Päevakorra profiil: Lauri Laats
Arupärimine gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kohta Eestis (nr 799)
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Peamine teema on gümnaasiumihariduse rahastus ja haldamise mudelid Eestis (riigigümnaasiumid vs munitsipaalkoolid). Esindaja ei väljenda selget poolt ühe mudeli kasuks, vaid rõhutab rahastusstruktuuri ja personali mõjusust küsimusena ning otsib selgust ja põhjendusi. Stance on uuriv ja mõõdukas, püüdes võrrelda plusse ja miinuseid ning mõjutada diskursiooni mitte poliitilise dogmana.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Teemad on koolide rahastus ja haldamine: riigieelarve, munitsipaalkoolide teenused ja õpetajate palga rahastus. Märgitud on terminid 'riigieelarve', 'tugispetsialiste' ja 'rahastus', mis näitab teadmiste rõhuaspekti. Tekst lähtub praktilistest finantsstruktuuridest ja võrdleb erinevaid rahastuskanaleid.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on mõõdukas, uuriv ja küsimustele orienteeritud; kasutab ettevalmistatud küsimusi ja võrdlusi; toon on ametlik ja konstruktiivne.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Räägitakse rahastamisstruktuuride erinevusest riigi ja munitsipaalkoolide vahel ning kas riigigümnaasiumi ülalpidamine eraldab rohkem raha. Ei väljenda kindlat eelistust; rõhutab vajadust selgesõnaliselt võrrelda rahastusmahud ja mõju.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Esile tõstetud on gümnaasiumihariduse kättesaadavus Eestis, mis on sotsiaalse võrdsuse aspekt. Tekst ei puuduta muid sotsiaalseid teemad, kuid hariduse kättesaadavus on keskne.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Arupärimine (parlamentaarne küsimus) gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kohta; eesmärk saada teavet rahastus- ja haldusmudelite kohta ning täpsemat teavet sekkumisvõimaluste kohta.
1 Analüüsitud kõnesid