Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

2025-05-21

Poliitiline positsioon
Peamine positsioon keskendub maksusüsteemi põhjalikule auditile ja struktuursetele reformidele Eestis. On tugevalt valmis järgima IMF soovitusi ning rõhutab, et majanduskasv ei saa tulla pelgalt maksutõusudest, vaid vajadusest õiglasemast ja jätkusuutlikumast maksurahast. Nõustub vajadusega kaasata kapitali, vara ja kõrgete dividenditulude maksustamine ning rõhutab kaitsekulude ja avalike teenuste jätkusuutlikku finantseerimist. Seda juhib tugev poliitikapõhine ja tulevikku suunatud arutelu, mitte lühiajaliste maksusoodustuste otsene rakendamine.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstratsioon IMF-aruande teemadel ja maksusüsteemi struktuuride ülevaatuse tähtsuse kohta. Viitab täpsetele numbrilistele andmetele: maksukoormus umbes 33% ja tarbimismaksude osakaal kogu maksutuludest üle 40%. Võtab sõna maksubaasi suurendamise ja maksustamise ökoloogilise/õiglase tasakaalu kohta ning arutleb vara- ja kapitalimaksude ning kõrgete dividenditulude maksustamise vajalikkuse üle. Kasutab majanduspoliitilisi termineid (struktuurireformid, maksusüsteemi audit) ja konkreetseid näiteid maksuvoodist.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline, struktureeritud ja küsimustele suunatud; kasutab faktikinnitusi IMF aruandest ning esitab selgelt pädevuse ja tulevikuplaani puudutavaid küsimusi. Tõstab esile nii positiivseid kui ka negatiivseid külgi, kuid hoidub ärritunud või emotsionaalse retoorika kasutamisest. Tekstilist argumenti toetavad numbrilised näited (33%, 40%) ja viited rahvusvahelisele kontekstile, mis annab kõnele rambitult, kuid professionaalselt.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks infotunni kõnet samal päeval (2025-05-21) viitavad kõrgele aktiivsusele ja temaatilisele järjepidevusele. Kõned keskenduvad IMF-ile ja maksu- ning eelarvepoliitika küsimustele, näidates otsest osalust infotundides ja jätkuvat debatti samasse teemasse.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline suhtumine valitsuse praegusesse maksupoliitikasse; rõhutab vajadust mitte piirduda maksutõusudega ning nõuab põhjalikku maksusüsteemi auditi ja suurema kaaluga maksustamist (vara, kapital, kõrged dividenditulud). Intensiivsus on märgatav ning oppositionisti toon kaldub reformide suunas, kuid mitte ühtegi konkreetset praeguse valitsuse tagasilükkamist; pigem nõuab alternatiivseid, süsteemseid lahendusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Pole piisavalt andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil keskendub Eesti majandus- ja maksupoliitikale ning võrdleb oma positsiooni Euroopa kontekstiga (nt 33% maksukoormus Euroopa kontekstis). Tähtsustatakse rahvuslikku taset, mitte konkreetseid regionaalseid piirkondi või kohalikke projekte.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Keeleline fookus maksumuudatustele ja eelarve tasakaalule. Toetab maksusüsteemi struktuurset reformi, rõhutab õiglasemat maksukoormust ning kapitali, vara ja kõrgete dividenditulude maksustamist tarbimismaksude asemel. Ta rõhutab, et tarbimismaksud (kui suurem osa maksutuludest) võivad koormata vaesemaid ning seetõttu on vaja reforme, mis tagaksid progresseiivse ja jätkusuutliku maksusüsteemi ning riigi finantsilise stabiilsuse ka peale 2026. aastat.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Maksude jaotuse mõju sotsiaalsetele gruppidele rõhutatakse kui olulist sotsiaalset küsimust: tarbimismaksude suurem koormus vaesema elanikkonna kohta ning vajadus õiglase jaotuse järele. Rõhutatakse sotsiaalset õiglust maksustamise kaudu ja vajadust vältida maksukoormuse koormamist madala sissetulekuga inimestele.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Prioriteediks on põhjalik maksusüsteemi ülevaatus ja kavatsus tegeleda kapitali, vara ja kõrgete dividenditulude maksustamisega; rõhutatakse IMF soovituste järgimist ning küsimust, millal need muudatused tegelikult ellu viiakse. Spetsiifiline seadusandlik tegevus või seaduselnõude nimetamine ei ole antud tekstis konkreetselt esile toodud, kuid esitus viitab prügi läbivale ja süsteemsetele reformidele.

2 Analüüsitud kõnesid