Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-04-07

Poliitiline positsioon
Kõnelejate sõnul on keskmes riigi küberturvalisus ja andmete privaatsus, ning nende jaoks Hiina tehnoloogia kasutamise riskide teadvustamine on esmatähtis. Positsioon on kriitiline ja vältiv ning keskendub konstruktiivsele debatile ning selgete meetmete otsimisele, sealhulgas võimalusele piirata või muuta Hiina tehnoloogia kasutust, kui ohtudest ei sooritata laiemu kontrolli. See on jätkav ja policy- ning turvalisus-keskne ning püüdleb läbipaistvuse ning kõikehõlmava arutelu poole; ei esine täielikku kindlat pankrotti, kuid rõhutatakse vajadust otsuste selgitamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstratsioonid näitavad teadmisi küberturvalisusest ja kriitilise infrastruktuuri ohutuse probleemidest (näiteks inverterid, kaugjuhtimine, päikesepaneelide süsteemid ning 800–938 MW tarbimine). Viidatakse Riigi Infosüsteemi Ameti küberjulgeoleku aastaraamatule ning tehnoökosüsteemide toimimise praktikale (päikesepakid, veeremid). Esiletõstetud on tehniliste detailide ja ohutustagatuste mõistmine ning riskide hindamine seoses Hiina päritolu tehnoloogiaga.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on viisakas, uuriv ja data-põhine; kasutab küsimusi ja hüpoteetilisi stsenaariume, et kutsuda esile arutelu ja kontrolli, mitte demonstreerida rünnakut. Tekst on formaalne, analüütiline ja süsteemne ning püüab tasakaalustada emotsionaalset juttu faktidega ning pakub konstruktiivset kriitikat.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne esitati samal päeval (2025-04-07) mitmes kõnes Riigikogu täiskogu ees; teemat arutati pikka ja jätkusuutlikult, kasutades arupärimise konteksti ning vastuseid ministri poolt. Korrapärane viide lähemale teemale, näidates järjestikust arutelu sama päev.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kui riigivalitsuse praegust lähenemist kritiseeritakse, rõhutatakse vajadust selgete meetmete ja koostööga turvalisuse suurendamiseks; puudub nõustuv positsioon Hiina-tehnoloogia kasutamise vankumatu üldise keelustamise suhtes, kuid on märgitud, et riik ei ole piisavalt rakendanud meetmeid. Intensiivne kriitika on poliitikapõhine ja põhineb julgeolekualastel ning tarbijakaitsega seotud mured.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Käivitatakse konstruktiivne debatt ja Riigikogu ühisarutelu vajadus; näitab valmisolekut koostööks ja mõttevahetuseks erinevate kolleegidega ning kõrgemal tasandil ministritega. Soovitakse avatud, mitte ükskõikseva koostöö tasapinnal lahendada küsimusi.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik ja rahvusvaheline (vahe- ja naaberriigid). Kõnekäiku võetakse arvesse Soome, Rootsi ja Norra näiteid ning rõhutatakse vajadust koordineerida piirideüleste praktikatega, kuid keskne on Eesti riigi küberturvalisus ja tarbijakaitse.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult rõhutatakse maksumaksja ressursside kaitset ja kulude tõhusust; kritiseeritakse Hiina tehnoloogia kasutamisega seotud kulukust ning otsustusprotsesse, mis võimaldavad kallima või vähem turvalise varustuse soetamist; eelistatakse jaekaubanduslikku ja elujõulist lähenemist, kui see on turvaline.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Prioriiteediks on kodanike privaatsus ja küberturvalisus; hukkamõistev ja ettevaatlik hoiak seoses riigi ja elanike andmete kaitsmisega Hiina-tehnoloogia kasutuse kontekstis. Esile toodud on vajadus usaldusväärse külgiga, et tavakodanikud ei peaks tundma end ohtlikus keskkonnas.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislaativne fookus on tehnoloogiahnoke ja tarbijakaitse alane kontroll, sh arutelude korraldamine Riigikogus, arupärimiste esitamine ja ministri vastuste sügavam analüüs. Eelistatakse konkreetsete meetmete väljatöötamist ja poliitilist konsensust selliste küsimuste lahendamiseks ning riikliku küsimuse eraldi käsitlemise korral Riigikogus.

5 Analüüsitud kõnesid