Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-04-17
Poliitiline positsioon
Peamine positsioon on toiduainete põhivarude käibemaksu alandamine (9% põhitoidugruppidele) kui peamine vahend elukalliduse leevendamiseks; see on esindaja jaoks selgelt prioriteetne ja tugevad-positiivne suund. Ta rõhutab, et valitsus ei suuda tagada inimeste sissetulekuid ning inflatsioon ja hinnatõus süvendavad vaesust, eriti noorte perede puhul. Ta on vastu maksuküüru kaotamisele ja soovib jätkata pankade maksustamist; positsioon on rahanduslike vahendite ja progressiivse maksustamise kohta. Tema retoorikas on peamiselt policy-driven ja tavaliselt näitab ta tugevat rahvuslikku huvi toidukorvi hinna kaitsmisel.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kvalifikatsioonina on esindaja näidanud kindlat majandusteaduslikku tausta: viitab konjunktuuriinstituudi analüüsile, kasutab spetsiifilisi inflatsiooninumbreid (5,2–7% vahemik, toiduhinnad 6–8%), ning toob välja 300 000+ inimeste vaesuse ja toidukorvi probleemi. Esitab rahvusvahelisi näiteid Euroopa Liidust toiduainete käibemaksu erisuste kohta ning kasutab riikide näiteid (Belgia, Austria, Soome, Ungari, Itaalia, Malta, Poola) näitamaks erinevaid lähenemisi. Viitab ka pankade hoiuste ja tarbimismaksude struktuurile, et tugevdada argumendi tehnilist alust.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on vabatahtlikult kogusõnaline, tihti combatiivne ja uhutult heidutav; kasutab küsimusi ja tugeva isikliku tooniga toonilõike ning mõttetööd toetavaid näiteid. Tekstil on sisestruktuuri rõhk: faktide ja numbrite esitlus seguneeritult emotsionaalsele kirjelduslaadile; korduv märksõna “prioriteetide küsimus” ning kriitilised viited vastasuunalistele subjektiivsustele.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Sõnavõtud toimuvad samal päeval ühes plenaaristungil (17.04.2025) ning kuuluvad sama fraktsiooni (Keskerakond) mitme kõne osaks; tekib nii küsimuste kui vastuste ja vastusega kommentaaride rütm. Korduvalt mainitakse eelnõu ettepanekuid ning viidatakse konjunktuuriinstituudi ja meediaväljaannete materjalidele; arutelu on tüändlik ja intensiivne, kuid lõppeb konkreetselt eelnõu ja maksupoliitika valikute arutamisega.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Oluline opositsiooniline toon suunatud valitsusele: kritiseeritakse hoogsat maksupoliitikat ja inflatsiooni mõju; nähakse valitsuse dieedil tegutsevatena, mis süvendavad vaesust. Iseloomustatakse Tallinna sotsiaaldemokraatide valitsemist ja valimisjaoskondade arvu vähendamist kui demokraatlike väärtuste kahjustust. Eestluse huvidest lähtuv kriitika on terav ja suunatud konkreetsetele valikutele (maksuküür, käibemaksu erisused).
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Peamiselt opositsiooniline ja retrospektiivne koostööstiil; esitatakse omal initsiivil eelnõu ja kutsutakse toetamist, kuid rõhutatakse koalitsiooni sammude kriitikat. Tähelepanu pööratakse teiste erakondade ekspertiisile ja arusaamadele, kuid koostöö on piiratud ning otsene kompromiss ei ole kõneisikule esmase prioriteediga.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täiskogu tasandil ja riiklikul tasandil; märgitakse Tallinnaga seotud küsimusi (Tallinna linnavalitsus, valimisjaoskondade arvu vähendamine) kui näiteid demokraatia ning kohaliku poliitika kontekstis, kuid põhiline tähelepanu on rahvuslikul tasandil ja eelnõu elluviimisel.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduskontuuris on esindaja toitumise ja inflatsiooni leevendamise nimel: rõhutab vajadust alandada põhitoidukaupade käibemaksu (9%) ja väites, et see viib toiduhinnad alla; kavatseb kasutada erinevaid maksejuste vahendeid ning samal ajal toob välja tarbimismaksud kui suure osa riigieelarve tuludest. Ta rõhutab pankade maksustamist (pangamaks) ning soovib säilitada maksuküüru, väites tarbimismaksude osakaalu suurust. Kõigi riikide näited illustreerivad konkurentsi ja maksusüsteemide erinevusi, kuid ta näeb oma varianti kogumaksumusena õiglasemana.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Suur rõhk vaesuse vähendamisel ja toidukorvi kättesaaduse tagamisel; märgitud on umbes 300 000 inimest, keda inflatsioon ja hinnatõus mõjutavad; noored pered on eriti haavatav; mainitakse sotsiaaltoetuste ja linnaosade sotsiaalteenuste rolli ning vajadust tagada kvaliteetne ja odav toit.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on põhitoidukaupade käibemaksu alandamine (9%), mille jaoks tuuakse esile eelnõu ja vajadus selle seadusandliku akti läbiviimiseks. Tõstatakse vajadus kasutada Euroopa Liidu mastaabis olevaid kogemusi ning mängida välja erinevaid maksupoliitilisi lahendusi; samuti on esile tõstetud pangamaksu säilitamine ja maksuküüru vastuväide, mis näitab tasakaalustatud maksupoliitika positsiooni.
8 Analüüsitud kõnesid