Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-06-05
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon esindab kodanike huvide kaitset administreerimistasude ja kiirteenuste osas, rõhutades vajadust vähendada või muuta tasusid, mis mõjutavad inimestel elu ja perede kulusid. Nad on kriitilised Reformierakonna poliitika ja komisjonide otsuste suhtes ning rõhutavad protseduurilist kaalumist ja aega arutamiseks (vaheaeg) kui vahendit paremate otsuste leidmiseks. Stiilne ja policy-driven lähenemine näitab tugevat, kuid mitte radikaalset, opositsiooni ühe partei poliitikale suunatud positsiooni.
33 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esindatavad teemad puudutavad administratiivtasude mõju kodanikele, kiirteenuste tasusid ja trahvimäärade seoseid majandusega. Parrale viidatakse konkreetsetele numbrilistele näidetele (nt 250 vs 45 eurot, 64 vs 250 eurot, 80-eurone parkimistrahv), mis näitab soovitud hindade mõju analüüsi ja arutelu. Tekstides on keskne tähelepanu tasude suuruse ja teenuste kättesaadavuse tasakaalule ning nende sotsiaalsetele tagajärgedele.
33 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhutatud on formaalne, koostöövalmis ja veidi võrgutavalt maner, sageli algatatakse jutt tänusõnadega juhatajale ning kutsutakse kolleegide mõtlemisele ja arutelule. Kasutatakse kordusi ja näiteid (muudatusettepanekute numberid, vaheaja palved), et suunata hääletusteni. Stiil on peamiselt argumenteeriv, faktidel põhinev, kuid sisaldab moraalseid hinnanguid ja kolleegidele suunatud kutsungeid.
33 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõrgelt aktiivne osalemine kahe pleniariumipäeva jooksul (5.–6.06), keskendudes muudatusettepanekutele ja vaheaja küsimustele. Regulaarne viide konkreetsetele muudatusettepanekutele (nr 2, 6, 7, 12, 13) ning soov arutada ja viia need hääletusele või muuta otsust. Paljud kõned sisaldavad kutseid mõelda ja teha otsus põhjalikult, tihti enne hääletust pausi taotlemisega.
33 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika keskne on komisjoni otsuste ja Reformierakonna poliitika, mille suhtes nähakse vastuolulist või ebasoodsat mõju kodanikele. Kritik on poliitikapõhine, mitte isiklik; rõhutatakse, et kavandatud muudatusettepanekud ei saanud komisjonis piisavat tuge, kuid samal ajal väljendatakse valmisolekut koostööks ja asjade läbirääkimiseks.
33 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kolleegidega koostöö ja laiapõhjalise arutelu soov on selgelt nähtav: kutsutakse kolleege mõtlema ja ühiselt parima lahenduse leidmiseks ning püüdlus muuta komisjoni otsust positiivses suunas. Esitatakse mitmeid palveid hääletuste sooritamiseks ning rõhutatakse vajadust pool‑koos töötada ning koordineerida järgnevaid samme.
33 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamiselt keskendutakse riiklikule tasandile, kuid esineb viiteid Tallinna linnaosavalitsusele ja kohalike omavalitsuste rollile trahvimäärade rakendamisel; see annab näite seosest kohaliku tasandi lahendustega. Üldselt põhirõhk on siiski rahvusliku seadusandluse ja tasude teemal.
33 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitiline lähenemine keskendub tasude ja maksude mõju hindamisele ning hinnatõusu vältimisele; keskendutakse konkreetsetele näidetele (nt kiirpassi, riigilõivude ja trahvide suurendused) kui kujuteldavad negatiivsed mõjud kodusõbralikele finantsidele. Soovitused kalduvad madalamate või paremini läbipaistvate tasude suunas ning rõhutatakse huvirühmade, eriti perede, kaitset.
33 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalseks prioriteediks on juurdepääs teenustele ilma liigsete kuludeta ning pereоlikustest tasudest tuleneva koormuse vähendamine; näidetena esitatakse abielu riigilõivuta sõlmimise ideed ning laiemat mõju inimeste majandusliku heaolule. Samuti tekitavad trahvid ja teenuste hinnad sotsiaalseid küsimusi, mis puudutavad elukvaliteeti ja ligipääsu õigustele.
33 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhifookus on eelnõu muudatusettepanekute arutamine ja nende hääletusele viimine (nt nr 2, 6, 7, 12, 13), koos vaheaja taotlemise kasutamisega parima otsuse leidmiseks. Kahe päeva jooksul rõhutatakse vajadust muuta või hyväkseda kulude ja teenuste kvaliteedi küsimusi ning teostada parandusettepanekuid, mis parandavad kodanike olukorda.
33 Analüüsitud kõnesid