Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

2025-09-17

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline ja kriitiline. Esineja rõhutab tervishoiu kättesaadavuse probleemi (15,5% elanikkonnast loobub teenustest) ning valitsuse vastutust nende andmete ja otsuste eest, kutsudes ministrit vastutusele ja avaldust kontrollima. Ta esitab tugeva nõudliku tooniga küsimusi ja viiteid hinnangute põhjalikkusele, ning on kriitiline seoses Tervisekassa juhi leidmise kuludega (35 000 eurot) ning sotsiaalvaldkonna juhtimise mahuga. Framing on rohkem poliitikakujunduslik ja tulemusorientatsioon: ta rõhutab vastutust, läbipaistvust ja tõenduspõhist tegutsemist.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab keskendumist andmetele ja allikatele: viitab Eurostati näitajale (15,5%), rõhutab vajadust andmete süvianalüüsiks ning mainib Euronews ja Facebooki postitust kui allikad. Kasutab numbreid ja viiteid, et kontrollida valitsuse seisukohti ning nõuda täpsustusi. Ekspertiivsete teadmiste tase on peamiselt andmete tõlgendus ja allikate kriitika ning teaduspõhise analüüsi vajaduse esile tõstmine.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Küllastunud kihk-väärtustega ja combative, üsna otsene toon. Kasutab retoorilisi küsimusi, kummutab vastuväiteid osundades allikate ebakõla või puudulikku analüüsi. Tekstil on tugevalt skeptiline, vääritab “häid otsuseid” ja sisendab vajadust kontrolli ning vastutust. Väga suunatud argumentidele ja faktidele, kasutab sarkasmi ning otsekõnet, sh “See number on 15,5%” ja “jutumärkides” väljendused.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab järjepidevat infotunni osavõttu ja aktiivset osalemist. Esindab mitut etteütlust korraga samal päeval ning kasutab pidevaid viiteid sama andmekogumi (Eurostat/Euoronews) üle. Esinemine kordub: esitletakse küsimusi ja nõue korrektsusele ning rõhutatakse arvamuste ja allikate järelevalvet. Käitumine peegeldab valitsuse poliitikate läbivaatamist ja kontrolli soovi.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tolmuvõitu, tihedalt vastandlik ja kriitiline. Peamine vastane on valitsus ning ministri meetmed tervishoiu ja sotsiaalvaldkonna osas; esille tõstetakse eelarveringi ja kulutuste läbipaistvuse puudulikkus ning “hambutu riik” kontekstis väljendatud kahtlused. Attack on protseduuri ja allikate usaldusväärsuse ning otsuste õigeaegsuse suhtes; kompromissi ei näi olevat osutatud.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data. Kuigi mõnede kannete puhul viidatakse teiste erakondade juhile ja potentsiaalsele kasutusele kaasavate meetodite suhtes, ei esine selgelt partnerluse või koostööalsete sammude kirjeldust.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik (national) tasand. Kõne sisaldab Eesti tervishoiu kättesaadavuse ja maksupoliitika arutelu ning viiteid Euroopa riikidele, kuid peamine fookus on Eesti riiklikul tasandil tehtavatel otsustel ja valitsuse meetmetel.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitiline ja mõõdukas kuni skepsislik hinnang. Hoiitab kulutuste vältimise ja tõhususe nimel: mainib 35 000 euro suurust tasu eraarengu teenusele ning "maksumaksja raha" kasutamist; on kriitiline maksutõusude majanduskeskkonnale mõju suhtes ning rõhutab vajadust süvaanalüüsiks enne otsuste tegemist. Näitab soovi kasutada tõenduspõhist taju ja vältida kulupõhist ning ebavajalikku erafondi eraldamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus tervishoiu kättesaadavusele ja sotsiaalse heaolu küsimustele. Rõhutab elanikkonna piiratud juurdepääsu tervishoiuteenustele 15,5%-ga ning sotsiaalvaldkonna juhtimise ja ressursside osas esitatavaid muresid ning vajakust vastutuse ja aruandluse osas. Tugev inimeste heaolu ja tervishoiuteenuste taskustatus on keskne ja empaatiline teema.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Järelevalve ja läbipaistvuse suurendamine valitsuse otsustes. Keskendub riigihanke ja teadus-põhise analüüsi kaasamise ning maksupoliitika uurimistöö korralduse avalikule ülevaatusele. Esineja rõhutab, et olemasolev analüüs peab olema teaduspõhine ning kontrollitav ning küsib, kas antud hankes vastavalt toimis.

4 Analüüsitud kõnesid