Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-09-25
Poliitiline positsioon
XV Riigikogu IV istungjärgu plenaril esindavad Keskfraktsiooni liikmed opositsioonilist positsiooni koalitsiooni vastu: nad rõhutavad majanduse kaitset, regionaalset ebavõrdsust ning kriitikat rohepööre kiirendava kiirusega seoses. Nad on tugevalt vastu kiirele rohepöörde elluviimisele, väites, et tuleb eelistada Eesti tootmiste arendamist ja EL-i majanduse kasu, enne kui radikaalne rohepööre kaasa tuua. Samuti rõhutavad nad odava elektri tagamise ja ettevõtluskeskkonna tugevdamise olulisust ning Hiina sõltuvuse vähendamist.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab majanduse ja tööhõive mõju mõistmist ning rohepöörde majanduslikke tähendusi, tuues välja konkreetsed andmed (nt materjalide päritolust 80% Hiinast) ning regionaalse majanduse ja taristute rolli arutelu. Rõhutab Euroopa Liidu konteksti ja tootmisüksuste olulisust, et rohepöörde kasu jõuaks mõjuda ka Eesti majandusele.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Räägib combative ja emotsionaalsel toonil, sageli küsimuste ja tugevate väidete vormis; kasutab dramaatilist žesti ja näiteid, sealhulgas rusikas kõnepuldi vastu, et suurendada mõju. Tekstil on ka osaliselt analüütiline, kuid peamiselt kriitiline ja võitluslik stiil.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osaleb aktiivselt sama istungjärgu jooksul mitmes kõnes; esindab Keskfraktsiooni ja toob välja mitme teema järjekindlat kriitikat koalitsiooni vastu. Tekstis kajastub järjestikune osalemine ja teemade korduv esitamine ühel plenaaristungil.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Keskfraktsioon on tugevalt opositsiooniline: kriitika suunatud valitsuse otsustele ja eelnõude kiirustatusele; rõhutab, et koalitsioon on teinud kahju ettevõtlusele ja inimeste elule. Intensiivsus on kõrge ning kompromissi osas näib puuduvat või on piiratud; eelnõud võivad saada hääletuse vastu.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab teatud valmisolekut aruteluks ja potentsiaalseks koostööks (nt toidu käibemaksu langetamise küsimus), kuid samal ajal rõhutab ka koalitsiooni erimeelsusi ja parallakseid. Viitab koostöövõimalustele ministeriga arutamiseks, samas kriitiline suhtumine valitsuse koalitsiooni koalitsiooniga.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Selgelt pöörab tähelepanu regionaalpoliitikale ja maapiirkondade heaolule; toob välja regionaalse ebavõrdsuse ja kahe Eesti (vahesid) vahelist lahendamatust. Konkreetseid näiteid annavad Kagu-Eesti ja Tallinn-Harjumaa vaheline erinevus ning üldine regionaalne majanduslik lõhed.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse jaoks prioriteedid on odav elektrienergia, kodumaise tootmise arendamine ja globaalsete tarneraskuste vähendamine. Ta keeldub Kiina sõltuvuse kasvu jätkamisest ning rõhutab, et rohepöörde efektiivsus peab olema majanduslikult mõistlik ning riigi tööhõive ja tarbijate huvides. Soovitab toidu- ja maksupoliitikas mõistlikke toetusi (nt toidukäibemaksu langetamine) ja sotsiaalsete kulude suurendamist, et leevendada inflatsioonimõjusid.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Seisab tugeva sotsiaalse mõõdupuu eest: tasuta koolitoit peab jääma ning toidukaupade maksumaksed tuleks langetada; tunnistab tarbimismaksude mõju toiduhindadele ja rõhutab, et regionaalpoliitika peab tagama elatustaseme tõusu maapiirkondades. Samas räägib ka pere ja elanikkonna toimetulekust ning regionaalse ebavõrdsuse vähendamisest.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud suunad on toidukäibemaksu langetamine ja koolitoidu jätmine/iga seotud toetused; rõhutatakse, et rohepöörde kiirenduse õiguslik raamistik peab vastama majanduslikele ja regionaalsetele vajadustele. Otsingus on eelnõude menetluse ja parandusettepanekute läbivaatamine ning nende mõju hindamine; samuti rõhutatakse regionaalset konkurentsivõimet ja toidutootmise kestlikkuse seaduslikke lahendusi.
5 Analüüsitud kõnesid