduhinnad 6–8%), ning toob välja 300 000+ inimeste vaesuse ja toidukorvi probleemi. Esitab rahvusvahelisi näiteid Euroopa Liidust toiduainete käibemaksu erisuste kohta ning kasutab riikide näiteid (Belgia, Austria, Soome, Ungari, Itaalia, Malta, Poola) näitamaks erinevaid lähenemisi. Viitab ka pankade hoiuste ja tarbimismaksude struktuurile, et tugevdada argumendi tehnilist alust.
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab ENMAK-i 2035 ajakava ja tarbimise prognoose (10 TWh vs 15,4 TWh), tuues välja võimalikud hinnad (174 vs 155 eurot/MWh) ja lehekülje 7 graafiku prognoosid. Rõhutab suurte investeeringute (u 14 miljardit eurot) ja kavatsetud taristu ning hindade suhtes vajaliku analüüsi ja kontrolli. Näitab tugevat teaduspõhist tähelepanu energiatarbimise ja investeeringute seostele ning mõju tarbijale.
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja kasutab konkreetseid näiteid ja andmeid: võrgu läbilaskevõime, akukaupade paigaldamise majanduslik tasuvus, Nord Pooli hindade ja energiaturu olukorra analüüs, 1250 MW roheenergia toodang vs 700–750 MW tarbimine, Läti ja Leeduga võrguelu ning ENMAK-i 2030 hinnaprognoos 150 EUR/MWh. Need nüansid näitavad tehnilist arutlust ja tööstuslike mõistete kasutamist energiaturu kontekstis.
2025-04-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab energiahindade, võrgutaristuse ja rohepoliitika tehnilist tausta: mainitakse ENMAK-i, megavatti, megavatt-tunni, Eleringi, Kliimaministeeriumi ning 2,6 miljardi dotatsiooni; kasutab konkreetseid näiteid hindade ja võimsuste arvutustest ning viitab Balti regioni ühisenergiale.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Teadmiste valdkonnad: finants- ja pangandussektor (omakapitali tootlus, euribor, laenulepingute tasud, hindamisaktid, notaritasud) ning energiapoliitika (roheenergia, tuulikud vs põlevkivi, Enefit Green). Esitatu viitab konkreetsetele näitudele ja statistikale (nt omakapitali tootlus kõrgem kui Skandinaavias; pankade kasumid kahekordistusid 2023–2024) ning pakub tehnilisi lahendusi laenulepingu teisaldamiseks ja intresside alandamiseks.
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab spetsiifilisi numbreid ja näiteid (40%/33% koosseis juhtorganites, paragrahvid 23791–23792, trahvid kuni 400 000 eurot) ning toob välja konkreetseid ettevõtteid (Silvano Fashion Group, Infortar, Ekspress Grupp) näidata tasakaalu juba olemasolu. Tõlgendab Euroopa Liidu arutelu ja 13-aastast debatti kontekstis, kasutades tehnilisi termeneid ja nõuete kirjeldust.
2025-04-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstratsioonid näitavad teadmisi küberturvalisusest ja kriitilise infrastruktuuri ohutuse probleemidest (näiteks inverterid, kaugjuhtimine, päikesepaneelide süsteemid ning 800–938 MW tarbimine). Viidatakse Riigi Infosüsteemi Ameti küberjulgeoleku aastaraamatule ning tehnoökosüsteemide toimimise praktikale (päikesepakid, veeremid). Esiletõstetud on tehniliste detailide ja ohutustagatuste mõistmine ning riskide hindamine seoses Hiina päritolu tehnoloogiaga.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tal on tähelepanuväärne arusaam põhiseaduse ja kodakondsusloomete puudutavatest küsimustest, mainides Vene Föderatsiooni passi või halli passi omanikke. Ta rõhutab õigussriigi ja pikaajalise elanikkonna õiguste kaitset ning viitab otsuste seaduslikkusele. Kõne viitab protokollidele ja komisjonikoosolekutele kui allikatele, mis näitab teoreetilist tausta ja menetluslike nüansside teadlikkust.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Ta demonstreerib külluslikku teadmist maksupoliitikast ja ostujõu mõju kohta, mainides toiduainete käibemaksu langetamist ning uut maksutoodet (automa maks). Viitab regionaalsele ebavõrdsusele palkade osas kui olulisele probleemile, mida poliitika peaks arvestama. Ekspertiis põhineb peamiselt tõlgendustel peamiste maksude mõjust, mitte detailsetel andmetel.
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab arutluses piirikontrolli ja kaubavedude teemade teadlikku käsitlemist; mainib Läti piiri ajutist sulgemist ning erinevust füüsiliste ja juriidiliste isikute vahel, keskendudes majanduslikele aspektidele.
2025-03-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esindaja viitab konkreetsele seadusandlikule ja põhiseaduslikule raamistikule (nt § 122 lõige 11), rõhutades, et laenuküsimus on eelnõust välja jäänud ja peab olema põhiseadusega kooskõlas. Märgib, et õigusalane analüüs puudub ja ERJK õiguste suurendamise küsimustes puudub analüüs. Näitab järjepidevat tähelepanu seadusandluse menetlemise nõuetele ja põhiseaduslike piiride järgimisele.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi parlamentaarse töö toimimisest: viitab erikomisjonide ja uurimiskomisjonide rollile ning materjalide edastamise ja ministrite vastutuse olulisusele. Mainib konkreetseid puudujääke komisjonide töös (ministeeriumid ei ilmu, materjalid edastamata), mis illustreerib arutelu nüansse ja vajadust läbipaistvuse järele. Tekst ei süvene tehnilistele andmetele, kuid näitab head arusaama parlamentaarsetest mehhanismidest.
2025-03-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Demonstreerib teadmisi fiskaalsete meetmete kohta (automaks, käibemaksu muutus 20%-lt 24%, tulumaksu tõus 20%-lt 24%, kütuse-, elektri- ja gaasikütuste aktsiisid) ning sotsiaalsete toetusmäärade mõju kohta (arsti visiidi tasu, pensionide maksustamine, maakondliku ühistranspordi kaotamine). Viitab demograafilisele kriisile ja maksu- ning hinnaõhtude seostele, kasutades konkreetseid näitajaid, kuid ei esita üksikasjalikke alternatiivseid poliitikaid.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Mereõigus ja piiride reguleerimine ning energiataristu kaitse teemad on keskmes; viitab ekspertide arvamustele ja juriidiliste võimaluste teadvustamisele piiride nihutamise kontekstis. Märgib Estlink 2 kahjustuste kontekstis taristute kaitse tähtsust ja energiaplaanide alusandmete läbipaistvust. Teabepõhine põhjuslik seos ning tehnilised nooled (piirid, taristu, energiaplaanid) on esiletõstetud.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Esitab konkreetseid viiteid rahvusvahelistele aruteludele (Tusk, Macron, roheregulatsioonid, kestlikkusaruande direktiiv, Pariisi kokkulepe, Trump). Kasutab Euroopa Liidu kliima- ja energiapoliitika teemadel teaduslikke ning poliitilisi kontekste ja analüüsi. Tõstatab küsimusi „rohi“ ja hinnalanguse mehhanismide kohta ning peegeldab majanduspoliitilisi aruteludena toidu- ja maksuvahendeid.
2025-02-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Rakendab maksupoliitika ja finantsstruktuuride analüüsi, kasutades Leedu pangamaksu ja avansilise tulumaksu näiteid; toob numerilisi numbreid (14%→18% avansiline tulumaks, 22% dividendide maks) ning võrdlusi Eesti ja Leedu süsteemide vahel. Näitab ühtlasi teadlikkust pankade omakapitali tootlusest ning finantssektori maksustamise vastuoludest. Teemadeks on maksuarhitektuur, reguleerimise mõju ja riigieelarve seosed inimeste elukvaliteediga.
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Demonstratsioon energiamajanduse teadmises: kasutab ENMAK-i ning täpsustab numbreid (2023 keskmine elektrihind 17,9 senti, jaotused biomassi, maagaasi, tuule ning päikese rollid; 2030–2035 prognoosid), samuti tarbija hinnale keskendumist ja võrguinvesteeringute tasuvust. Samuti viitab koolipsühholoogide nõuandeliini rahastamise ja sellega seotud probleemidele ning tervishoiu- ja haridusteemade(teemade) teaduspõhisele kontekstile. Tõendab oma väiteid konkreetsete numbrite ja raportite põhjal.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib energeetikavaldkonna põhiteadmisi ENMAK-i kohta ja elektrihinna korraldusest: märgib praeguse hinna ja tulevase hinnakujunduse erinevusi (u 15 senti vs 17 senti kilovatt-tunni) ning rõhutab tarbijate hindade olulisust. Viitab ekspertide ja spetsialistide seisukohtadele ning kasutab konkreetseid numbreid (nt 30 miljon vs 2,6 miljardit) argumendi toetuseks. Oma aruteludes keskendub ta tasakaalustatud energiasüsteemi jaoks — odava hinna ja suurte tootjate ligitõmbamise tasakaalule.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi sisekontrolli protseduuridest ja kohalikust omavalitsuse vastutusest; mainib sisekontrolli aruannet ning uurimise vajadust ning kajastab, kuidas kohaliku omavalitsuse hoiak ja tegevus võivad mõjutada rahastust ja usaldust. Kasutab konkreetseid näiteid (Tallinn, 400 000 euro, 1 350 000 euro) ja viitab dokumentidele kui tõendusmaterjalidele.
2025-02-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Geopoliitika ja rahvusvaheline julgeolek, energiapoliitika ja kliimapoliitika (parv/parRi Paris Agreement), ning rahvusvahelised organisatsioonid (WHO, ÜRO) annavad märgatava raami; kõne viitab majandusnäitajate ja konkurentsivõime mõjuritele ning kivisöe energiakasutuse kontekstile Hiinas. Esineja toob näiteid USA ja Hiina mõjust ning Euroopa vigade või eeliste hindamiseks kasutades üldiseid, kuid asjakohaseid näiteid. Teemade esiletõstmine näitab tugevat teadmistepiiri geopoliitikas, energias ja rahvusvahelistes suhetes.
2025-02-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kohaldata toetus peamiselt majandus- ja finantsandmetele: toob esile euribori mõju, omakapitali tootluse võrdlused ning kasutab riikide näiteid (Läti, Leedu, Skandinaavia) varjutamata; rõhutab Arenguseire Keskuse raporti viiteid ja nõuab Exceli-põhist võrdlust pankade tulude kontekstis; kasutab tehnilisi mõisteid (omakapitali tootlus, kapitaliseeritus) oma väitlustes.
2025-01-29
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kaasa tooniga tegeleb energiakaarest hoolimata desünkroniseerimise riskidega Vene sagedussüsteemist ning toob välja konkreetseid tehnilisi lahendusi (offline‑maksmine, makseterminalide toimimine ilma sideeta) ja riigi määruslike võimaluste vajaduse. Samuti viitab demonstratiivsetele majandus- ja maksuandmetele (pankade kasum, registreerimis- ja autodmaksu teemad) ning osutab konkreetselt numbrilistele elementidele, et toetada oma arutlust makse- ja maksukeskkonna muudatuste kohta. Teemad, mida ta esiplaanil käsitleb, näitavad rahastamis‑ ja ressursiliini ning maksuikutuste mõju hindamist majandusele.
2025-01-28
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi tööjõu registreerimise, keelenõuete ja välismaalaste seaduse kontekstist: viitab seletuskirja tabelile ja komisjonis arutatud teemadele. Esile tõstetakse andmete kasutamine ja seadusandluse kontekstis tegutsemise nüansid. Tekib mulje teemade mõistmisest ning vajalike selgituste otsimisest.
2025-01-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ilmneb mõistmine IT-sektori hindade ja riigihangete temaatikast: mainitakse App Store'i/Androidi hinnanguid, riigihanke hindade küsimust ning 800 000 euro suurust projekti. Kasutatakse termineid 'riigihange', 'hind' ja 'turul', ning rõhutatakse vajadust koguda ja analüüsida kasutajate tagasisidet.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid andmeid ja viiteid: 236 miljonit eurot maksulaekumist, 99 miljonit mootorsõidumaksu, 137 miljonit registreerimistasu; viitab Euroopa Liidu õigusakte ning olukordadele, nagu Nordica skandaal; toob välja tarbimismaksude osatähtsuse Eesti ja Euroopa kontekstis ning põhjendab maksumuudatuste majandustegevusele mõju.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi avaliku rahanduse mehhanismidest, viidates KredExile, Nordicale ja 1,5 miljonile eurole ning kasutades kuupäevi ja meediaväljaandeid (Eesti Ekspress) tõendina. Tõstab esile analüüsi põhinevaid küsimusi laenuotsuste läbipaistvuse kohta.
2025-01-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja keskendub riigieelarve ülesehituse läbipaistmatu olekule ja selgitab näiteid (nt 100 miljonit gaasijaamade jaoks) ning rõhutab ministeeriumide arusaamatust. Kasutab finants- ja eelarvega seotud termineid ning rõhutab vajalikkust paremale läbiviimise protsessile.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõnede autoridel on näha tugevat tervishoiu rahastuse ja majanduse seoste oskust: esile tuuakse haiguspäevade arv ja juhtumite ulatus (3,4 miljonit haiguspäeva aastas, 417 000 juhtumit), ning majanduslik mõju (2–3% SKP-st, 800–1,2 miljardit eurot kaudseid kulusid). Arutlused hõlmavad haigushüvitise muudatusi, tööandja ja riigi koormuste jagamist ning kasulikkuse hindamist investeeringu kaudu (49,3 miljonit lisakulude arv). Esitatakse konkreetsed andmepõhised kaalutlused, mis keskenduvad tervishoiu rahastamise ja majanduse sidususele.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi eelarve menetlusest ja läbipaistvuse olulisusest; mainib 100 miljonit gaasijaamade väljaehituseks ja viitab Lauri Läänemetsa ning rahandusministeeriumi asjakohastele väidetele, mis võivad eelarveplaani kahtluse alla seada. Keskendub faktide ja loogiliste argumentide kasutamisele.
2025-01-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esindaja näitab energeetika ja majanduse tihedat seost: põlevkivi kasutamine, energia julgeolek, CO2 püüdmine ja gaasijaamad, ENMAK prognoosid ning 2028–2040. Viidatakse konkreetsetele numbritele (nt 11,5 miljonit lisatulu notaritasudest, 30% suurenemine) ja tehnilistele mõistetele (juhitavad võimsused, CO2 püüd). Näitepõhine ja süvauuringupõhine käsitlus energiapoliitika teemadel.
2024-12-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Pole andmeid
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi riigikogu kulude haldamisest, esinduskulude läbipaistvuse ja palga sidumise teemadest ning päevapoliitika kontekstis rahanduse edasikestmisest. Viitab konkreetsetele näidetele (nt Belgia mudel palga-sidigutus) ja avalike kanalite küsitavustele majandusteemadel, rõhutades vajadust selguse ja aruannete järele. Tekst illustreerib oskust opereerida seadusandlike muudatuste ja eelnõude kontekstis ning kasutada näiteid avalikust diskursusest.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab teadmisi parlamendi finantsküsimustest (esinduskulud, ministrite kulud, Riigikogu palk) ning koolipsühholoogide rahastamise olulisusest; toob välja konkreetseid summasid (nt 30 000 euro vajadus, 1500 euro kuus, 250 000 eurot aastas) ning viitab komisjonide otsustele ja aruteludele. Lisaks mainib Gruusia olukorda ning Euroopa Liitu suunatud poliitikat, mis viitab valdkondlikule teadlikkusele rahvusvahelises kontekstis.
2024-12-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Toob esile maksupoliitika ja tarbijakulude mehhanisme (nt 76% inimeste bensiiniautode kasutus ja järgmisel aastal kavandatavad aktsiiside tõusud). Tõstab välja seletuskirjast pärit andmeid ja peamise mõju hindamise jooned ning viitab eelnõu tehnilistele aspektidele ja nende parandustele.
2024-12-12
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleb kuluhüvitiste ja esinduskulude süsteemide teemadel, viidates rahvusvahelistele võrdlusele (Belgia, Saksamaa, Austri) ning maksumärkide ning esinduskulude finantsarvestuse nüanssidele. Märgib statistikat, näiteks tarbimismaksude osakaalu (42% riigieelarvest) ja arutluse ulatust ning nõuab alusdokumendidest sõltuvat kontrolli. Esindab tehnilist teadlikkust kuluhüvitiste läbipaistvuse ning rahastuse tõlgenduste osas.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib majanduskäitumise ja panganduse alast teadlikkust, viidates pankade analüütikute arvamustele ning kasutades konkreetseid näitajaid (omakapitali tootlus, baasintress, euribor) ja nimekaid ekonomiste nagu Raul Eamets. Kasutatud näited (omakapitali tootlus kaks korda kõrgem kui Skandinaavias; baasintressid ja euribor) näitavad püüdu kasutada kvantitatiivseid andmeid majanduslike otsuste mõistmiseks. Tõstetakse esile maksupoliitika ja maksumuutuste mõju ning baasandmete kaudu argumentide teoreetilist toimet.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Ta viitab mitmele uuringule ja analüütikule (Arenguseire Keskuse uuringud, Tööandjate keskliidu hinnangud, pangaanalüütikute arvamused) ning kasutab neid oma seisukohtade toeks. Tema sõnavõttudes esiplaanil on majanduskasv, ostujõud, maksupoliitika riskid ning regionaalne areng, mida ta püüab kinnitada ekspertide ja statistikaga. See näitab tema teadmiste ja faktipõhise lähenemise rõhutamist majanduse ja rahanduse teemadel.
2024-12-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistebaasi parlamentaarse palga ja kuluhüvitiste süsteemide kohta ning rahvusvaheliste praktikate võrdlust: Austriast Belgiani, Leedust Rootsi ja teistest riikidest toodud näited, millest järeldatakse erinevaid osalus‑ ja tasustamise mehhanisme. Esitab täpseid näiteid protsentidest (85%, 100%, 70%, 50%) ja nende mõjusid, kasutab riikide võrdlust kui tõenduspõhist alus. Tõstab esile vajadust läbipaistvuse ja mõõdetavate kriteeriumide järele Riigikogu töös.
2024-12-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi parlamendi palga- ja kulukorralduse kohta, kasutades täpseid näitajaid (85% koosolekute osalemine tagab 100% palgast; 15% kärped; kuluhüvitiste seos palgaga). Rõhutab vajadust läbipaistvuse ja dokumentide esitamise järele, ning viitab riigi esinduskulude analüüsi ja kulude kontrolli vajalikkusele.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esindaja viitab seaduse seletuskirjale ja konkreetselt sellele, et eelnõu eesmärk on suurendada aktsiisitulu edaspidiseks; ta toob kasutusele täpseid andmeid (74,9% bensiinikasutajatest, 75% leibkondadest) ning kasutab neid argumentide illustreerimiseks. Ta rõhutab maksude mitmekihilise mõju ja seadusliku eesmärgi nüansse ning demonstreerib oskust käsitleda aktsiiside struktuuri ning tarbimise mõju.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab neuron statistika ja õigusprotsessi kasutamist: toob välja okupatsiooniaja töötuse määra (8,1%) ja EU-iga võrreldava keskmise (6,3%), viitab põhiseaduse menetlusele ning lugemistele. Mainib pangamaksu kui võimalikku riiklikku maksustruktuuri ja selle eelarve mõju ning käsitleb julgeoleku ja majanduse seoseid. Esiletõstetud on rakendatavate ning arutletavate poliitikavaldkondade teaduslik/analüütiline käsitlemine, kuid detailed ekspertarvamust otseselt ei esita.
2024-12-02
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Speakerid toovad esile numbrilisi andmeid (63,6 maksutahte indeks; 74,9% kodumajapidamiste bensiinitarbimisest; 18 senti bensiinili hind 2028. aastaks) ja viitavad koostööettekäändele ENMAK-analüüsile ning kolme tööpäeva kooskõlastusperioodile. Esindatud on selgelt tehnilised argumendid maksu‑ ja energiasektoris, sealhulgas koalitsioonilepete rahaline mõju ja eelarveprognooside kontroll. Argumendid toetuvad kirjeldatud allikatele ja konkreetsetele numbrilistele tõugetele.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõnelejatel on konkreetsed teadmised: tervishoiu kindlustuse seaduse muutuste majandusliku mõju hindamine ja sotsiaalse ühtekuuluvuse küsimused (näited: 1,3 miljonit inimest, ~1,85 miljonit arstikülastust aastas; voodipäevatasu ja retseptitasu suurendused). Lisaks on käsitletud kodakondsuse küsimus, halli passi nähtus ja kohaliku tasandi valimisõiguse teema; ning ajaloost lähtuvad tõstatatud nüansid 1990. aastate kodakondsusreformist ja hilisemast halli passi mehhanismist.
2024-11-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Räägib valdkondlikult ning kasutab näiteid majandusest ja sotsiaalpoliitikast: pensionide väljamaksed, üksi elavate pensionäride toetus, eelarve ja maksupoliitika mõju. Esitab arvulisi viiteid (nt 5. kuupäev, 6700 pensionäri, 1 340 000 euro) ja kurdab kiirustatust ning kooskõlastuste puudumist. Lisaks teemaosalusele on mainitud ka tervishoiu rahastust laste hambaravi ning notariaalsete teenuste maksumuutuste kontekst, näidates tehnilist huvi eelnõude mõjude vastu.
2024-11-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadlikkust eelnõu sisust ning viitab Seletuskirja punktidele, mis käsitlevad normide rakendamist ja järelevalvet. Kasutab terminoloogiat nagu "normi kuritarvitamine" ja "järelevalve", mis viitablegi riigivalitsuse ja õigusloome valdkonna mõistmisele. Teadmisi esitab peamiselt diskussiooni ja rakendamise küsimuste kaudu.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab eelarvekompetentsi, viidates kulu- ja sisendipõhise vs tegevuspõhise eelarve ülevaatele ja baaseaduse muutmise vajadusele. Kasutatakse konkreetseid näiteid ja näitajaid (näiteks miljardide eurode suurused summad, Euroopa fondide osakaal, omavahendite osakaal) ning rõhutatakse eelarve liigituse ja läbipaistvuse tehnilist tähtsust.}\
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Esineja demonstreerib teadmisi notariaalsete tasude ja maksupoliitikaga; toob välja täpsed numbrid (270 000 notaritoimingut aastas, 11,5 miljonit eurot aastas, 30% tõus) ning viitab kooskõlastusringile ja maksudega seotud mõju eelarvele.
2024-11-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid: toiduainete hinnad on tõusnud viimase kahe aasta jooksul üle 40%, võrdleb Euroopa Liidu käibemaksuerisuste praktikaid (Austria, Belgia, Taani jne) ja esitab detailseid Euroopa näiteid; Rail Balticu projekti maksumuse tõusu (3,6 mrd → 23,8 mrd) ning riikide kogukulutuste erinevusi (Eesti ~1,35 mrd puudujääk, Lätis 9,60 mrd, Leedus 10,23 mrd) ning vajadust rahastusallikate ja maade omandamise korralduse ülevaatamiseks.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi eelarve ja maksude seostest ning keskkonnaalaste kaalutluste osas; kasutab termineid nagu keskkonnaaspekt ja riigikassa täitmine ning viitab riigi eelarve struktuurile ja kontrollile. Tõstab esile piiride vahelise pinge, kus maksu mõju peab arvestama nii keskkonna kui sissetulekute võrdõiguslikkusega.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib teadmisi majandusliku ebavõrdsuse ja maksupoliitika ning energiapoliitika teemadel: toidu käibemaksu alandamise kavand, regionaalsed palgierinevused (Harjumaa ~2000 euro vs Kagu-Eesti ~1400 euro), ning energiajulgeoleku küsimused ja voolu kättesaadavus. Viitab Euroopa Liidu praktikatele ning 2030–2040 aastate eesmärkidele taastuvenergia ja süsinikuneutraalsuse kontekstis, ning rõhutab vajadust investeerimisplaani ja varade (põlevkivi) kasutamise jätkusuutlikkuse järele. Kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid (nt palkide erinevused, 2030/2040 sihid, elektri hind).
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Käsitletud teemad hõlmavad Euroopa Liidu ühtekuuluvuspoliitika fondide rahastust, sealhulgas 2014–2020 ja 2021–2027 perioodide kasutust. Esineja tsiteerib Riigikontrolli andmeid ja esitab täpseid näitajaid (nt 300 miljonit eurot kasutamata 2014–2020 perioodil; 3,7 miljardist eurost 48 miljonit kasutatud 2021–2027 perioodil). Demonstratiivne teaduslik lähenemine ja arvulised detailid näitavad tugevat faktidel põhinevat arutelu fondide kasutuse kohta.
2024-11-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja keskendub regionaalsele arengule ja avalike teenuste kättesaadavusele maapiirkondades, tuues konkreetsed näited nagu Kiviõli, Jõhvi, Lüganuse ja Hiiumaa ning viidates riigiasutuste sulgemisele. Ta kasutab ka Tervise Arengu Instituudilt pärit andmeid narkoüledooside näitaja kohta ning arutleb mõjusid regionaalse arengu otsuste peal. Näited ja statistika annavad ülevaate tema teemadele omasest ekspertiisist.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib teadmisi eelarve ülesehitusest, mainides “tegevuspõhist eelarvet” ning programmidena liigendatud kulusid. Viidatud on konkreetseid probleeme (Rail Balticu kulud, leheküljenumbrite raskesti jälgitav loetavus) ning mõju Ülle Madise seisukohale, mis näitab tehniliste ja õiguspõhiste kaalutluste kasutamist. Tekib mulje, et kõneleja jagab ja kasutab majandus‑ ja eelarvealaseid arutlusi ning toob välja vajaduse selgust ja kontrolli rahastamisel.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Ta demonstreerib teadmisi maksudest ja avalikest finantsidest, viidates Turuuuringute AS-i uuringutele ja eelarve menetlusele. Ta esitab konkreetseid küsimusi maksude ja teenustasude tuleviku kohta ning nõuab kindlaid lubadusi kuni 2028. aastani. See viitab regionaalse majanduse ja teenuste kättesaadavuse teemadele, mis näitab finants- ja majanduslikku kompetentsi.
2024-10-22
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Räägib pankade maksustamisest, euribori mõjust ja finantssektori reguleerimisest, kasutades konkreetseid andmepunkte (nt tarbimismaksude osakaal 41% riigieelarvest) ning viiteid Euroopa Keskpanga rahapoliitikale. Tõstab esile regulatiivse tausta ning pankade kasumi ja laenu teenindamise kulude seoseid, näidates majanduslikku arusaama laiemas kontekstis. Demonstratiivne viide Skandinaavia laenukäitumisele ja laenudega seotud maksedistsipliinile vihjab sügavamat teemade tundmist.
2024-10-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhuv temaatika on hooldus- ja vanuriteenused, kohalike omavalitsuste rahastus ning õiguspärasuse ja finantsiljaotuse kuluvaade (Riigikohus, kohtuotsuste kontekst). Toob esile konkreetseid numbreid (2025. tarbimismaksude osakaal) ja võrrelda regioone/riike (Leedu, Soome, Läti). Demonstratiivne majanduslik analüüs keskendub hoolduskulude, eelarve ja maksumuudatuste mõjudele.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kasutab ajaloost ja majandusest pärit andmeid: mainib umbes 200 000 krimmitatarlast küüditamisel ja 47% surmajuhtumitest, samuti tarbimismaksu osakaalu SKP-st (9,2%) ning kogu maksulaekumises (umbes 41%). Esitleb 2025–2026 eelarve numbreid (6,5 miljardit või 2,5 miljardit seotud maksudega) ja arutleb, kuhu raha täpselt suunatakse.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Demonstratsioon keskvaranduses: kasutab konkreetseid andmeid eelarvest ja kahjudest (540 pöördumist, umbes 3 miljonit eurot esimesel näiteaastal; 270 pöördumist ja 1,5 miljonit eurot kahju) ning viitab seadusandlikele muudatustele (eelnõu 507, perehüvitiste seadus, seletuses lehekülg 16). Näitab teadmisi tervishoiu rahastusest (Tervisekassa puudujääk), eelarvepoliitikast ja maksupoliitika võimalikest mõjudest.
2024-10-15
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kaasab tugeva andmepõhise argumenteerimise: viitab seletuskirja jagatundidele (kodumajapidamised 74,9%, ehitus 3,2%, äri/avalik teenindus 14,5%, muud 7,4%). Esitab küsimusi ja tõeb esile, kellele maksutõus kõige suurema koormuse toob. Adekvaatne majanduslik või maksuanalüütiline taust, tugineb dokumentidele ja arvutustele.
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kohendab eelarve ja majanduslikke mõjusid: viitab eelarvepositsioonile 2026 (−224,6 mln eurot) ning eelnõu poolt lisanduvad 51,4 mln eurot, mis suurendavat puudujääki (−195,4 mln). Toob välja konkreetseid numbreid (1,3 mln inimest, 1,85 mln arsti visiiti, 130 000 voodipäevatasu, ~900 000 retseptitasu) ning viitab seletuskirja leheküljele 16 mööda eelnõu sisulist mõju puudulikkust. Meetsgib majanduslikku sõnastust ja asjakohaseid andmeid, et põhjendada vastuseisu.
2024-10-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Esineja näitab teadmisi põllumajandus- ja regionaalpoliitikast, sealhulgas dotatsioonide ja konkurentsi küsimustest Euroopa Liidus, ning käsitleb maksude mõju põllumajandusele. Ta toob konkreetselt välja pikaaegse rendilepingu (Tartu Agro) ja selle jätkusuutlikkuse küsimuse, samuti maaparandustööde ja enampakkumise korralduse teemasid. Lisaks mainib ta EL-i otsust hiinast pärit elektrisõidukitele lisatollimaksu, näidates laiemat kontekstiteadmist poliitilise arutelu jaoks.
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kasutab Telia aruande põhinevaid andmeid: 2023 netokasum 63 mln eurot, käive 384 mln eurot ning kasum moodustas umbes 20% käibest; mainitakse ka kõiki tulusid ja kulumeetrit, sealhulgas 2023–2021 investeeringute mahu (54,5 mln, 60,5 mln, 53 mln). Tõstab välja investeeringute trendide analüüsi ja EBIT-i (kulumieelne kasum) 135,8 mln eurot, näidates finantsanalüüsi tugevust. Demonstratiivne tähelepanu finantsandmete kontekstile ja kapitali kasutusele.
2024-09-26
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Tekst demonstreerib tugevat maksupoliitika ja eelarve mõistmist ning kasutab konkreetseid näiteid ja andmeid (nt 350 000 inimest vaesuses, trahvide kasvu 76,4%, elektriaktsiis +53%, maamaksu +38%, hasartmängumaks +1%, sotsiaalmaksu võimalik tõus 3% ja 140 miljonit). Viitab ajaloolisele kontekstile (2009. aasta maksupoliitika ning Ajutise maksude jätkuva kehtivuse küsimus) ning kasutab numbreid ja võrdlusi, et toeta oma seisukohti. Näitab järjepidevat analüütilist lähenemist maksude ja sotsiaalsete kulude mõju hindamisel.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab majanduse ja tööhõive mõju mõistmist ning rohepöörde majanduslikke tähendusi, tuues välja konkreetsed andmed (nt materjalide päritolust 80% Hiinast) ning regionaalse majanduse ja taristute rolli arutelu. Rõhutab Euroopa Liidu konteksti ja tootmisüksuste olulisust, et rohepöörde kasu jõuaks mõjuda ka Eesti majandusele.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Speaker näitab rahvusvahelise välispoliitika teadmisi, viidates ÜRO Peaassamblee resolutsioonile, Euroopa Liidu soovitatavale ühisele positsioonile ja USA rollile. Mainitakse ka olulisi riikide positsioone (Saksamaa, Suurbritannia) ning arutletakse, milline on Lääne liitlaste ja Eesti koostöö kontekst. Viide Eerik-Niiles Krossi kommentaarile toob välja teadmise kriitilise debati ajaloolist tausta (vokaalne KGB-taktika tõlgendus) ja Marina Kaljurandi variandi argumenteerimise. Näidatakse järjepidevat arutelu välispoliitika teemadel.
2024-09-24
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab majandusliku mõju mõistmist kaitsetööstuse kontekstis ning rõhutab vajadust analüüside ja prognooside järele; kasutab spetsiifilisi termineid nagu käive, turud ja mahtude suurendamine.
2024-09-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab teadmisi välispoliitikast, viidates ÜRO hääletusele ja Lähis-Ida küsimustele (Jeruusalemm, Hiina, Gruusia) ning komisjonide rollile. Tsiteerib vajadust väliskomisjoni arutelude järele enne otsuste tegemist ja rõhutab majandusdiplomaatika olulisust. Näitab tähelepanu nii poliitiliste sündmuste kui ka praktiliste diplomaadi tegevuste, sealhulgas saatkondade personalikultuuri ja töödega.
2024-09-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatakse demograafia ja perepoliitika teemade analüüsi ning kasutatud on termineid nagu demograafiline pilt ja pere loomine. Kuigi spetsiifilisi andmeid ei toodud, on tähelepanu keskmes meetmete mõju hindamine ja poliitikate analüüs ning rakenduslike lahenduste kaalumine demograafilise olukorra parandamiseks.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Energiaturu majanduslikud analüüsid, sealhulgas tasuvus ja tarbijate koormus: rõhutab ülekandeliinide kulusid, dotatsioonide mõju lõpptarbijale ning majanduslike arvutuste tähtsust. Võtab arvesse loodus- ja kalandustegevuse sotsiaalseid ning keskkonnamõjusid ning argumenteerib nii rohelise kui fossiilse energia rolli koostoimes. Kritiseerib kiiret meretuulikute elavdust, viidates vajadusele selgete ja mõõdetavate näitajate järele.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab tugevat makroökonoomilist ja avalike rahanduste alast teadlikkust: toob välja inflatsiooni, ostujõu ja tarbimise mõju ning viitab analüütikute hinnangutele (nt Triinu Tapveri analüüs). Kasutab terminoloogiat nagu eelarve tasakaal, maksukoormus ja tarbimismaksud ning püüab näidata seoseid majanduskeskkonna ja poliitikameetmete vahel. Tuvastab vajaliku tõendusbaasi ja rõhutab, et mõju hindamisel tuleb arvestada nii lühi- kui ka pikaajalisi tagajärgi.
2024-09-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid andmeid ja statistikat (nt vigastussurmade arv 2022: 825; narkosurmade arv 2020–2022; perevägivalla juhtumite arv ~3500; elanike aktiivne kaitsetahe 71% 2022→ 66%; ainult 1% peab kuritegevust peamiseks mureks). Näitab tugev data-tugedust ja riskide hindamist valdkondades nagu siseturvalisus, kriminaalne ohutus ning sotsiaalne kaitse.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Speaker näitab teadmisi regulatiivse mõju kohta ärile (kooskõlastusring, riskide suurendamine kindlustuses, pikaajalised investeeringuplaanid) ning toob välja konkreetseid majandustsütmeid (oksend nende kohta: koormused, kindlustus, pikkajalised investeeringud aastaks 2029). Esitab tehnilise kriitika põhinevaid argumente ja keskendub reguleeriva keskkonna mõjudele ettevõtlusele.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Ta toob esile piiride logistika ja humanitaarabi väljakutsed ning vajaduse humanitaarsete meetmete kiireks rakendamiseks. Mainitakse omapoolset abi ja finantsilist toestust ning erasektoriga koostöö vajadust (bussiliinid ja graafikud). Tekib mulje, et tema ekspertteadmised kiirgavad praktilisest korraldamisest piiril ning kohalike võimudega koostööst.
2024-09-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi parlamendi menetlusest: viitab komisjoni arutelule, ministri kaasamise vajadusele ning kontrollarvude esitamise olulisusele. Kasutab tehnilisi termineid (kontrollarvud, eelnõu, sisuline arutelu) ja rõhutab andmete alusel otsuste tegemise vajadust.
2024-07-15
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Tunnustab ja viitab õiguslikule analüüsile, mida on tellinud Keskerakonna fraktsioon ning mille põhjal on automaksu põhiseaduslikkus kaheldav ning menetluslikult nõrgalt elluviidav. Mainib ka eelarvet puudutavaid küsimusi ja maksumõjusid, sealhulgas koormust ettevõtjatele ja peredele. Esitab ideid, kuidas raha leida ning kuidas seaduseelnõu parandada, viidates konkreetsetele õiguslikele aspektidele ja analüüsile.
2024-06-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Demograafiliste ja regionaalpoliitiliste mõjude ning kohaliku omavalitsuste rahastusprobleemide tundmine; mainitud näited Pirita ja Nõmme suurte maatükkide omanike kohta ning umbkaudne 4000 euro maksumäär näitena; kasutab termineid regionaalpoliitika, tulubaas ja demograafiline olukord. Kuigi kontseptuaalselt tugev, ei esita sügavaid tehnilisi maksuarutelisi andmeid, kuid demograafia ja maksustamise mõju ühendab järjepidevalt oma argumendis.
2024-06-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Kindlalt viitab eelarve mõjudele: märgib 5 miljoni võrra tehtud kärpet ja selle arvestuslikku 20–30 miljonit saamata maksutulu ning kolmanda lugemise ajalise raamiga (kolmandal lugemisel umbes üheksa päeva). Toob välja teemad nagu kaitseinvesteeringud, Rail Balticu ja tuumajaama ning mainib eelnõu menetlemise detailide kohta. Kasutab konkreetseid numbreid ja tehnilisi viiteid, mis näitavad arusaama riigieelarve mõjutavatest nüanssidest.
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab energeetika ja majandusliku analüüsi teadmist. Ta rõhutab vajadust sotsiaal-majanduslikest analüüside, energeetika bilansi ja juhitava energia küsimuste käsitlemise ning hindamise osas. Ta viitab vajadusele hinnata tasuvust ja erinevaid stsenaariume, sealhulgas roheenergia kasvu ja võrgu vajadusi.
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esinejad toovad välja välispoliitika protseduuride tundmise (seletuskirjade analüüs, olukorra kirjeldus, arutelude läbipaistvus) ning vajaduse kaasata välisekspertide ja liitlaste seisukohad. Nad viitavad diplomaatide ja mõttekodade kaasamise vajadusele ning rõhutavad, et otsused peaksid põhinema põhjalikul analüüsil ja faktidel.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esindatavad teemad puudutavad administratiivtasude mõju kodanikele, kiirteenuste tasusid ja trahvimäärade seoseid majandusega. Parrale viidatakse konkreetsetele numbrilistele näidetele (nt 250 vs 45 eurot, 64 vs 250 eurot, 80-eurone parkimistrahv), mis näitab soovitud hindade mõju analüüsi ja arutelu. Tekstides on keskne tähelepanu tasude suuruse ja teenuste kättesaadavuse tasakaalule ning nende sotsiaalsetele tagajärgedele.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Esinemine demonstreerib teadmisi välisriikide suhete juhtimisest ja diplomaatiast; rõhutab, et välisministri tööriist on diplomaatia, mitte barricades. Väited Gruusia valitsuse legitiimsuse ja lääne suuna kohta viitavad rahvusvahelistele raamistikutele, kuid ei too konkreetseid andmeid. Tehniliste termide kasutamine nagu diplomaatia ja lõhe tekitamine viitab arusaamisele rahvusvahelisest suhtlusest.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib maksu- ja sotsiaalpoliitika alast teadmist, viidates 350 000 inimest puudutusvaesusele ning inflatsioonile (ligikaudu 40% viimase kahe aasta jooksul). Põhisõnumiks on toiduainete käibemaksu taseme mõju ja Euroopa näidete võrdlemine, sealhulgas võrrelda madalama käibemaksuga riike. Ta arutleb tarbimismaksude mõju vaesematele ja pakub maksuteemalisi lahendusi (nt pankade maks, digitaalse reklaami maksustamine) ning rõhutab rahanduskomisjoni rolli inimeste eluolu mõjutavate küsimuste arutamisel.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Esitatud teemad keskenduvad Gruusia Euroopa Liidu ja NATO teekonnale ning viisavabaduse saavutamisele 2017. aastal ( ning toetus alates 2008). Rõhutatakse diplomaatia rolli välispoliitikas ning rahvusvaheliste suhete kvaliteeti. Tekst toob välja konkreetseid faktide viiteid ja kasutab neid argumentide põhinelana.
2024-05-28
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab täpseid näiteid: üle 800 MW on juba välja ehitatud päikeseparkide jaoks ning 2025. aastaks oodatakse umbes 1200 MW päikesepaneelide parke; maismaa tuulepargid arenduvad odavamalt ning protseduurid on lihtsamad kui meres. Märgib vajadust verele suunata elektri jõudmine maismaale ning seetõttu on oluline võrguühendus. Viitab riigikontrolli kriitikale energeetikapoliitika ühtsuse puudumise kohta ja rõhutab majanduslike kaalutluste ning ettevõtjate kogemuste kasutamist.
2024-05-27
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kasutatakse Riigikontrolli raporti järeldusi, 2022–2024 statistikat ja rahastuse numbreid (nt 22,5% suhtelises ja 3,5% absoluutses vaesuses, 350 000 inimest; puudega eakate toetusmäärad 12,79/26,85/40,91 eurot; 170% elukalliduse tõus; KredExi renoveerimisrahastuse summaarne suurus). Esiletõstetud on riigi ja kohalike omavalitsuste eri praktikad ning vajadus riigi suurema tähtsusega kulutuste ja rahastuse järele. Näitab tugevat andmete ja faktide põhist lähenemist sotsiaalsete probleemide arutamisel.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rääkija demonstreerib tugevat õigusteoreetilist tausta: viitab põhiseadusele, Euroopa Liidu direktiividele ja Euroopa Inimõiguste Kohtu praktikale ning mainib õigusteadlase Paloma Krõõt Tupay arvamust; keskendub "külmutamise" vs "konfiskeerimise" õiguslikele piiridele ja koormusele kohtusüsteemile. Kasutab spetsiifilisi juriidilisi termineid ja viiteid, rõhutades vajadust kohtu- ja rahvusvahelist vaatepunkti järgida.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Ettekanne demonstreerib teadmisi ETO kontseptsioonist ja hädaolukorra seaduse muudatuste kontekstist, mainides 14 teenust ning 7 elutähtsat teenust. Ta toob konkreetseid näiteid Maag Food, Valio ja Tartu Mill ning arutleb, kuidas lisakohustused võivad mõjutada konkurentsivõimet ja investeeringute dünaamikat. Keelekasutus viitab terminitele nagu elutähtsad teenused, hädaolukorra seaduse muutmine ja varud/koormused.
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Räägitakse konkreetsetest lasteaia nõuetest ja personalisuhetest: mainitakse kvalifikatsiooni nõuet ning personali suhet lastele (näitlike näidete kaudu, nt iga viie lapse kohta üks õpetaja, kuues laps kaks õpetajat). Näidatakse teadlikkus teenuse kvaliteedi standarditest ning kasutatud terminitest (nõuded, kvalifikatsioon). Piiratud mahus, kuid ilmne on püüdlus käsitleda regulatiivseid aspekte ja nende mõju.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi pangandussektorist: selgitab marginaali ja euribori rolli, kasutab täpset statistikat (Q1 2024 pankade kasum 444 miljonit eurot) ning seostab ECB otsuseid ja euribori mõju laondusega. Toonitab regulatiivsete mõjude ja finantsstruktuuride tulenemist ning laenuturul toimuvat, esitades ning arutades solidaarsuspangamaksu üle.
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Räägitav näitab teadmisi usuvabadusest ja religioossest kogukonnast (umbes 150 000 õigeusklikkust Eestis) ning näitab teadlikkust Moskva Patriarhaadi Eesti Õigeusu Kiriku seostest. Teemad on kontekstuaalsed, kuid põhinevad lühiperioodilises arutluses, mitte sügaval statistikakatsel.
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Viitab Austraaliast tellitud uuringule ning maksustamise ekonomiliste mõjude arvulisele hindamisele (maksu potentsiaalne tulu kuni 7,9 miljonit; administreerimiskulud umbes 5 miljonit). Kasutab konkreetseid numbreid ja viiteid, ilmutades teaduspõhist lähenemist maksupoliitika küsimustele.
2024-04-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Not enough data
2024-04-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab majandus- ja maksupoliitika tehnilist teadmist: viitab konkreetsetelenumbritele (120 miljonit → 236 miljonit; pankade kasum 444 miljonit), CO2-koefitsiendi küsimusele, registreerimistasule ja vanuselisele jaotusele; kasutab viiteid meediale (ERR) ja arupärimiste kontekstis ning mainib stabiilsusprogrammi ja Euroopa dokumente.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Viitab õiguslikele raamistikutele (paragrahv 48, § 483) ja riigi valimisteenistuse rollile ning kasutab Tallinna linnavolikogu näidet järelevalve kohta; demonstreerib teoreetilist ja õiguslikku teadmist valimiste turvalisuse ning kontrolli teemadel. Toob esile, et tervikusüsteemiga ei ole võimalik samaaegselt kontrollida kõigi hääletajate tulemusi.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Teab tervishoiupoliitikast ja maksustamise võimalike majanduslike mõjude kohta: viitab konkreetsetele numbritele (25 miljon maksulaekumist, 5 miljon kulusid) ning alkoholiaktsiisi näitele hindamaks mõju. Nõuab terviklikku programmi ning mõjuanalüüsi, mis seoks terviseprobleemid ja maksustamise tõenduspõhise mõju. Esitab küsimusi ja näiteid, et näidata teaduslikku ja analüütilist lähenemist.
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugev arusaam elektriturust ja universaalteenuse mehhanismist, kasutades konkreetseid näiteid ja numbreid (19 senti universaalteenuse hinnana, võrreldes maandumiskõikumistega 6–12 senti kilovatt-tunni kohta, 150 000 tarbijat). Viitab ajale, millal valitsus lubas asjaga tegeleda (2022–2023) ning toob välja vajaduse parematele/meeldivamatele lahendustele; kasutab struktureeritud arvulisi tõendeid ja ajastuslikku analüüsi. Jalgpallihallide projektide loetelu näitab teadmisi infrastruktuuri arendamise teemadel, kuid kirjeldus on peamiselt ideeline, mitte tehniline.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab majandusprognooside metoodikat ja stsenaariumide eristust (positiivne, negatiivne, konservatiivne). Viitab kasutatavale terminoloogiale nagu 'kevade stsenaarium', 'SKP kasv', 'riskistsenaarium' ning eelduste kaalutlemisele; näitab makromajandusliku terminoloogia ja andmemõtestuse kasutust.
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kataloogis selgelt esile kerkivad teadmised toidusektori struktuurist ja toidujulgeolekust (40% imporditud tooted, 42% toiduhindade tõus). Viitab regionaalsele konkurentsivõimele ja tootjate sulgemistele (Kehtna, Rahinge, Vasula) kui näidetele majanduslikust surve alt. Mõistab energiapoliitika seoseid ning 2030. aasta eesmärke Eesti energiatootmise osas, viidates toiduvalikutega sarnastele eesmärkidele. Kasutab konkreetseid näiteid ja andmeid, et põhjendada poliitilist seisukohta.
2024-03-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rääkija demonstreerib demograafia ja majanduse põhiteadmisi: viitab Allan Puur’i hinnangutele, esitab täpseid andmeid sündide arvust ja migratsioonist ning arutleb maksude mõju inflatsioonile ja tööjõuturule. Kasutab statistik ja terminoloogiat (elukallidus, maksud, kvoot, tööturg) ning rõhub põhjendustele, mis seavad esikohale demograafilised protsessid ja nende majanduslikud tagajärjed.
2024-03-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kohapeal on ta näidanud tugevat tehnikat ja energiapoliitika teadmisi: on välja pakkunud konkreetseid numbreid (3000 MW praegust võimsust ja vajadust lisada umbes 2500 MW), arutleb võrguinvesteeringute ja välisühenduste üle. Teemadena keskendub ta võrgutasude, taastuvenergia tasu ja aktsiisi kui elektrihinna komponentidele, meretuulepargid vs maismaatuul, ning tuumajaama ja gaasuturbiinide potentsiaalile vesinikuga tulevikus. Ta rõhutab vajadust efektiivsete protsesside ja kiiresti teostatavate lahenduste järele ning teeb tihedat seost tehniliste näitajate ja majanduslike mõjudega.
2024-03-04
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib maksu- ja tarbimispoliitika teadmisi: kasutab konkreetseid numbreid ja näiteid (käibemaks 20%→22%, prognoositi 1,6% mõju, tegelik 5% elukalliduse kasv). Viitab kahele valdkonnale – maksude struktuuri ning nende mõju tarbijahindadele ja vaesusele. Toob esile ajaloolise kogemuse 2003–2005 tulumaksu langetamise mõjusid, kasutades neid argumentides, et sotsiaalpoliitika peab olema seotud maksudega. Näitab järjepidevat tähelepanu maksu-uudatustele ja nende efektiivsusele.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kasutab numbreid ja ajastust (200 000 klienti, 1. aprill, detsembrikuus esitatud eelnõu) ning viitab universaalteenuse mõjule kodanikele, eriti vanematele ja IT-lahenduste oskusteta gruppidele. Esitab selgelt juhtide otsuste mõju ning tehnilist konteksti puudutavaid märksõnu.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Näitab energiamajanduse ja soojusinfrastruktuuri teadmist (Narva Soojusvõrk, trasside pikkus, renoveerimise osakaal, Enefit Power ja Balti elektrijaam). Viitab CO2 kvoodi hindade mõjule ning kasutab konkreetseid andmeid (80 km trasse, 56% renoveeritud, 45 km renoveeritud) argumendi toeks. Esiletõstetud on tehnilised ja infrastruktuuri küsimused ning nende majanduslikud mõjud.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Pole piisavalt andmeid.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Rõhutab teadmisi teehoiukavast ja Transpordiametist ning viitab konkreetsetele nüanssidele (kestvus, eraldatud rahastus kuni 2027. aastani, kärped), kasutab näiteid teede hoolduse ja kiirabi jõudmise probleemide kohta. Viitab regionaalse infrastruktuuri rahastamise olulisusele ning osutab, et tehniline mõõde nõuab rohkem raha, et olemasolevaid teid hoida samal tasemel.
2024-02-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib numbrilist ja analüütilist lähenemist maksupoliitikale, mainides konkreetseid numbreid (1,66% hinnatõus käibemaksu tõusu tõttu; inflatsioon 5%) ja aktsiiside mõju, ning küsib lisainfot mõjuanalüüside olemasolust nende muudatuste kohta.
2024-01-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõne põhiteemad on tulumaksu struktuurid (astmelise tulumaksu ideed, tulumaksumäär 22% ja võimalus 19,2%), samuti maksuküüri mõjude arutelu. Esineja kasutab tehnilisi termineid ja numbrilisi viiteid ning näitab huvi maksumuudatuste konkreetse mõju kohta üksikisikutele.
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab energiapoliitika teemasid tundvat autoriteeti: viitab tuumaenergia kasutuselevõtu riskide maandamisele ja töörühma värske raporti olulisusele. Mainib võrdlusi roheliste energiaallikate (tuule, päikese) võimalustega ja kasutab terminoloogiat nagu 'juhitavad võimsused' ning 'riskide maandamine'.