Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-04-08
Poliitiline positsioon
Suuruselt oluline on soolise kvoodi eelnõu vastuvõtmise küsimus; fraktsioon on tugevalt kriitiline ja soovib eelnõu mitte vastu võtta, rõhutades, et ettevõtted on juba saavutanud tasakaalu ning lisaseadused võivad kahjulikult majandusele mõjuda. Varem mainitud positiivne seisukoht eelnõu suhtes viitab võimalikele muutustele seisukohas, kuid praegu on positsioon selgelt opositsiooniline. Fraktsioon keskendub majanduslikule ja toimimise jätkusuutlikkusele ilma riikliku sundkuvandi lisamiseta.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab spetsiifilisi numbreid ja näiteid (40%/33% koosseis juhtorganites, paragrahvid 23791–23792, trahvid kuni 400 000 eurot) ning toob välja konkreetseid ettevõtteid (Silvano Fashion Group, Infortar, Ekspress Grupp) näidata tasakaalu juba olemasolu. Tõlgendab Euroopa Liidu arutelu ja 13-aastast debatti kontekstis, kasutades tehnilisi termeneid ja nõuete kirjeldust.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhutatult argumenteeriv ja formaalne, kõneviis peamiselt faktidele ja näidetele põhinev; kasutab küsimusi ja vastuse otsimist (nt „Kas meil on võimalik…?“) ning rõhutab praktilisi mõjusid majandusele; emotsionaalselt mõõdukas, kuid kindlalt kriitiline ning valmis eristama ideed ja nende majanduslikku mõju.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Korduvalt esineb samal teemal (16. aprillil võetud arutelud eelnõu kohta; esimene lugemine; muudatusettepanekute kooskõlastamine). Näitab aktiivset osalemist parlamentaarsetes aruteludes ja küsimuste püstitamist ministrite kohalolust sõltuvas kontekstis; suunab tähelepanu ettevalmistavatele ettekannetele ja parandusettepanekutele.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline oppositsiooniline positsioon on eelnõu vastu: kriitika keskmes on kohustuslike soolise võrdõiguslikkuse kvoodi mõju majandusele, ettevõtete juhtkondade koostisele ning sanktsioonide tagajärgedele. Ka automaksu puhul on kriitika tugev ja esitatakse nõue selle suurema mõju ning tõrgeteta tagasilükkamise või muutmise nimel. Juhtpõhjused on politiseerimata majandusalased ning sotsiaalmajanduslikud tagajärjed.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks ja kompromisside otsimiseks (nt küsib, kas Rahandusministeerium kooskõlastab muudatusettepanekud), kuid samas ei ole valmis muutma põhilisi positsioone. Variatsioonides rõhutab ta mõistmist ja koostööd, kuid loob piirid, kus põhimõtted on vastu võetud.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhuasetus maapiirkondade ning üldise Eesti majanduse olukorra üle; kasutab näiteid, mis viitavad maapiirkondade raskustele (automaksu mõju peredele, väikse sissetulekuga inimestele, paljulapselised pered) ning mainib ka Tallinna ettevõtteid näitena majandustegevuse rõhuallikate kohta.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse huvides suunatud hoiak: vääritab tugeva riikliku reguleerimise mõju ja eelistab turu- ning tulemuspõhiseid põhimõtteid; rõhutab, et ettevõtted teenivad kasumit ning investeeringud sõltuvad kvaliteetsetest teenustest ja oskustest. Soovib maksubaasi või maksusoodustusi (nt toiduainete käibemaksu langetamine) ja automaksu ärajätmist või vähendamist, rõhutades inflatsiooni ja tarbija ostujõu mõju. Taoline keskendumine näitab tugevat ettevõtete ja tarbijate huvi ning kriitilist suhtumist uue maksustavale regulatsioonile.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Soolise võrdõiguslikkuse teema on esitatud kui poliitiline ning eelnõu vastuoluline; samas tõstetakse esile sotsiaalmajanduslik mõju (maapiirkondade pered, madala ja keskmise sissetulekuga inimesed, paljulapselised pered) automaksu ja maksupoliitika kontekstis. Keskendutakse inimeste ja rühmade eluiga ning õiglustundele, rõhutades, et ühiskondlik kahju tuleneb ebaõigest maksustamisest rohkem kui vajadusest suurendada naiste osakaalu juhatuses.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk riigikogu menetluse käigus: esimesele lugemisele eelnevad arutelud soolise kvoodi seaduseelnõu kohta ning muudatusettepanekute kooskõlastamine; eelnõu osas on väljendatud valmisolek teha muudatusi, kuid põhiline eesmärk on eelnõu vastu hääletada. Automaksu osas rõhutatakse selle mõju ning praeguse seaduse muutmise või tagasivõtmise vajadust; mainitakse ka võimalikku kooskõlastust ja lõppversiooni vormimist koalitsioonikõneluste raames.
7 Analüüsitud kõnesid