Istungi profiil: Helmen Kütt

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-05

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on kaasava hariduse rakendamise kriitikal, rõhutades, et praegune süsteem tekitab osale erivajadustega lastele vaimse tervise probleeme. Poliitik seisab seisukohal, et enne lahenduste pakkumist tuleb läbi viia põhjalikud analüüsid ja uuringud, et vältida ressursside ebaefektiivset kasutamist. Seisukoht on suunatud poliitika tulemuslikkuse ja rakendamise parandamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti kaasava hariduse ja erivajadustega laste teemadel. Ta viitab spetsiifilistele institutsioonidele (Rajaleidja) ning kasutab argumenteerimisel tagajärgedele (vaimse tervise probleemid) viitavat keelt. Ekspertiis väljendub mures, et süsteem loob ise probleeme, mida hiljem peab lahendama.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, alustades tänamisega nii eesistujat kui ka ministrit põhjalikkuse eest. Argumentatsioon on loogiline, keskendudes poliitika soovimatutele tagajärgedele ja nõudes olukorra parandamiseks emotsionaalsete tagajärgede vältimiseks uuringute läbiviimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist Riigikogu täiskogu istungil, kus esitati küsimus ministrile haridusvaldkonna teemal.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kaasava hariduse rakendamise puudustele ja analüüside puudumisele, mitte konkreetsele poliitilisele vastasele. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, keskendudes süsteemi ebaefektiivsusele ja negatiivsetele tagajärgedele laste vaimsele tervisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on lugupidav ja konstruktiivne, tänades ministrit põhjalikkuse eest ja püüdes dialoogi kaudu leida lahendusi poliitika kitsaskohtadele. Kõneleja tunnustab ministrit hea ülevaate andmise eest ka neile, kes ei ole valdkonna asjatundjad.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil hariduspoliitikal ja kaasava hariduse süsteemi toimimisel Eestis tervikuna. Piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated piirduvad murega ressursside piiratuse pärast, viidates vajadusele vältida olukordi, kus ebaõige poliitika tekitab probleeme, mille lahendamine nõuab täiendavaid piiratud ressursse. Rõhutatakse vajadust ressursse efektiivselt kasutada.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja vaimne tervis. Kõneleja toetab kaasava hariduse suunda, kuid rõhutab vajadust kaitsta neid erivajadustega lapsi, kellele see süsteem ei sobi, et vältida vaimse tervise probleemide teket ja koolist keeldumist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasoleva hariduspoliitika (kaasav haridus) tulemuslikkuse hindamisel ja analüüside nõudmisel. Eesmärk on poliitika korrigeerimine uuringute alusel, mitte konkreetsete seaduseelnõude algatamine.

1 Analüüsitud kõnesid