Istungi profiil: Helmen Kütt
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-05-15
Poliitiline positsioon
Kõige silmapaistvam teema on kutsehariduse propageerimine ja väärtustamine, millele pööratakse tugevat tähelepanu. Poliitiline seisukoht on suunatud hariduspoliitika parandamisele, rõhutades vajadust kaasata kõrgeid riigiametnikke kutsemeisterlikkuse üritustele, tuues võrdluseks Soome eeskuju.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti kutsehariduse, täiskasvanute õppe ja väärikate ülikoolide teemadel. Kasutatakse konkreetseid näiteid ja andmeid (Viljandi Väärikate Ülikooli 214 lõpetajat) ning viidatakse spetsiifilistele üritustele (Noor Meister festival). Ekspertiis on kõrge hariduspoliitika detailides ja selle propageerimise vajaduses.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes otse ministri poole ja tänades eesistujat. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, tuues sisse rahvusvahelise võrdluse (Soome president ja minister), et rõhutada kutsehariduse propageerimise olulisust ja puudujääke Eestis.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb täiskogu istungil küsimuste voorus, esitades küsimuse haridus- ja teadusministrile. Ta on kursis käimasolevate riiklike sündmustega, nagu üle-eestiline oskuste festival Noor Meister, mis toimus 14.–16. mail.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu ei väljendata, kuid esitatakse kaudne kriitika valitsuse tegevusetuse või prioriteetide seadmise osas. Kriitika seisneb selles, et valitsus ei ole andnud kutseharidusele piisavat mainet, jättes kõrgetasemelise ürituse (Noor Meister) riigijuhtide poolt külastamata, erinevalt Soome praktikast.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on nii riiklikul hariduspoliitikal kui ka konkreetsetel regionaalsetel näidetel. Mainitakse Viljandit (Tartu Ülikooli väärikate ülikooli lõpetajad) ja Kuressaaret (Kuressaare Ametikoolis toimuv Noor Meister festival), näidates teadlikkust kohalikest haridusasutustest.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt. (Kuigi kutseharidus on seotud majandusega, puuduvad otsesed seisukohad maksude, kulutuste või regulatsioonide kohta.)
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades nii noorte kutsehariduse väärtustamist kui ka täiskasvanute ja seeniorite (väärikate ülikoolid) õppemotivatsiooni toetamist. Rõhutatakse oskuste ja elukestva õppe tähtsust ühiskonnas.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Andmeid pole piisavalt. (Kõne keskendub poliitika propageerimisele ja rakendamisele, mitte konkreetsetele seaduseelnõudele.)
1 Analüüsitud kõnesid