Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-15
Poliitiline positsioon
Kohalike maksude ja omavalitsuste autonoomia tugev rõhutamine. Esindajad on kriitilised praeguse maamaksu muutmise suhtes ning nõuavad eristuste ja otsustusõiguse taastamist kohalikele omavalitsustele; kui nõuded rahastusele ja maksumäärade eristamise osas, kilduvad—eesmärk on kohaliku tasandi majanduse ning maa tootlikkuse kaitsmine. Tooni allikaks on arupärimised ja regionaalsed erinevused; seisukoht on poliitikakeskselt konkreetne ja reformikeskne. Notable: keskendutakse kriitikale senisele riigipoolsele lähenemisele ning soovitakse selgesõnalisi muudatusi seadustes.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tema ekspertüüpe näitab teadmised maamaksustusseadusest, maksumäärade kehtestamisest ja kohalike omavalitsuste tulude rahastamisest. Mainitakse konkreetselt Maa-ameti hindamisi, katastriüksuste maksustamist ja erinevate maatükkide toimumise potentsiaalseid mõjusid; kasutab tehnilisi termineid nagu haritav maa, looduslik rohuma, maksumäär, eelnõu ning regionaalne eripära. Põhiekspertüüpi näitajad on detailne seadusandluse tundmine ja numeroloogiliste mõju kirjeldamine.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Läheneb formaalse, põhise kapitulatsiooni säilitava stiiliga, kasutades struktureeritud argumenteerimist, küsimusi ja viiteid arupärimistele. Tekst sisaldab selget probleemide kirjeldust ja soovitusi, kuid emotsionaalset drivimist napib; retorika on peamiselt puudutus- ja faktipõhine.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitab ja viitab regulaarselt arupärimistele ning pidevale tähelepanule valitsuse tegevusele (nt maamaksud, haridus). Näitab järjepidevat osalemist plenaaristungitel ja perioodilisi tähelepanekuid ruumiliste erinevuste analüüsil ning koolivaldkonnas toimuvatel küsimustel.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastandlik pool on valitsus ja selle maamaksu ning hariduspoliitika rakendamine; kriitika on tugev sealse keskne viie jaotuse osas (maamaksu tõstmine, kohaliku tasandi erivõimete vähendamine, vene keele õppijate koolitus). Intensiivsus on kõrge; otsene vastandumine poliitikale.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tugineb peamiselt fraktsiooni algatustele (arupärimised) ja ministeride vastuvõtlikkusele; väljendab valmisolekut koostööks ning soovib saada ametlikku vastust ja analüüsi, kuid ei väida laialdast koalitsioonilist konsensust. Näitab mõningast edasiliikumist ministeride reageerimisel, kuid põhiline toon on kriitiline, mitte ühine visioon.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Selgelt rõhutatakse regionaalseid erinevusi (Lõuna- vs Põhja-Eesti, palkade lõhe), ning arutatakse kohalike omavalitsuste sunnitud maksumäärade erinevusi. On keskset tähelepanu ka maamaksu mõjule kogukondadele ning regionaalse tasakaalu vajadusele.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse kontekstis keskendutakse maksude läbipaistvusele ja mõjudele elanikkonnale, rõhutatakse, et maksumäärade ebamõistlik ühtsus võib kahjustada maa tootlikkust ja kohalike omavalitsuste tulude tasakaalu. Tõstatatakse hoolt, et käibes ja maksustamises ei kahjustataks sissetulekuid ning regionaalseid majanduslikke erisusi.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõrgelt käsitletakse hariduse kvaliteeti, koolitoitlustust ja õpetajate töötingimusi; rõhutatakse laste heaolu ja hariduse kättesaadavuse tähtsust, kaasa arvatud keeleõppe nõuete mõjurad ning vajadust tagada võrdsed võimalused erinevatele õpilastele.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised prioriteedid on maamaksuseaduse muutmise eelnõu taastada ning eristavate maksumäärade lubamiseks õigusaktide täiendamine; samuti haridusvaldkonna rahastus ja keeleõppe nõuete praktilise teostuse tagamine. Esile tõstetakse protseduurilisi samme (arupärimised, küsimused ministritele) kui vahendid edasiliikumiseks.
5 Analüüsitud kõnesid