Istungi profiil: Lauri Laats

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-13

Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon on otseselt opositsiooniline valitsuse Eesti eelarve suunal, rõhutades läbipaistvust ja koordineeritust seadusandlike ja täitevvõimu vahel. Ta toob esile, et valitsuse laiaulatused volitused eelarve osas ning puudulik pikaajaline strateegia on problemaatiline ning otsib konsensuslikku, võrdselt koalitsiooni ja oppositsiooni hõlmavat lahendust. Seisund on tugevalt väärtuspõhine ja protseduuriline: rõhutatakse läbipaistvust, õiglust ja ulatuslikku kaasamist, mitte pelgalt majandustulemuslikkust.

44 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab eelarvekompetentsi, viidates kulu- ja sisendipõhise vs tegevuspõhise eelarve ülevaatele ja baaseaduse muutmise vajadusele. Kasutatakse konkreetseid näiteid ja näitajaid (näiteks miljardide eurode suurused summad, Euroopa fondide osakaal, omavahendite osakaal) ning rõhutatakse eelarve liigituse ja läbipaistvuse tehnilist tähtsust.}\

44 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleb otse, mõneti kriitilise ja emotsionaalse tooniga; kasutab tihti küsimusi ja konkreetseid näiteid naabrite riikide kogemustest, et esile tõsta oma seisukohti. Tekstis ilmneb nii näidete- kui ka arvudepõhine argumentatsioon ning pauside ja hääletussoovide kasutamine rituaalselt osutub.

44 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelused toimuvad mitmel istungil (13. ja 14. novembril 2024) ning näitavad eesmärgiga mõjutada eelarve täitmist ja menetlusi. Korduv tahe laekuda pausi (kümneminutiline vahe) ning hääletuste nõudmised viitavad pidevale töövoo mõjutamisele.

44 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Olulise osakaaluga kriitika suunatud koalitsioonile ja valitsusele; peamised rünnakukohad on eelarve läbipaistvus, põhieelarve struktuuri ja pikaajalise visiooni puudumine ning maksupoliitika koordineerimise puudulikkus. Ettekannetes ilmneb tugeva poliitilise vastuseisus ning valmisolek alternatiivsete eelnõude ja katkestusettepanekute kaudu piirata koalitsiooni algatusi.

44 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab soovi koostööks ja kompromissile: pakub, et eelnõud võiks komisjonis koos menetleda, ning rõhutab vajadust leida konsensus opositsiooni ja koalitsiooni vahel. Kasutab koostöötera, näiteks koostöö potentsiaali, et arutada alternatiivseid nimesid ning soovib lugupeetud ametnikega dialoogi.

44 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on nii riiklikul kui kohalikel tasanditel: mainitakse Hiiumaa vabadussõja mälestusmärgi püstitamist, Rohuküla raudteeprojekti, saarte transporti ning Tallinna haigla arendust. Rõhutatakse kohalike omavalitsuste koormuse ja teenuste rahastamise probleemid ning regionaalsete investeeringute vajalikkust.

44 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas kriitiline, rõhutab, et maksupoliitikas tuleks vältida tarbimismaksude ja teenuste hindade suuremaid tõuse inimeste ja ettevõtete koorma arvelt. Toob esile, et rahastus tuleb nii Euroopa fondidest kui ka laenudest, kuid rõhub tasakaalustatud eelarve ning pikaajalise arengu vajadusele; opositsiooninägemus lubab mitte suurendada survet tarbimisele ning keskendub majanduse elavdamisele läbi mõistlike investeeringute.

44 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhirõhk sotsiaalsetel teemadel: pensionäride, eakate, lastetoetuste, toimetulekutoetuste, koolilõuna, tervishoiuteenuste, erivajadustega inimeste toimetuleku ja arstiabi kättesaadavuse tõstmine. Vastuvõtlikkus maksupoliitikale pensionäride arvelt ning vajadus tagada sotsiaalne kaitse haavatavatele rühmadele (laste, saarte ja eakaid puudutavad küsimused).

44 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised eesmärkideks on eelarve baaseaduse muutmine (kulu- ja sisendipõhine vs tegevuspõhine), kobareelnõude kriitika ning katse kaasata opositsiooni ja koalitsiooni ühise menetlemise kaudu kvaliteetseid seaduseelnevd. Hooajal rõhutatakse vajadust paremini planitud seadusloome ja läbipaistvuse tagamiseks; käsitletakse eelnõude peatamist või viimist komisjonide lauale ning erinevate ettepanekute hääletamist ja tingimuslikku kompromissi.

44 Analüüsitud kõnesid