Päevakorra profiil: Lauri Laats
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (406 OE) esimene lugemine
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Esineja seisukoht on toetada toidukäibemaksu langetamist 5%-le (toidukaubad) ning kriitika suunatud valitsuse praegusele maksupoliitikale. Ta rõhutab, et kõrge maksukoormus suurendab vaesust ning positsioneerib end inimeste heaolu kaitsjana, rõhutades sotsiaalset õiglust. Stiil on tugevalt opositsiooniline ning väärtuspõhine, keskendudes vaesuse leevendamisele ja toidulaua parandamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Speaker kasutab selgelt määratavaid andmeid ja võrdlusi: umbes 350 000 inimest elab vaesuses, inflatsioon on viimastel aastatel olnud kõrge ning toidukaupade käibemaksu tase on 22%. Viitab Euroopa Liidu näidetele ja erinevatele riikide käibemaksu tasemetele toiduainetele (0%–12%), et argumenteerida 5%-le langetamist. Käibemaksu ja tarbimismaksude jaotus ning nende mõju ning erinevate maksuvõimaluste võrdlus on keskne tema arutelus.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on combative ja emotsionaalne: kasutab jõulisi väljendeid, otseseid küsimusi ja provokatiivset tooniga viiteid (nt “Kelle ülesanne on?”; “Jumal appi!”; “paneme uksed kinni”). Teksti domineerib sümboolne tõstatamine ja empaatiline viide vaesusele, kombineerituna faktide ja arvudega. Formaalne, kuid tugeva emotsionaalse laadiga ning demokraatlike väärtuste rõhutamisega.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimusid kõigest ühel päeval (2024-05-29) mitme kõne kaudu, kus eri esinejad vahetusid ning arutleti samale teemale. Sisulised viited hõlmavad komisjoni toimingute kriitikat ja puldist kõnemustrit, mis näitab aktiivset osalemist ning püsivat tähelepanu eelnõu arutamisele samas istungis.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastuseise on valitsuse maksupoliitika ja komisjoni tegevus; kriitika on suunatud rahanduskomisjonile ja valitsuse otsustusprotsessidele (“ei arutatud komisjonis”; “see ei ole komisjoni asi”). Intensiivne kriitika ja retooriline surumine peab liitvääri: nad peavad, et loodud eelnõu leiab koht Saalil ja peab olema arutatud ning võetud omaks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kutsutakse teisi erakondi ja fraktsioone liituma eelnõu edasikandumisega ning palutakse tehtud ettepanekut nähakse potentsiaalsetena, kuigi toon on sageli kriitiline koalitsiooni vastu. Tekib lootus sõltumatult tasakaalustatud arutelu ja koostööle inimeste heaolu nimel, kuid samal ajal keskendutakse opositsioonilises retoorikas enda ettepaneku propageerimisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
National level; puudub selge regiooniline fokus või konkreetsete piirkondade mainimine. Teema keskendub Eesti laiale rahvuslikule maksupoliitikale ja elatustasemele.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult on keskne idee maksu- ja tarbimissüsteemi lähenemine: toidukäibemaksu langetamine 5%-le kui vahend vaeste toitumis- ja elustandardite parandamiseks; tõsta tähelepanu tarbimismaksude mõjule vaestele (42%), ning väidab, et selline jaotus on ÕIGUSLIK ja sotsiaalselt vajalik. Kritiseeritakse käibemaksu ja aktsiiside suurendamist, mis vastavalt esinejale koormab kõige vähem tulu teenivaid inimesi.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiteema on vaesuse vähendamine ja toidulaua kasvamine: esineja rõhutab, et umbes 350 000 inimest elab vaesuses ning praegune maksupoliitika süvendab vaesust. Seisukoht on tugevalt sotsiaalset õiglust rõhutav ning majanduspoliitika peab olema suunatud kõige haavatavamate inimeste poole.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on Riigikogu esimene lugemine eelnõule 406 OE ning fraktsiooni ettepaneku (5% toidukäibemaks) edasine edasikandumine; väljendatakse ootust arutuse saamiseks ja koalitsiooni või teiste parlamendiliikmete toetus saamiseks. Käsitletud on komisjoni roll ja arutelu puudumine, mis viitab kavatsusele teatud määral mõjutada menetluste kulgu.
4 Analüüsitud kõnesid