Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-04-21

Poliitiline positsioon
Peamine kurs on e-valimiste uurimiskomisjoni moodustamine ning usalduse taastamine demokraatlikes institutsioonides. Toetatakse parlamentaarset, parteideülest koostööd ja põhiseaduslike printsiipide järgimist (salajasus, ühetaolisus), ning rõhutatakse vajadust kontrollida ja parendada e‑valimiste süsteemi. Mõnel kolmandal pool on väljendatud e‑hääletuse vastupanu (soovitakse ajutist üleminekut turvalisematele lahendustele või e-hääletuse lõpetamist), kuid põhirõhk jääb komisjoni loomise ning uuringu olulisusele usalduse taastamisel.

20 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tekstis on viidatud oskustele ja teadmistele valimiste turvalisuse, läbipaistvuse ja auditeerimise teemadel: OSCE vaatlusaruanidelt tõstatatud puuduste analüüs, TalTechi teadlaste tööde ja leidude kaasamine, ning e‑valimiste tehnilise kontrolli ning võimalikku manipuleerimist käsitlevad küsimused. Esitatakse vajadus kaasata sõltumatuid eksperte ja väliskogemust.

20 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on analüütilisel ja kaalutlevat laadi ning sageli kasutab mõju suurendamiseks näiteid ja kirjandust (OSCE, meediakajastus). Tekstidel segu emotsionaalsest äratundmisest, faktipõhisest argumentoimisest ja demokraatia väärtuste kaitsest; stiil on formaalne, kuid katsetab ka oluliste eetiliste printsiipide (salajasus, läbipaistvus) esile tõstmist.

20 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Korduvalt rõhutatakse komisjoni loomise vajalikkust ja selle töö sisulisi etappe (analüüsida uuringuid, kaasata eksperte, hinnata auditeerimisprotseduure, võrrelda rahvusvaheliste standarditega, pakkuda ettepanekuid). Viidatakse OSCE raportile ja Tallinna/riigi tasandile ning eesmärgiks esitada lõpparuanne 1. detsembril 2025. Tekstid kujundavad ühtse arutelutsükli kohta plenaaristungitel 21.04.2025.

20 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opponendid keskenduvad e‑hääletuse turvalisuse ja salajasuse riskidele ning osa olid avatud eelnõu suhtes kriitilised. Näited: Keskerakond (uus Keskerakond) ei toeta e‑valimisi; grupp rõhutab usaldamatust ja soovib rahuliku, läbipaistva ja kontrollitava süsteemi saavutamist. Oluliseks peetakse väljakutsena suuremat osa ühiskonnast tekkiva kahtluse tekitamist ning kriitikat koalitsioonipoliitika suunas.

20 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutatakse konstruktiivset, bipartisanship’i põhimõttel põhinevat tööd: parteideülene komisjon, kelle juurde kutsutakse eksperte nii riiklikult kui välismaalt. Kaasarääkimine sõltumatute ekspertide ja spetsialistide kaasamiseks ning välispoolse kogemuse kasutamine on esile tõstetud kui oluline koostööviis.

20 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Raamistik on peamiselt riiklik (Riigikogu), kuid näidatakse tähelepanu ka kohalikele ning rahvusvahelistele kogemustele (Soome/Norra/Prantsusmaa jt) e‑hääletuse kontekstis. Näited Kuupäevadest ja piirkondlikest arutelust (Mustamäe, Kiidjärve, Tallinna linnavalitsus) esindavad vajadust mõista nii lokaalset kui rahvusvahelist mõju.

20 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

20 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhikonflikt on seotud usalduse puudumisega valimissüsteemi vastu (umbes 40% ühiskonnast ei usalda e‑hääletust). Rõhutatakse valimiste kui demokraatia aluslike printsiipide (salajasus, ühtlus) kaitsmist ja usaldusväärtuse taastamist ühiskonnas. Lisaks käsitletakse valimiste sotsiaalset mõju demokraatiale ja riigi legitiimsusele.

20 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk on Riigikogu otsuse elluviimine: moodustada tõhus, parteideülese esindatusega uurimiskomisjon, kaasata eksperte ning valmiva lõppraporti esitamine hiljemalt 1. detsembril 2025. Uurimine hõlmab TalTechi leidude analüüsi, võimalikku manipuleerimise tuvastamist, auditiprotseduuride hindamist, rahvusvaheliste standardite võrdlust ja vajadusel turvalisemate hääletusviiside soovitamist.

20 Analüüsitud kõnesid