Päevakorra profiil: Lauri Laats

Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

2025-04-08

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Automaksu vastane hoiak on peamine; esineja kujundab maksu mitte keskkonnamaksuna vaid riigieelarveotstarbelise tulumaksuna ning rõhutab selle negatiivset mõju elukorraldusele ja ostujõule. Võtab tugevasti seisukoha, et maks tuleb muutmiseks või tühistamiseks ning soovitab alternatiivina maksumõjusid vähendada (nt toiduainete käibemaksu alandamine). Positsioon on tugevalt poliitikapõhine, keskendudes majandusliku koormuse ja elukorralduse leevendamisele, mitte veendumusele maksu kasulikkusest keskkonnale.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib teadmisi maksu- ja majanduspoliitikast ning nende mõju kodumajapidustele: mainib inflatsiooni (6%), maksutõusu osakaalu mõju ostujõule ning ühistranspordi rahastuse ja liiklusvõrgu olukorra seoseid. Tugineb konkreetsetele tähelepanekutele (nt „kolmandik inflatsioonist on maksutõusud”) ning toob välja maksude rekreatiivset jaotust ning avaliku sektori kulu-sidemeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhutatud tõsine ja kriitiline toon, emotsionaalsed apostroofid (nt „väga tõsine“, „see on vale“), kasutab näiteid maapiirkondade kogemustest ja inimeste koormusest. Tasakaalustatud, kuid tugevalt argumenteeriv ning faktipõhine lähenemine; kombineerib emotsionaalse põrgatuse ja konkreetsete argumentidega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Sõnavõtud toimusid samal päeval (8.04.2025) mitmes ettekandes; viitavad esimeseks lugemiseks ettevalmistavale töörõhule rahanduskomisjonis ning kõnede kordumine ajalises jutustuses. Tõstatatakse vajadus jätkata arutelu ning kutsutakse parlamendi liikmeid aktiivselt opositsioonilise eelnõu poole.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitilised jõujooned on valitsus/koalitsioon ja selle maksukeeld; süüdistatakse motiivina raha kogumist ning mitte keskkonnaeesmärkide realiseerimist. Intensiivsus kõrge; rõhutatakse vajadust maks tagasi võtta või oluliselt muuta ning vaadeldakse oppostiivina laialdaselt teiste fraktsioonidega koostööd maksustamise muutmiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Vaade rõhutab mitme opositsioonifraktsiooni koostööd: mainitakse Isamaa, Keskerakonna ja EKRE eelnõusid ning ideed, mis viitavad laiemale koalitsioonideüleste aruteludele automaksu lüüasaamiseks või muutmiseks. Näitab valmisolekut koostööks, kuid peamiselt koordineerib vastupanuvaldkonna jaoks kollektiivset tegevust.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Selgelt keskmes on maapiirkondade huvid: rõhutatakse inimeste raskusi, suuremaid reise kooli või lasteaeda ning piiratud ühistranspordi mõju. Viidatakse piirkondlikele eripäradele ja vajadusele kaitsta maapiirkondade elanike elukorraldust ning liiklus- ja transpordivõrgu olukorda.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitiline joondumine: automaksu vastane ja ebakindlaks peetud maks, mis kahjustab tarbimiskulusid ja ostujõudu; peetakse maksutõusu osa inflatsioonist ning seetõttu soovitatakse maksumäärasid vähendada või asendada muude meetmetega (nt toiduainete käibemaksu alandamine). Toob esile reguleeritud, kuid progressiivseid märke kogenud majanduslikku ebavõrdsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad sobivate sotsiaalsete teemade (nt abort, LGBTQ+ õigused, immigratsioon jne) eraldi väljatoomiseks. Andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk automaksu eelnõul ja esimesel lugemisel; rõhutatakse rahanduskomisjoniga seotud menetlustoiminguid ning otsivat muutmist või tühistamist kogu eelnõu osas. Toob esile vajaduse jätkata parlamentaarset arutelu ja palub liikmete toetamist maksu muutmiseks või tühistamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid