Päevakorra profiil: Lauri Laats

Välispoliitika

2024-09-25

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline positsioon välispoliitikas, rõhutab vajadust järgida USA liitlase seisukohti ja on mures Eesti giidimise muutumise tõttu ÜRO resolutsioonide rahvusvahelises kontekstis. Nõuab peaministrilt selget ja konsensusele suunatud seisukohta ning rõhutab, et praegune kursus tekitab muret elanikkonnas ja poliitikas. Positsioon on peamiselt policy- ja väärtuspõhine, kriitiline valitsuse suuna suhtes.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadvust ÜRO Peaassamblee resolutsioonide kontekstist ja Euroopa-Liidu ning USA positsioonide erinevuste mõjust Eesti välispoliitikale; viitab varasematele välisministritele ja aktsentueeritakse “pretsedendi” ning liitlaste rolli arutelu. Kasutab nimekasutust (Kross, Kaljurand) ja viiteid, mis illustreerivad ekspertiisi välispoliitika diskussioonide ajaloolise tausta kohtu. Tehnilist sügavust konkreetsetele kvaliteetsetele andmetele ei süvene detaillidesse, kuid näitab teoreetilist ja strateegilist tausta aruteludes.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline ja küsimustele keskenduv toon, kasutab formaalset kõneviisi ning palub selgitusi peaministrilt. Tekst on faktidel ja varasematel faktidel põhinev ning sisaldab reflektsioone teiste poliitikutega seotud seisukohtade kohta; kasutab vaatluste illustreerimiseks paralleele ja kriitilisi märkusi (nt USA-i positsiooni ebaühtivus). Üldine stiil on analüütiline, mitte emotsionaalne.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitab regulaarselt välispoliitika teemalisi küsimusi Riigikogus ja infotundides ning kureerib tähelepanu mineviku ja oleviku piiridele (eelnevad ning hiljutised sündmused, skandaalid). Viitab erinevatele meediatekstidele ja varasematele aruteludele, näidates kontakti poliitilise diskursuse jooksva ajalise osaga. Süsteemsed viited hoiakute ja seisukohtade selgitamiseks keskenduvad riigijuhtimise avalikule järelevalvele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline seisukoht valitsuse välispoliitika suhtes; kritiseerib kursi muutust ja ei luba segunematult sulgeda suutlikkust järgida USA-liitlaste positsioone. Märgib, et paljud poliitilised jõud ja isegi eelnevad välisministrid on mures ning rõhutab, et peaministri ja valitsuse seisukoha selgitus on vältimatu. Intensiivne, kuid kontrollitud kriitika ilma isikliku rünnaku või lubaduseta kompromissist ekstensiivselt välja jätta.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut dialoogiks ja koostööks valitsusega, samas rõhutab vajadust ühiste seisukohtade selgitamiseks ja aruteluks (nt küsimused kõnele, „arutama” ja valitsuse ette kutsumine). Omanäoline kriitiline, kuid konstruktiivne koostöövalmidus, rõhutades vajadust koordineerida liitlaste positsioone ja leida ühine tee.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvaheline ja riigivalitsuse tasandil välispoliitikas; keskendub Eesti positsioonile ÜRO ja USA-liitluse kontekstis, mitte kohalikele piirkondlikele piirkondadele või regionaalsetele projektidele. Üksikasjalikult puudutab rahvusvahelisi koostoimeid ja liitlaste ootusi.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pole piisavalt andmeid

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pole piisavalt andmeid

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Rõhutab välispoliitiliste otsuste ja ÜRO resolutsioonide käsitlemist ning peaministri seisukohtade selgitamise vajalikkust. Keskendub parlamentaarsele järelevalvele ja välispoliitilise kursi õigsuse ning järjepidevuse kontrollimisele, viidates varasematele ja praegustele ametkondade otsuste tagamaadele.

2 Analüüsitud kõnesid