Päevakorra profiil: Lauri Laats
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon rõhutab läbipaistvuse ja võimude lahususe põhimõtte järgimist ning on kriitiline valitsusele antavate volituste osas; nende seisukoht on peamiselt opositsiooniline, keskendudes eelarve juhtimise süsteemi legitiimsuse ja parlamentaarse kontrolli tugevdamisele. Nad võimalikust kompromissist ei välista, kuid rõhutavad vajadust konsensuseni jõuda opositsiooni ja koalitsiooni vahel ning kaasata teisigi fraktsioone arutellu. Eelistatakse poliitika- ja süsteemipõhist käsitlust, mitte ainult vormilist kiirust eelnõude menetluses.
14 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi riigieelarve struktuurist, sealhulgas sisend- vs tegevuspõhise eelarve ning riigieelarve baasseaduse kontekstist; mainitakse kuluartiklite liikumise piiranguid ja eelarve liigendust ning vajadust läbipaistvuse järele. Esiletõstetud on terminid nagu „kulu- ehk sisendipõhine eelarve“ ja „tegevuspõhine eelarve“, samuti tähtsus muuta eelarve põhimõtteid läbi muudatusettepanekute. Nende teemade käsitlemine viitab põhjalikule arutlusele raha jaotuse ning kontrolli mehhanismide üle.
14 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on formaalsel, korrapärasel ja argumentidele keskendunud stiilil; algab tavapäraste viisakuste ning pausetega (nt kümneminutilised vaheajad), kasutab otsest, kuid mitte kärisevat toon. Pidev rõhuasetus on mõistlikul arutelul, kaasamisel ja järjepideval vastuväitlemisel, kombineerituna ettepanekute esitamise ja hääletustele kutsumisega.
14 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne reflekteerib sagedast osalemist sama päeva aruteludes ja järjekindlat ettepanekute esitamist; rõhutab mitme eelnõu samaaegset menetlemist ning pausi või nõu pidamist enne hääletust. Esineb korduv, struktureeritud osalemine ning mitmete punktide puhul nõutakse hääletust ja mõnikord pausi.
14 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitikad on suunatud valitsuse laialtelevolitustele ja komisjoni juhile antud võimude suurendamisele; rõhutatakse läbipaistvuse puudumist ja vajadust konsensuse leidmiseks. Õhu ihaldus on kompromissi ja arutelu edendamine, kuid samas selgelt kriitiline praeguse menetluse ning mõningate otsuste suhtes; stiil on mõõdukas, kuid seisukoht on tugevasti oppositsiooniline.
14 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Korduvalt rõhutatakse koostööd ja konsensuse otsimist: soovitakse arutada kahte eelnõu koos komisjonis ning leida kompromiss opositsiooni ja koalitsiooni vahel. Näitab tugevat valmisolekut kaasata kolleege ning kasutada bipartisanship’i/ühisvõimet parlamendi töö parandamiseks.
14 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Käivitatakse tähelepanu kohalikele omavalitsustele kui näitele läbipaistvuse ja eelarvejuhimise rakendamisest ning kinnitatakse vajadus, et kogu süsteem oleks läbipaistev nii seadusandliku kui täitevvõimu osas. Seetõttu on tähelepanu keskmes kohalikud eelarved ning nende vastavus riikliku raamistikuga.
14 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse läbipaistvat ja kontrollitud eelarve korraldust ning sisendipõhise eelarve suunas üleminekut, mis piirab ministrite võimalust kuluartikleid muuta. Keskendutakse eelarve liigendusest ja arusaamsest ning rõhutatakse riigi finantsilise korralduse ausust ning parlamendi kontrolli tugevdamist. Seega on majanduspoliitiline toon rohkem rahanduskontrolli ja läbipaistvuse kui maksude või kasvupoliitika rõhutamine.
14 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.
14 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk on Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõul (511 SE) teise lugemise ning teiste alternatiivsete eelnõude koostoimingul; eesmärk on arutada kahte eelnõu koos komisjonis ning läbi viia vajalikud muudatused (nt sisendipõhine eelarve, kuluartiklite kaitse ministrite liigutuste vastu). Tõstatatakse vajadus hääletuste korraldamise ja täiendavate arutelude jaoks ning rõhutatakse muudatusettepanekute olulisust.
14 Analüüsitud kõnesid