Päevakorra profiil: Lauri Laats

Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) esimene lugemine

2024-10-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Esineja on tugevalt vastuvõtnud Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) ning kutsub esimesel lugemisel eelnõu tagasilükkamisele. Ta rõhutab kiirustamist ja uuringute puudumist ning toob välja eelarve mõju ebaselguse; märkib, et Keskerakond ei toeta eelnõu ning peamised argumentid on poliitilise plaani puudumine ja kahjulikkus pereasjades.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja kasutab majandus- ja sotsiaalpoliitika põhikontseptsioone ning toob välja seletuskirjas ja eelarvepositsioonides viidatud andmed (nt -224,6 mln, +51,4 mln, net -195,4 mln) ning mõju voodipäevatasu ja visiiditasu muutustele; näitab teoreetilist ja numbrilist käsitlust eelnõu sotsiaalmaksetele ning tervishoiuteenuste kulude hindamisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on vahetult kriitilisel, combatiivsel ja emotsionaalsel toonil; kasutab intensiivseid hinnanguid nagu käkk, kobareelnõu ja häbiplekk, pöördub otse ministri ja Riigikogu poole ning kaasab publiku ja vaatlejaid; tasakaalub tugevaid negatiivseid väiteid mõne faktilise numbrilise viitega.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimuvad samal päeval (2024-10-14) mitmest erakonnast ning kujutavad ette intensiivset parlamendi debatti ühe teemaga; kõnede pikkus ja korduvate küsimuste esitamine (nt kolm minutit juurde) viitavad aktiivsele menetlusele ja avalikule arutelule.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Oppositsioon on selgelt eelnõu vastu; nõutakse selle rahuldamatut tagasilükkamist ning süüdistatakse valitsust ja ministrit halva töökorralduse ja puuduliku analüüsi tõttu; kriitikat arendab tihti poliitilise vastasseisu keeles.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kollaboratsiooni näiteid ei tuuakse välja; rõhk on opositsioonil ja fraktsiooni ühehäälsel vastupanuil ning viideetakse, et Keskerakond ei toeta eelnõu; koostöö või kaasosaluse kontekst puudub.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil käsitletakse teemat; piirkondlikud või regioonispetsiifilised viited puuduvad; fookus on kogu Eesti elanikkonnal ja rahastamisel, mitte piirkondlikel huvidel.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikul tasandil on seisukoht eelnõu negatiivse mõju suunas; arutletakse puudujäägi ja ümberarvutatud tasude mõju üle ning rõhutatakse vajadust põhjaliku analüüsi järele; rõhutatakse tarbijate lisakulutusi (visiiditasu, voodipäevatasu) ja võimalust vabatahtliku kindlustuse variandi kaalumist; eelnõu näib äratõukava ja eelarveliselt kahjuliku mõjuga.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Suur tähelepanu pööratakse pere ja demograafia küsimustele; rõhutatakse laste kasvatamise toetuste ja koduse kasvatamise stimuleerimise olulisust ning muret pangemise üle, kui eelnõu suurendab kulusid 40 000 lapsevanemale ja puudutab alla 2-aastaseid lapsi; kritiseeritakse plaani suurendada tasusid ning rõhutatakse vajadust soodustada sündimust ja peredes vanemate panust.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhitelg on esimesel lugemisel oleva eelnõu menetluse kriitika: puuduvad väljatöötamiskava ja sotsiaal-majanduslikud analüüsid; kõneleja nõuab eelnõu tagasilükkamist ning toob välja seletuskirja viidatud arutelude ja andmete läbivaatamise vajaduse; rõhk on parlamendi protseduuridel ja auditeeritud mõju hinnamisel.

4 Analüüsitud kõnesid