Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
2024-07-15
Poliitiline positsioon
Automaksu teema on peamine; positsioon on tugevasti automaksu vastu ja soovitakse mitte vastu võtta või asendada see teiste vahenditega. Kindel rõhk, et senine menetlus on viltu kulgenud ja maks ei paranda inimeste heaolu ega eelarvet ning see koormab eelkõige maapiirkondi, pereid ja ettevõtjaid. Tõstab esile põhiseaduslikkuse ja rahastamisviiside problemaatilisuse ning on valmis esitada muudatusettepanekuid; vajadusel rõhutab ta, et maksumust tuleb vältida või leida alternatiive. Kommenteerib, et presidendi veto tunnistab probleemi ja koalitsioon peaks veidi teistsugust lahendust kaaluma.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tunnustab ja viitab õiguslikule analüüsile, mida on tellinud Keskerakonna fraktsioon ning mille põhjal on automaksu põhiseaduslikkus kaheldav ning menetluslikult nõrgalt elluviidav. Mainib ka eelarvet puudutavaid küsimusi ja maksumõjusid, sealhulgas koormust ettevõtjatele ja peredele. Esitab ideid, kuidas raha leida ning kuidas seaduseelnõu parandada, viidates konkreetsetele õiguslikele aspektidele ja analüüsile.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on tragikoomiline ja emotsiooniderikas, kuid samas rõhutatult argumendisüsteemne: kasutab isiklikke kogemusi ja piirkondlikke näiteid, kordab tähelepanekuid („kordan üle“), viitab majandus- ja õiguslikele faktidele ning püüab kutsuda koalitsiooni kuulama. Ülevaatesse lisab ka muret ja lootust, pidades tasakaaluks nii emotsionaalseid kui ka ratsionaalseid retoorilisi võtteid.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Hõlmab mitut kõnet samal istungil (muu hulgas 4 kõnet sama päeva kohta) ja viitab jätkuvale debatile automaksu teemal; mainib epohhi liikumist ja menetluse eelnõude muudatusi, esitatud ettepanekuid ning edasist koostööd koalitsiooniga. Märgib ka reisimist läbi Eesti lõunapoolse ja mitmes piirkonnas (Lõuna-Eesti, Pärnu, saared) ning kohaliku omavalitsuse sotsiaalosakonnale viitamise potentsiaalset lahendust.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastuhakk on automaksu vastu; kohtab tugevat opositsiooni Keskerakonna poolt, kes kõneleb seaduse põhiseadusvastasusest ja puudutab selle mõju inimeste heaolule. Kritiseeritakse menetlust ja kohmakat rakendamist; rõhutatakse, et automaks ei ole lahendus eelarve küsimustele.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks ja kaasamiseks: kutsub koalitsiooni üle vaatama ning lubab esitada parandusi (esimese lugemise muudatusettepanekuid) ning arvestada õigusliku analüüsiga. Samas säilitab tugeva selgroo oma põhilises vastuseisus ning püüab leida kompromisse, mis ei too kaasa automaksu rakendamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab regionaalset mõju ja eluolulisi probleeme maapiirkondades: viidatakse külastatud piirkondadele (Lõuna-Eesti, Pärnu, saared) ning ettevõtjate ja kodumajapidamiste koormusele. Põhjendab, et automaksu mõju eelkõige puudutab maal elavaid, puudega inimesi ja peresid ning rõhutab regionaalseid erinevusi maksukoormuses.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse ja eelarve kontekstis on vastu maksu laiendamisele; suurenenud maksukoormus ja käibe langus on märgitud ning automaksu ratifitseerimine oleks vastuolus majanduskasvu ja ettevõtluse jaoks. Soovitakse makse uute vahendite kaudu asendada ning esitatakse mõningaid alternatiivseid meetmeid, mis ei suurendaks üldist maksukoormust.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus sotsiaalsetel mõjudel: rõhutab, et automaksu võivad kannatada pered, maal elavad ja puudega inimesed, kelle jaoks auto on oluline liikumise vahend; soovitakse sotsiaaltoetuste ja kohalike sotsiaalosakondade vahendite kasutamist ning rõhutatakse inimeste heaolu tagamist ning maksu mõju ebavõrdsetele gruppidele.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Prioretiseerib automaksu küsimust kui peamist seadusandlikku eesmärki: viitab presidendi otsusele, menetluse vigu ja õiguslikku analüüsi ning esitatavate muudatusettepanekute läbivaatusele. Soovib automaksu mitte vastu võtta või oluliselt muuta ning pakub alternatiivseid meetmeid seaduseelarve rahastamiseks; keskendub first reading-i parandustele ja koalitsiooni kaasavale läbivaatusele.
4 Analüüsitud kõnesid