Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
2024-11-06
Poliitiline positsioon
Esineja on tugevalt opositsiooniline valitsuse suhtes: kriitika keskmes on majanduslik ülevõim ja ebaselge eelarve ning vale suunamine teemadest kõrvale. Ta rõhutab regionaalset ebavõrdsust ja leiab, et toiduainete käibemaksu alandamine on õigustatud vahend selle vähendamiseks; samas rõhutab ta energiapoliitikas vajadust kindla kava ja riigi ressursside kasutamise jätkusuutlikkuse järele. Kohati kõneleb ta väärtuspõhiselt ning keskendub inimeste elujärje parandamisele ja majandusliku ebavõrdsuse vähendamisele, kuid kriitika on otsene ja tugeva tooniga. Lähtepositsioon on poliitikapõhine ja poliitilise debati kaudu seatakse eesmärk muutusteks.”
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi majandusliku ebavõrdsuse ja maksupoliitika ning energiapoliitika teemadel: toidu käibemaksu alandamise kavand, regionaalsed palgierinevused (Harjumaa ~2000 euro vs Kagu-Eesti ~1400 euro), ning energiajulgeoleku küsimused ja voolu kättesaadavus. Viitab Euroopa Liidu praktikatele ning 2030–2040 aastate eesmärkidele taastuvenergia ja süsinikuneutraalsuse kontekstis, ning rõhutab vajadust investeerimisplaani ja varade (põlevkivi) kasutamise jätkusuutlikkuse järele. Kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid (nt palkide erinevused, 2030/2040 sihid, elektri hind).
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on advokaatlikult kriitiline ja otsustavalt argumenteeriv; kasutab faktipõhiseid tõendeid ja küsimusi, et avada valitsuse puudujäägid. Kõne on mõistetavalt struktuurne, vahel retooriliselt terav (“kas praegune valitsus …?”) ning keskendub konkreetsetele meetmete soovitustele (toidu käibemaksu alandamine, energiapoliitika). Tekstides on märgitud jõuline, kuid mitte hiperkriitiline toon, ning kasutatakse näiteks näiteid elektrikatkestustest ja regionaalsest ebavõrdsusest, et emotsionaalset koosmõju tõsta.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned on seotud üritusega infotund ja plenaristung (samal päeval 2024-11-06); esineja viitab järgnevale seadusloomelisele tegevusele (Keskerakonna eelnõu toidu käibemaksu alandamiseks) ning mainib tulevasi sündmusi (1) neljapäevast eelnõu, (2) veebruarikuu sagedusvahetust ja vajalikke investeeringuid. Kolm kõnet samal istungil viitavad järgnevale järjepidevale temaatilisele fookusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastane: valitsus ja selle majandus- ning energiapoliitika. Kritikad on suunatud eelarve läbipaistvusele ja toimetulekumeetmete puudulikkusele; süveneb majanduslik ebakindlus ja toidu hindade tõus. Tugev tehniline kriitika energiapoliitika planeerimise ja investeeringute puudulikkusele ning rõhutab vajadust energiajulgeoleku tagamiseks koostöös riigi ettevõtetega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Uuringu ja eelnõude tasandil viitab initsiatiivile Keskerakonna poolt (toidu käibemaksu alandamine), kuid täpseid koostöövorme ja laiema parteideüleste kokkulepete detaile ei mainita. Seega sobiv märge: koostöövormide üksikasjad puuduvad, kuid on märgitud parteiline initsiatiiv.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Nad rõhutavad regionaalset ebavõrdsust: Harjumaa palgierinevus (over 2000 euro) vs Kagu-Eesti (alla 1400 euro). Samuti toovad nad esile regionaalse võrgustiku ja energiavarustusega seotud katkestuste piirkondlikku ulatust (Läänemaa, Kagu- ja Lõuna-Eesti). Selline keskendumine regionaalsetele erinevustele ja energiajulgeolekule iseloomustab nende tähelepanu peamiselt kodumaisele tasandile.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toidukäibemaksu alandamine kui vahend ebavõrdsuse vähendamiseks; kriitika valitsuse majanduslikule juhtimisele ja loetamatule eelarvele. Hoolitseb energiajulgeoleku ja elektrihinna taskukohasuse eest ning osutab, et rohepoliitika ja investeeringud peavad olema tasakaalus, et energiakulud ei lööks tarbijaid ohtu.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalseid teemadest mainitud on üldine eesmärk inimeste elu parandamiseks ja ebavõrdsuse vähendamine; konkreetseid sotsiaalõigusi (abort, LGBTQ+, immigratsioon, relvad) tekstis ei käsitleta. Seetõttu iseloomustada kui kasvõi mitte piisavalt andmeid sotsiaalsete küsimuste detailidega.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatīivne fookus on toidu käibemaksu alandamine (Keskerakonna eelnõu) ning energiapoliitika seadusandlusega seotud riskide ja investeeringute kavandamine; rõhutatakse vajadust riiklike varade (nt põlevkivi) kasutamise jätkusuutlikkuse ja energiasüsteemi varustuskindluse tagamiseks. Samuti mainitakse investeerimisemosa ja era- ning riigiettevõtete kaasamist ning konkreetseid tähtaegu (2030, 2040 ja veebruar).
3 Analüüsitud kõnesid