Istungi profiil: Helmen Kütt

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-02-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud väikeste koolide tulevikule ja hariduskorralduse muudatustele, mis võivad viia koolide sulgemiseni. Esineja väljendab murelikku vastuseisu sulgemisele, rõhutades, et need koolid teevad suurepärast sisulist tööd. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes laste vajadustele, kes vajavad väikest keskkonda ja kellele kaasav haridus ei sobi.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib teadmisi hariduspoliitika valdkonnas, eriti seoses väikeste koolide haldamise ja kaasava hariduse rakendamisega. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu "kaasav haridus" ning rõhutab vajadust sisulise analüüsi järele koolide tegevuse kvaliteedi hindamisel. Teadmised on kinnitatud kohaliku näitega Viljandimaa Ämmuste Kooli kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on küsitlev ja murelik, kuid viisakas (pöördudes austatud eesistuja ja ministri poole). Esineja tasakaalustab loogilist nõudmist (sisulise analüüsi järele) isikliku teadmisega (Viljandimaa Ämmuste Kooli näitel), et rõhutada koolide head tööd. Stiil on ametlik ja keskendub konkreetsetele faktidele ja protseduurilistele küsimustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne ja järjekindel, viidates sellele, et sama mure oli juba enam kui kuu aega tagasi arutlusel Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonis. See näitab süstemaatilist teema tõstatamist nii fraktsiooni tasandil kui ka täiskogu istungil, tegeledes lapsevanemate poolt tõstatatud küsimustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud ministri/valitsuse plaanile, mis puudutab koolide juhtimise parandamist, kui see tegelikult varjab koolide sulgemise eesmärki. Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla plaanide tegeliku eesmärgi ja nõudes tõendeid sisulise analüüsi näol, mis õigustaks muudatusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö on selgelt nähtav fraktsiooni siseselt, kuna esineja viitab sellele, et küsimused on tekkinud pärast arutelu Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonis. Fraktsioon on tegelenud lapsevanemate muredega ja kutsunud ministri vastuseid andma. Andmed erakondadeülese koostöö kohta puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Esineja keskendub regionaalsetele probleemidele, tuues esile Viljandimaa ja Ämmuste Kooli olukorra, et toetada oma argumenti väikeste koolide töökvaliteedi kohta. See rõhutab kohaliku tasandi murede esindamist ja isiklikku teadmist piirkonnas toimuvast.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduskorraldus, kus esineja kaitseb laste vajadust väikeste ja spetsiifiliste õpikeskkondade järele. Ta seab kahtluse alla kaasava hariduse universaalse sobivuse kõikidele lastele ja rõhutab, et hariduspoliitika peab arvestama iga lapse erivajadustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on suunatud ministeeriumi administratiivsete otsuste ja kavandatavate muudatuste (koolide sulgemine/juhtimine) kontrollimisele ja nende põhjendatuse nõudmisele. Esineja tegutseb pigem vastustaja ja küsitlejana, nõudes sisulist analüüsi enne edasiste sammude astumist.

1 Analüüsitud kõnesid