Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-08
Poliitiline positsioon
Opositsiooniline positsioon valitsuse majanduspoliitika vastu; kriitika lubaduste mittetäitmise ning optimeerimise puudumise üle. Ta rõhutab, et valitsus on ära teinud lubadused ja ei ole toonud tugevdavat initsiatiivi, ning esitab pangamaksu kui asjakohaseks peetud lahenduse eelarveuule. Position on policy-driven ja kriitiline selle valitsuse tegevuse suhtes, rõhuasetusega pangandussektori maksustamisele majanduse toestamisel.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi pangandussektorist: selgitab marginaali ja euribori rolli, kasutab täpset statistikat (Q1 2024 pankade kasum 444 miljonit eurot) ning seostab ECB otsuseid ja euribori mõju laondusega. Toonitab regulatiivsete mõjude ja finantsstruktuuride tulenemist ning laenuturul toimuvat, esitades ning arutades solidaarsuspangamaksu üle.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline ja otsustavalt argumenteeriv toon, kasutab nii emotsionaalset kui ka faktipõhist argumentatsiooni. Kasutab konkreete näiteid (pankade kasum, bussifirmade näide) ning esitab küsimusi, et rõhutada põhjendusi; vormiline, kuid teravalt kritiseeriv stiil.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Käib aktiivselt plenaaristungil 8. mai 2024, esitab mitmeid eraldi kõnesid sama päeva jooksul ning rõhutab “ettepanekuid” ja eelnõusid; näitab valmisolekut täiendavate ajakingituste ja koostöö kaudu edendada oma ettepanekuid.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhirivisõn on moraalne ja poliitiline kriitika valitsuse suunas: kriitika nutikate lubaduste mittetäitmise kohta ja vastuolu valitsuse tegevuste suhtes; otsese poliitilise vastuseisu näide on pangamaksu väljatöötamine ja eelarveprobleemide lahendamine enda ettepanekutega.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöötsoovi, rõhutades “meie ettepanek” ja “Anname koos valitsusele ülesande” ning esitab oma eelnõu, kuid säilitab samas lõppkokkuvõttes oma erapartnerliku seisukoha; otsib kõiki koalitsioonilisi kaasamisvõimalusi, kuid püsib oma eelnõu suunitlusega.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigi- ja riiklik tase keskne; puudub selge piirkondlik fookus või piirkondlikud projektid; ülevaade on suuresti riigi tasandil toimuvate asjade ja eelarve küsimuste kontekstis.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult pankade kasumi ja euribori mõju kriitika ning majanduse toetamise nimel ajutise pangamaksu rakendamisepoolne argument; soovib vältida automaksu ja maksureformide laialdast rakendamist ning rõhutab, et suur osa tuludest tuleb pankadelt; näitab soovi kasutada maksupoliitikat stiimulina ühiskonna jaoks, keskendudes raha tagastamisele laenudel ning eelarveaugude lappimisele pankade kaudu.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei esita märkimisväärseid sotsiaalpoliitilisi teemavaldkondi (nt abort, LGBTQ+, immigratsioon). Vähe või puudub infot sotsiaalsetest küsimustest; reguleerimis- ja majanduspoliitika domineerib.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhiline seaduseseaduslik prioriteet on ajutise pangamaksu kehtestamine: esitatud Riigikogule eelnõu “pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta” ning kutsutakse valitsust käsile ja arutusele; mainitakse ka tõukerataste kindlustuse regulatsiooni osana seaduseelnõude töös (mitte lõppversioonina). Eeldatakse koostööd ja progressi eelnõu edasises menetluses ning rõhutatakse vajadust koostöö ja kehtivate eelnõude kiireks arutamiseks.
8 Analüüsitud kõnesid