Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-02-10
Poliitiline positsioon
Valitsuse maksupoliitikale on ta kriitiline: tarbimismaksud ja tulumaksu tõstmine on majandust pärssivad ning kahandavad inimeste elukvaliteeti. Ta soovib suuremat maksustamist pankade kasumile ning kasutamist julgeoleku ja sotsiaalsete vajaduste rahastamiseks, viidates 2023–2024 aasta kasumile ja euribori mõjule. Ta rõhutab regionaalpoliitika tähtsust ning kohalike omavalitsuste tulude lõhet kui olulist probleemi, mida tuleb lahendada; pole vaatamata pikaajalisel valitsuskoalitsiooni kriitikale valmis liikuma kooskõlastatud lahenduste poole enne põhjalikku analüüsi.
18 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kohaldata toetus peamiselt majandus- ja finantsandmetele: toob esile euribori mõju, omakapitali tootluse võrdlused ning kasutab riikide näiteid (Läti, Leedu, Skandinaavia) varjutamata; rõhutab Arenguseire Keskuse raporti viiteid ja nõuab Exceli-põhist võrdlust pankade tulude kontekstis; kasutab tehnilisi mõisteid (omakapitali tootlus, kapitaliseeritus) oma väitlustes.
18 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline, funktsionaalne ja andmekeskne toon; esitab konkreetsed küsimused ning kasutab arvulisi tõendeid, et tõestada oma vaateid; hübridiseerib vormi (formaalsed kõned) ja otsekohest kriitikat koalitsioonile, lisades mõnel juhul logsaatlikku irooniat nelja-viienda osapoole kohta.
18 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kohalolek täiskogu kõnedes on regulaarne ja mahukas: esitab pikki, detailseid seisukohti, viitab komisjonide tööle ja raportitele ning kasutab erialaseid allikaid (Arenguseire Keskus, Euroopa Keskpanga reguleerimine). Tekstid on jätkuvalt data- ja analüüsipõhised ning korduvalt viidatakse varasematele välispoliitilistele ning majanduslikele kontekstidele.
18 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Juhtiv vastane koalitsiooni maksupoliitikale; kritiseerib valitsuse otsuseid ning nimetab neid ebapopulaarseteks ning kahjulikeks majandusele. Tasakaalustatud, kuid tihedalt poliitilisele vastasseisule suunatud kriitika; rõhutab, et opositsioon esindab inimeste huve ja regionaalset võrdsust, ning viitab koalitsiooni puudulikule visioonile.
18 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kriitiline, kuid otsib vastutust ja konkreetseid samme: kutsub ministrit ütlema, mis tegelikult korda läheb, ning palub valitsusel võtta vastutus ja esitada tulemuste põhjalik analüüs. Koostöö on piiratud: ta rõhutab vastutust ja arutelu, kuid samal ajal ei ole nähtavaid patareid või laiapõhjalist leppimist, vaid vajadus kiire ja konkreetse tegevuse järele.
18 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab regionaalset õnnetust ja lõhet: keskendub kohalike omavalitsuste tulude vähenemisele ja regionaalpoliitika probleemidele (Tallinn, Tartu ja suurlinnade mõju). Seisab kindlalt kohalike omavalitsuste rahastamise ja teenuste kvaliteedi tagamise eest ning puudutab Balti riikide energiajulgeolekut laiemas geograafilises kontekstis.
18 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas on ta pro-turul põhinev ja maksude vastu: ei poolda tarbimismaksude suurendamist, soovib pangandussektorile suuremat koormust (pangakapitali tootluse ja kasumi arvestus) ning kasutust riigieelarve finantseerimisel julgeolekule. Hindab rahvusvahelisi võrdlusi ja regionaalarvestust, rõhutades, et maksulaekumised ei tohi pärssida majanduskasvu; keskendub andmete alusel kaalutud otsustele.
18 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskmes sotsiaalsete ohutustegevuste seas: noorte sotsiaalmeedia kasutamise mõju ja nutiseadmete väärakasutuse riskide analüüs; rõhutab vanemate teadlikkuse tõstmist ja terviklikku analüüsi, mis oleks kohe kättesaadav ning mille põhjal võetakse vastu otsused. Toetab väikese kuluga meetmeid laste ja noorte kaitseks ning reguleerimise võimalikku laialdust läbi otsuste ja uuringute.
18 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirprioriteet on noorte sotsiaalmeedia mõjuanalüüsi läbiviimine ja tegevuskava esitlemine Riigikogule: Riigikogu otsuse vormis analüüsi teostamine ja 12 kuu jooksul konkreetsed meetmed. See väite põhjal arutelu toimub ametliku eelnõu kaudu ning valitsusile antakse ülesandeks koostada tulemuste põhjalik ülevaade ja tegevuskava; sidus tähelepanu regionaalsele poliitikale ja energiakoostöö küsimustele, mis võivad vajada regulatiivset kajastust.
18 Analüüsitud kõnesid