Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-11
Poliitiline positsioon
Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindajana on tema peamine tähelepanu eelarve ja maksupoliitikale suunatud ning ta on selgelt opositsiooniline. Ta peab maksutõuse kahjulikuks inimeste toimetulekule ja ettevõtjate konkurentsivõimele, ning soovib maksuküüru kaotamist või nende tõusu oluliselt piirata. Tema positsioon on tugevalt majandus- ja sotsiaalset heaolu rõhutav ning tugineb väliste analüüsidele ning põhimõttelisele eelarvehindamisele.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ta demonstreerib majanduskäitumise ja panganduse alast teadlikkust, viidates pankade analüütikute arvamustele ning kasutades konkreetseid näitajaid (omakapitali tootlus, baasintress, euribor) ja nimekaid ekonomiste nagu Raul Eamets. Kasutatud näited (omakapitali tootlus kaks korda kõrgem kui Skandinaavias; baasintressid ja euribor) näitavad püüdu kasutada kvantitatiivseid andmeid majanduslike otsuste mõistmiseks. Tõstetakse esile maksupoliitika ja maksumuutuste mõju ning baasandmete kaudu argumentide teoreetilist toimet.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelejale iseloomulik on kriitiline, kuid pehmelt konstruktiivne toon; ta kasutab otseseid küsimusi ja viiteid ajalehtedele ning ekspertide seisukohtadele. Tekstidesse on põimitud konkreetseid allikaid ja tsitaate, mis tugevdavad argumentatsiooni. Rõhk on faktidel ja protseduurilisel selgusel, mitte pelgalt emotsioonidel.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ta osaleb aktiivselt plenaaristungil, esitab järjest mitu küsimust ja püüab selgitada ettekandja ning olukorra tegelikku mõju. Ta plaanib vaheaega kasutada ning soovib erakorralist kokkusaamist rahanduskomisjoniga ning komisjoni esimehega dialoogi alustamist. Selline käitumine näitab eesmärgistatud, protseduurilist ja juhtivat osalust.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsioon on tugev ja põhimõtteline: eelarve ja maksumuudatused on kahjulikud riigile, ühiskonnale ja ettevõtjatele ning ei saa seda eelarvet heaks kiita. Kritiseeritakse nii üldist maksumõõdet kui konkreetseid maksutõuse ning peetakse neid kahandavateks inimeste elutingimustele. Opositsioon kirjeldab end kui konstruktiivset, kuid tihedalt kriitilist.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Otsib koostööd nii kolleegide kui ka erinevate sidusrühmadega: mainitakse koostööd tööandjate keskliiduga ning soovitust kaasata rahanduskomisjoni liikmeid erakorralise istungi korraldamiseks. Näitab valmisolekut leida ühist keelt ja kaasata teisi pooleliikmeid kompromissi nimel. Kirjeldatud on ka soov kõneisiku määramiseks komisjoni poolt, mis viitab koostöövale lähenemisele lahenduste leidmiseks.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade keskendub maksude suurendamise vastasel ja maksuküüru kaotamise või vähendamise teenivatele kaalutlustele. Ta rõhutab, et maksumuudatused võivad halvendada inimeste ostujõudu ja majanduskasvu ning toob esile vajaduse rahanduslike otsuste läbipaistvuses ning ettevõtjate huvide kaitses. Väited tuginevad tuntud analüütikute prognoosidele ning viitele, et maksuküüru kaotamine ei pruugi lahendada eelarveseisundit sõltuvalt kontekstist.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse inimeste toimetulekut ja vaesuse mõju; arutelu keskmes on elatustase ja sotsiaalne heaolu, mitte spetsiifilised sotsiaalõigused. Kõneisik väidab, et eelarve ja maksud võivad halvendada ühiskonna vaesemate olukorda ning rõhutab vajadust hoida või parandada elatustaset. Standing on sotsiaalne heaolu ja majanduslik jätkusuutlikkus kui põhieesmärk.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislaatori prioriteedid on eelarve arutelu, maksuküüru küsimused ning sellele järgnenud muudatused. Ta soovib erakorralist läbirääkimist rahanduskomisjoniga ning komisjoni esindaja määramist kõneisikuks, et jõustada täpsem ja korrektne arutelu. Põhiline eesmärk on mõjutada eelarve läbivaatamise protsessi ja maksupoliitiliste otsuste suunamine.
8 Analüüsitud kõnesid