Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-12

Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon rõhutab ministrite esinduskulude läbipaistvuse suurendamist ja aruandluse nõudmist; ei soovi kohe esinduskulude suuruse kärpimist, vaid soovib nähtavust ja kontrolli nende kasutuse üle. Olulise prioriteedina esitatakse vajadus vältida ebamäärast rahakulutust ja tagada, et raha läheb tegelikult sihtotstarbeliselt, mitte varjatult. Samas kriitika laieneb ka üldisele eelarve- ja maksupoliitikale, kuna rõhutatakse solidaarsust ning rahva tahte kuulamist.

23 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleb kuluhüvitiste ja esinduskulude süsteemide teemadel, viidates rahvusvahelistele võrdlusele (Belgia, Saksamaa, Austri) ning maksumärkide ning esinduskulude finantsarvestuse nüanssidele. Märgib statistikat, näiteks tarbimismaksude osakaalu (42% riigieelarvest) ja arutluse ulatust ning nõuab alusdokumendidest sõltuvat kontrolli. Esindab tehnilist teadlikkust kuluhüvitiste läbipaistvuse ning rahastuse tõlgenduste osas.

23 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on sisukas ja argumenteeriv, kasutab küsimusi publiku kaasamiseks ning näiteid (Mustamäe kohtumine, riiklikud võrdlused). Veel rõhutab eetilist ja emotsionaalset õiglustunnet ning on kriitiline olemasoleva süsteemi suhtes, kuid püsib konstruktiivselt rahumeelses toonis. Keel on formaalne, kuid kasulikult lihtsustatud, et esile tuua läbipaistvuse vajalikkust.

23 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimuvad sama ajalises raamistikus (plenaarses istungil), viidatakse eelnevale arutelule ja viimasele menetlusele; ilmneb regulaarselt keskne teema – ministrite esinduskulud ja läbipaistvus. Viited Mustamäe kohtumisele ning regionaalsele kontekstile viitavad välis- ja sisevaldkonna arutelude jätkusuutlikkusele. Korra- ja järjekindel teema raames esinevad mitmed fraktsioonid.

23 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse koalitsioonile ja senisele rahastuspoliitikale: esinduskulude läbipaistvuse puudumine ning arusaamatused nende kasutusest. Esitatakse rõhutatud otsustamisvaidlus ja tugeva nõudluse läbipaistvuse järele, mõningal määral süüdistatakse opositsiooni populistlikuks nimetamist, kuid peamine kriitika on rahastuse avalikkusele selgitamatus. Pakutakse vastu just läbipaistvuse suurendamist, mitte olemasolevate summade drastilist vähendamist.

23 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Korralduses kutsetakse fraktsioonideülest koostööd ja valmisolekut vastu võtta häid ettepanekuid; rõhutatakse, et tähelepanu peab püsima ühisel eesmärgil – läbipaistvus ja arusaadavus valijale. Tõstatatakse vajadus leppida kokku ning hinnata kompromisse, kui need suurendaksid läbipaistvust.

23 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regioonilist tähelepanu nähakse peamiselt läbi üldise riikliku poliitika prisma: mainitud on Mustamäe ning Ida-Virumaa Jõhvi näiteid regionaalse poliitika kontekstis. Keskendutakse sellele, kuidas riiklikud otsused ja kuluhüvitised mõjuvad erinevatele regioonidele ning regionaalsed näited pakuvad kriitikat vastuvõetud majanduspoliitikale.

23 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas keskendutakse maksutõusude kriitikale ja läbipaistvuse suurendamisele; eelnõu kohta rõhutatakse vajadust aruandluse järele ja rahalise vastutuse tagamist. Mainitakse pangamaksu kui konkreetset maksu-, investeeringu- ja konkurentsieelist mõjutavat valikut; rõhutatakse, et tarbimismaksud moodustavad Eesti eelarvest suurt osa ning eelarve kärped vajavad läbipaistvuslikku ja läbimõeldud lähenemist.

23 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

23 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhifookus on ministrite esinduskulude läbipaistvaks tegemine: seaduseelnõu, mille eesmärk on avalik kontroll ja aruandlus, ning kulualuste dokumentide esitamine. Viidatakse menetlusele ( esimene, teine ja kolmas lugemine ) ning rõhutatakse vajadust täiendavate paranduste ülevaatamiseks, kui vaja. Samuti kajastub varasem eelnõu Riigikogu liikmete palga vastavusse viimise arutelust, mis on samas kontekstis mainitud kui olevat maha hääletatud.

23 Analüüsitud kõnesid