Istungi profiil: Lauri Laats
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-16
Poliitiline positsioon
Võimudel olevad kõnelejad esindavad tugevast vastuseisu praegusele jäätmete/käitluse seaduse vormile. Nad rõhutavad majanduslikku koormust tarbijale (hindade ja maksete tõus) ning tõstatavad põhiseaduslikkuse küsimusi; soovitavad eelnõu tagasilükkamist või põhjalikku järelemõtlemist ja analüüsi. Silmapaistvaks suunaks on poliitika- ja õigusalased riskid üle rõhutades, et reformid ei tohi tulude-sissetulekute tasakaalu kahjustada.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejatel on majanduslik analüüs ning õiguslikkuse poole ekspertteadmised: nad tsiteerivad jaemüügi kogukäibe andmeid (8% langus 2022→2023; 3% langus 2023→2024; 2025. Q1 trend), viitavad Eesti Ringmajanduse Liidile ning põhiseaduslike piirangute võimalikule riivile. Nad kasutavad näiteid ja finantsanalüüsi puudumise väiteid ning viiteid CO2-turule rohepöörde kontekstis.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tonos on combative, kriitiline ja andmepõhine; kasutab küsimusi ja iseloomustavaid näiteid (nt munakoored, tarbijahinnad), ning vahel humoorikaid pilke. Tekst on vormiliselt korrektne, kuid tonaalselt jõuline ning suunatud seaduse mõjususe ja läbipaistvuse hindamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Otsene osalemine ühel plenaaristungil samal päeval (16.06.2025), mitme kõnelei ajaline järjestus: ministeri küsimused, põhjalik kriitika, vastastikused täpsustused. Viidatakse teiste fraktsioonide liidrite mõtetele ja rõhutatakse ühis- ning mitmeosalise vastuselemise nõuet. Korrapärane täiendav kommentaar ja vastuväited järgivad ühisarutelude seeriat.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuväide on olemasolevale eelnõule: suurenev tarbijakoormus, maksete tõus ja põhiseaduslikkuse riskid. Hinnatakse, et eelnõu ei maksa tähele tarbijaid ning leiab, et see tuleb tagasi lükata või põhjalikult läbi vaadata. Mitme fraktsiooni koostöös térkendub laiapõhjaline kriitika.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks erinevate fraktsioonide vahel (Isamaa, Reformierakond, Keskerakond) ning rõhutab, et kriitika ületab parteierluse piirid. Rõhutatakse vajadust ühise, põhjaliku arutelu ja vastava analüüsi järele.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regioonide või kohalike üksuste (KOV-id) mõju mainitakse (näidete jaemajanduse ja jäätmetöö kontekstis ning korteriühistute näide), kuid lõplik fookus on riiklik alus. Ei esitatud selget geograafilist suunitlust üksnes kindlate piirkondade arendamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kohaldatav majanduslik vaade on kriitiline: eelnõu toob kaasa hinnatõusu ja maksukohustusi; toob välja tarbijate ostujõu vähenemise ning tarbijahindade kasvu. Samuti viitab ta TOT- ja tasakaalustamata finantsanalüüsile ning leiab, et maksude ja jäätmekulude kogukohustused mõjutavad majandust negatiivselt.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse tarbijate ebavõrdset koormust ja hinnatõusude mõju eelkõige madalama ja keskmise sissetulekuga inimestele; esitatakse argument, et jäätmete maksustamine ja kaupade hindade tõus vähendavad inimeste tarbimist ja elukallidust. Samuti käsitletakse sotsiaalset õiglust ja kulutuste jagunemist.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendutakse konkreetsele seaduseelnõule ja selle rakendamise riskidele; nõutakse põhjalikku õigus- ja finantsanalüüsi ning eelnõu tagasilükkamist või märkimisväärset muutmist. Mainitakse, et eelnõu võib riivata põhiseadust ja viidatakse vajadusele käsitleda tegelikke kulusid ning mõju.
4 Analüüsitud kõnesid