Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
2024-02-07
Poliitiline positsioon
Esineja on regionaalpoliitika kriitik, väidab, et regionaalpoliitika on täielikult puudub ja kohalike omavalitsuste rahastus on ebapiisav. Ta rõhutab vajadust suurendada teehoiuks eraldatavat raha ning hoiab, et praegused kärped hakkavad nelja aasta pärast teede olukorda halvendama. Lisaks on ta automaksu vastane, kuid pangamaksu pooldaja ning rõhutab, et tavainimeste maksukoormust ei tohi suurendada.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Rõhutab teadmisi teehoiukavast ja Transpordiametist ning viitab konkreetsetele nüanssidele (kestvus, eraldatud rahastus kuni 2027. aastani, kärped), kasutab näiteid teede hoolduse ja kiirabi jõudmise probleemide kohta. Viitab regionaalse infrastruktuuri rahastamise olulisusele ning osutab, et tehniline mõõde nõuab rohkem raha, et olemasolevaid teid hoida samal tasemel.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on kriitiline ja kohati ründav, kasutab emotsionaalseid näiteid (kiirabi ja pääste ligipääsu probleemid), esitab küsimusi ning otseseid väljakutseid valitsusele. Koos faktiliste näidetega rakendab ta retoorilisi küsimusi ja vastaseid argumente ning vahepeal sünteesib üleminekuid argumendilt ütlevale tasandile.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Infotunni raames samal päeval 7.02.2024 toimuvad mitmed kõned; esitatud on küsimus- ja vastusstiil, kus esimene kõne esitab kriitilise seisukoha ja teised sellele järgnevad selgitused/reegistrid. Taoline korduv osalemine infotunnis näitab aktiivset, teemakeskset ja reageerivat kujundlikku osavõttu parlamendi istungjärkudel.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline valitsuse regionaalse poliitika ja eelarveRegionaalse rahastuse suhtes; süüdistab valitsust ja kohalikke omavalitsusi logistilises ja finantsperioodil (rahastuse puudumine, kärped). Ei otsi kiiret kokkulepet, vaid rõhutab vajadust muutusteks ja suuremat valitsuse vastutust. Automaaksu vastu ning pangamaksu puhul rõhutab paremaid alternatiivseid laekumisi ebavajaliku maksukoormuse vältimiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Viitab linnade ja valdade liidule ja teistele sidusrühmadele kui tahtele tähelepanu pöörava koostöökanalile, kuid konkreetseid koostöötegevusi või koalitsioone välja ei too. Kõrgendab vajadust dialoogiks ning näitab, et koostöö põhineb olemasolevate küsimuste pideval tähelepanul (nt teede rahastamine), kuid koostöövorm ei ole konkreetselt kirjeldatud.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Suur rõhk regionaliseeritud probleemidel: Külasertifikaadid Saaremaa Lülle, Tartumaa Nasja, Läänemaa Allika küla ja Ida-Virumaa Männiku küla näidete kaudu. Tõstab välja piirkondlikke väljakutseid (rahastus, elanike lahkumine maalt) ning rõhutab teede kvaliteedi ja kiirabi ligipääsu seoseid regionaalse arenguga.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Makspoliitikas selge eristus: automaksu vastu, pangamaksu poolt; soovib leida täiendavat laekumist, et vältida tavainimeste koormust. Näitab, et maksumuutuste tõttu on tulubaas vähenenud ja kohalikud omavalitsused sõltuvad riigieelarvest; rõhutab vajadust suurendada infrastruktuuri rahastust ning kasutab riigi ja kohalike võimaluste tasakaalustamist eelarvelise dünaamika parandamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus regionaalse infrastruktuuri rahastusele ja maksupoliitikale (vastane automaks, pooldab pangamaksu) ning kriitika valitsuse regionaalpoliitika kohta. Ei viita konkreetsetele üksikutele seaduseloomealgatustele või ammendunud edusammudele, kuid esitab selge poliitikasoovi suurendada rahastust ning muuta maksusüsteemi, et kaitsta tavainimeste koormust.
4 Analüüsitud kõnesid