Päevakorra profiil: Lauri Laats

Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

2024-11-21

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Esineja rõhutab, et eelnõu piirab täiskasvanute tasuta korduvõpet ja sarnaneb kõrgharidusõppega; ta näitab vastuolu ja põhjalikku muret selle toimimise üle. Ta esitab küsimusi eelduste, kohustuste ja praktikatingimuste kohta ning küsib, kuidas muudatused tegelikult rakenduksid. Ta toob välja potentsiaalse vastuolu eelnõu ja teise seaduseelnõu vahel ning rõhutab, et koostoime nõuab selgitust. Ta märgib, et 18-aastase europarlamendi liikme jätkamine õpingutega võib olla problemaatiline, kuid ei väljenda selget alternatiivset lahendust.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab teadmisi hariduse rahastamise mehhanismidest ja õiguslikust kontekstist: mainib "tasemeõppe" ja "tasuta korduvõppe" piiranguid ning viiteid, mis tulenevad eelnevatele õpingutele. Kasutatakse termineid nagu "õppimiskohustus", "kõrgharidusõpe" ja "kutseõppe eriala", näidates tehnilist arusaamist muudatuste sisu kohta. Mainitakse eelnõu koostoimet teise seaduseelnõuga, mis puudutab europarlamendi valimisi, ning osutab potentsiaalsetele piirangutele ja koostoimete ebakõlale. Esineja näitab, et ta teab võimalikku mõju noorte ja täiskasvanute õppimisvalikutele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on küsitlev ja formaalne; alustatakse tänusõnadega ning jätkatakse küsimustega. Arutlus on loogiline ja faktipõhine, kasutades näiteid eelnõu toimimise kohta. Emotsionaalseid väljendeid on vähe; rõhk on analüüsil ja selgitusel.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja esineb samal päeval kahel korral ning keskendub eelnõu mõjule ja koostoimele teiste eelnõudega. Kasutatakse interrogatiivset lähenemist ning eesmärk on saada selgitusi ja arutleda praktikapangaga. Tekst seostab riiklikud seadusandluse arutelud Riigikogu liikmete tegevustega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline eelnõu suhtes: rõhutab piiranguid ja koostoimeprobleemi ning väljendab muret selle praktilise rakendamise üle. Intensiivsus on mõõdukas, keskendub küsimustele ja parandustele; ei esita konkreetseid alternatiive, kuid märgib tegelikke probleeme.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei näita konkreetset koostöövalmidust või koalitsiooniohjangu; viitab teise eelnõu koostoimele, mis viitab vajadusele arutelu.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik fookus; keskendub Riigikogu ja europarlamendi kontekstile ning puuduvad regionaalsed viited.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pole piisavalt infot majanduspoliitiliste seisukohtade kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus kui sotsiaalne teema on keskne; esineja rõhutab õppimisvõimaluste kättesaadavust ja jätkamise väljakutseid, mis on sotsiaalselt olulised.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on haridusseaduse muudatuse eelnõu 447 SE teine lugemine, eriti õppimiskohustuse kehtestamine. Esineja toob esile koostöö ja koostoimet teiste seadusteelnõudega ning rõhutab vajadust selgitada toimimispõhimõtteid.

2 Analüüsitud kõnesid