Päevakorra profiil: Lauri Laats

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja mobiilside turu konkurentsi suurendamise ja numbriliikuvuse kiirendamise kava" eelnõu (658 OE) esimene lugemine

2025-10-08

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tarbijahindade langetamine ja turukonkurentsi suurendamine sideteenuste ja panganduse valdkonnas. Seisukoht on tugevalt regulatsioone pooldav, et ohjeldada suuri kasumimarginaale (ca 20%) ja kaitsta püsikliente ebaõiglaste hindade eest. Poliitika on raamitud tarbijakaitse ja rahva toimetuleku parandamise kaudu, kritiseerides valitsuse aeglust ja tegevusetust.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust sideteenuste turu regulatsiooni, numbri liikuvuse protsesside ning operaatorite kasumimarginaalide osas. Kasutatakse konkreetseid statistilisi andmeid, nagu 20% kasumimarginaal ja 30–35% hinnavahe Lätiga/Leeduga. Lisaks tõmmatakse paralleele pangandussektori (kodulaenude refinantseerimine, omakapitali tootlus) reguleerimise vajadusega.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otsekohene, tungiv ja populistlik, rõhutades vajadust kiireks tegutsemiseks tarbija rahakoti kaitsel. Kasutatakse lihtsustatud näiteid (turu peal kauplemine, arve suurus) ja apelleeritakse "Eesti rahvaga" ning nende toimetulekuraskustega. Tone on kriitiline valitsuse suhtes, kasutades väljendeid nagu "lonkab" ja "ei vii edasi".

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab seaduseelnõude initsieerimist ja esitamist Riigikogus, olles eelnevalt teemat arutanud Majanduskomisjonis. Märgitakse ära valitsuse tegevusetuse jälgimine ja sellele reageerimine oma algatustega. Kõneleja viitab ka osalemisele infotundides, kus käsitleti kergliikurite teemat.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse (Valitsus) tegevusetuse ja aegluse vastu, väites, et see "lonkab" ja ei suuda olulisi probleeme (side, eelarve, liiklusohutus) lahendada. Suuri turuosalisi süüdistatakse kõrgete "mugavusmaksude" võtmises klientidelt, kes ei kontrolli pidevalt turuhinda. Kriitika on suunatud poliitilisele inertsile ja protseduurilisele venitamisele.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline: otsitakse ühisosa ministeeriumi esindajatega Majanduskomisjonis ja väidetakse, et ollakse regulatsiooni vajaduse osas samal joonel. Kõneleja loodab saada toetust Riigikogus ja apelleerib laiemalt "Eesti rahvaga" ühiste huvide kaitsel.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikul mobiilside- ja pangandusturul. Kasutatakse rahvusvahelisi võrdlusi Läti ja Leeduga, et näidata Eesti hindade (30–35% kõrgemad) ebanormaalsust. Mainitakse ka laiemat probleemi optilise kaabli viimisega asustamata kruntide ette, kuid prioriteet on mobiilside.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on suunatud tarbijakaitsele ja konkurentsi suurendamisele regulatsioonide abil, et viia alla kõrged hinnad ja piirata ettevõtete suuri kasumimarginaale (20%). Toetatakse turu korrastamist, et vältida püsiklientide ebaõiglast maksustamist ehk "mugavusmaksu" võtmist. Eesmärk on saavutada "normaalsem konkurents" ja kasumimarginaalid (nt 10–12%).

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on inimeste toimetuleku parandamisel mobiilsidearvete langetamise kaudu, kuna "inimestel on niigi raske toimetulekuga". Lisaks mainitakse muret kergliikuritega seotud liiklusohutuse pärast, viidates traagilistele näidetele Lätist kui näitele valitsuse aeglusest.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu (658 OE) algatamisel, mis kohustab valitsust kiirendama numbri liikuvust maksimaalselt ühe tööpäevani ja tagama läbipaistvama hinnakujunduse. Eesmärk on sundida valitsust esitama seadusemuudatuste ettepanekud hiljemalt 1. novembriks 2025 ja aruanne 1. veebruariks 2026.

7 Analüüsitud kõnesid