Päevakorra profiil: Lauri Laats

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (650 OE) esimene lugemine

2025-09-24

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Pro-RRail Balticu lähenemine, kuid kriitiline kulude ja majanduslikkuse suhtes. Tunnistab vajadust põhjaliku hindamise ja koostöö järele (sh Läti ja Leedu kaasamine ning võimaluse uurimiskomisjonile), kuid sümboolselt on öeldud „Paneme edasi!”, mis viitab projektile jätkamisele tugeva poliitilise kinnitusena.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Viitab ajaloolisele projekti arengule ja numeritele: 3,6 miljardit (2000ndad), 5,8 miljardit (2017), vähemalt 25 miljardit (praegune). Mainib hoolduskulusid (50–100 miljonit Eesti lõikes; riigikontrollöri poolt pool miljardit) ning Läti/Leedu rolli ja maade omandamise küsimusi. Näitab tehnilist ja majanduslikku konteksti ning puudulikku äriplaani kui kriitilist punkti.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Konstruktsioonilt combative ja emotsionaal-ne, kasutab kriitilisi retoorilisi kujundeid (nt "rohepesu", "kahepalgelisus") ning küsimuste vormi. Kordab sõna „paneme edasi!”, mis rõhutab püsivust ja võitluslikku toonust; kombineerib emotsionaalset süüdistust ja logilist argumentatsiooni enese huvi kaitsega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne osaleja Riigikogu istungitel ja avalikes aruteludes; viitab varasematele aruteludele ja otsustele ning soovib laua taha erinevate erakondade esindajad koguda. Mainib plaani koostööd Läti ja Leeduga ning uurimiskomisjoni idee varem esile tõstetud, kuid otsus oli hääletatud.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ründab alternating roheliste ja vasakpoolsema mõjutusega rühmade positsioone kui vastuolulisi ja kaheastmelisi, süüdistab „rohepesus” ning rõhutab ettekirjutuste ja eetiliste standardide dubleerimist. Kõneleb inimsed jäigast ja kriitiliselt ning keskendub projektiga seotud poliitiliste vastaste kriitikale, mitte konkreetsele leevendusettepanekule.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Soosib laiapõhjalist, bipartisan koostööd ja kaasamist – soovib erinevate erakondade esindajaid laua taha ning Läti/Leedu kolleegide kaasamist. Samas rõhutab vajadust range kontrolli ja läbipaistvuse järele, et jõuda konsensusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus nii riiklikule kui regionaalsele kontekstile: rõhutab regionaalseid mõjutusi ja alternatiivseid investeeringuid (maanteevõrk Tallinn–Pärnu) regionaalse arengu ja arendada majandust. Mainib ka Balti riikide koostööd ning projektide rahvusvahelist dimensioni.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Keskendub suurtel kulu- ja finantsmõjudel; rõhutab vajadust arvestada eelarvet ja riigieelarvet, väites, et olemasolevad summad ei kata hoolduskulusid ning raha leidmine on ebapraktiline. Soovib säästlikumat ressursijaotust ning võib eeldatavalt suunata vahendid teede- ja regionaalse arengu projektidele, mis suurendaks majandustegevust.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab keskkonnaküsimusi ja roheline poliitika vastuolusid – kritiseerib „metsa maha võtmise” ja prügi käsitlemise teemade kahepalgelisust rohelise retoorikaga. Toob esile keskkonnast hoolivate kõnelejate vastuolusid ning rõhutab jäätmekäitluse ja roheliste prioriteetide järjepidevuse vajadust.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk eelnõul: esimene lugemine Rail Balticu lõpetamise ja rahvusvaheliste lepingute lõpetamise ettepaneku suhtes. Tõdeb, et puudub korralik äriplaan ning on soovinud uurimiskomisjoni ja suuremat läbirääkimiste ringi, sealhulgas Läti ja Leedu kaasamist; rõhutab parlamentaarset kontrolli ja läbipaistvust.

3 Analüüsitud kõnesid