Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-10-15
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon on eelnõu vastu ning rõhutab, et bensiiniaktsiisi tõus ja automaks koormavad peamiselt kodumajapidamisi, eriti maal. Nad nõuavad eelnõu tagasilükkamist ja väidavad, et eesmärk ei ole tarbimise piiramine, vaid riigieelarve tulu suurendamine. Tugev opposition, kasutab partii jaoks kriitilist, faktil põhinevat retoorikat.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kaasab tugeva andmepõhise argumenteerimise: viitab seletuskirja jagatundidele (kodumajapidamised 74,9%, ehitus 3,2%, äri/avalik teenindus 14,5%, muud 7,4%). Esitab küsimusi ja tõeb esile, kellele maksutõus kõige suurema koormuse toob. Adekvaatne majanduslik või maksuanalüütiline taust, tugineb dokumentidele ja arvutustele.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorically kriitiline ja otsustav, sageli emotsiooni kontrolli all, kuid peamiselt loogilise argumendi toel. Kasutab küsimusi, näiteid ja faktide viiteid, et esile tõsta vastuolu ja mõju kodanikele. Vormilt formaalne, mõnevõrra põletikuliselt väljenduv, kuid discplinaatlikult arutlev.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esinevad plenaristungil sama päeva, esitatakse järjest küsimusi ministrile ja arutatakse eelnõu üle; viidatakse läbirääkimistevoorule ning palutakse pausi. Tabeleid ja seletuskirja kui tõendusmaterjali sageli citatakse; näitab aktiivset osalemist ja procedural kaasamist.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastuolulistele: Eesti Keskerakonna fraktsioon. Kritiseeritakse maksupoliitika läbipaistmatust ja mõju maal elavatele inimestele; rõhutatakse, et eesmärk ei ole tarbimise piiramine vaid suurem tulu riigile; nõutakse eelnõu tagasilükkamist ja suuremat parlamentaarset läbipaistvust.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Iseloomulik fraktsiooni ühtsus ja korralduslik koostöö, kuid ei tõmmata selgelt välja laiemat bipartisansust. Mainitakse, et fraktsioonide esindajad said sõna, kuid puuduvad selged viited aktiivsele koostööle üle parteide piiride. Rõhutatakse sisemist ühtsust ja eesmärke loobuda müürihaaval kompromissidest.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus maapiirkondade ja maal elavate inimeste olukorrale: konkurents oleks suurima koormuse all maal elavate perede, koolilaste ja perearstitoimingute jaoks. Tõstatakse teede korrashoiu vajadus ning maakondlikud bussiliinid, mis on lõigatud või muudetud, rõhutades regionaalse võrgustiku haavatavust.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik seisukoht: maksupoliitika peaks tekitama tulu, kuid neid koorma kujukord on eelkõige inimeste taskusse. Nad väidavad, et sissetulekud tuleb suunata teedesse ja infrastruktuuri, mitte kasutada vaid suunatud tarbimise piiramiseks. Kritiseeritakse, et tulude suurendamine ei ole teenindatud läbipaistva või sihtotstarbelise jaotusega ning rõhutatakse vajadust korraldada ressursid paremaks.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed kaalutlused keskenduvad elatus- ja liikumisvõimalustele ning võrdõiguslikule koormusele. Esiletõstetud on maksu- ja transpordikoormus kodudele, eriti maal, ning märke täheldatakse transporti kättesaadavuse ja selgete sotsiaalmajanduslike mõjude osas (nt tasuta liikumise vastuvõtmine ja selle kaotamine). Igatsus stabiilse ja õiglasema koormuse järele on nähtav.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Ettepanek on eelnõu SE‑d 510 ja seotud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ning elektriaktsiisi muudatustega; opositsioon rõhutab, et eelnõu tuleb tagasi lükata ja anda pet õigeaegne pausi. Tõstatatakse vajadus põhjaliku analüüsi ja selgesõnalise põhjenduse järele ning esitatakse ettepanekuid identifitseerida jaotuse ning sihtotstarbelise kasutamise kohta. Seaduslik fookus on peamiselt otsus tagasilükkamise ja täiendava arutelu nõudmine.
7 Analüüsitud kõnesid