Päevakorra profiil: Helmen Kütt

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on kaasava hariduse rakendamine ja selle mõju laste vaimsele tervisele. Kõneleja toetab hariduse kaasavat suunda, kuid kritiseerib mõõdukalt selle praegust elluviimist, tuues esile, et see tekitab vaimse tervise probleeme lastele, kellele see ei sobi. Poliitiline fookus on suunatud poliitika tulemuslikkusele ja nõudmisele viia läbi analüüse, et vältida ressursside ebaefektiivset kasutamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, keskendudes kaasava hariduse spetsiifilistele rakendusprobleemidele ja erivajadustega laste heaolule. Kasutatakse valdkondlikke termineid nagu "Rajaleidja" ja "vaimse tervise probleemid". Rõhutatakse tungivalt vajadust viia läbi analüüse ja uuringuid, et hinnata poliitika tegelikku sobivust ja mõju.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on viisakas ja formaalne, alustades ministri tunnustamisega põhjalikkuse eest enne kriitilise küsimuse esitamist. Apellatsioon on loogiline ja andmepõhine, keskendudes poliitika soovimatutele tagajärgedele ja hoiatades, et ilma analüüsita luuakse ise probleeme, mida hiljem lahendama asutakse.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist Haridus- ja Teadusministri ettekande arutelul Riigikogus 2024. aasta märtsis. Kõneleja osales küsimuse esitajana, mitte ettekandjana. Muude esinemiste sageduse kohta andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kaasava hariduse rakendamise protseduurilistele ja tulemuslikkuse aspektidele, mitte ministri isikule või poliitika algsele suunale. Kõneleja vastandub praktikale, mis ei arvesta kõigi erivajadustega laste vajadusi, luues neile vaimse tervise probleeme. Konkreetseid vastaseid või rühmitusi ei nimetata.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja konstruktiivne, alustades ministri tunnustamisega põhjalikkuse eest ja esitades seejärel murekohti lahenduste leidmiseks uuringute kaudu. Eesmärk on leida ühine arusaam ja parandada poliitika rakendamist andmete abil.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle mõjul üle-eestilisele laste rühmale. Konkreetsed piirkondlikud rõhuasetused või kohalike omavalitsuste probleemid puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated ilmnevad kaudselt, rõhutades "ressursi piiratust" ja vajadust vältida ebaefektiivset poliitikat. Kõneleja viitab sellele, et analüüside puudumine viib olukorrani, kus ressursse kulutatakse probleemide loomisele ja seejärel nende lahendamisele, mis ei ole hea.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja erivajadustega laste vaimne tervis. Kõneleja rõhutab, et kaasava hariduse vale rakendamine tekitab lastele tõsiseid vaimse tervise probleeme ja koolist eemalejäämist, nõudes selle sotsiaalse probleemi lahendamiseks analüüse.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on poliitika järelevalvel ja nõudmisel, et haridusreformide elluviimist toetaksid põhjalikud analüüsid ja uuringud. Kõneleja tegutseb pigem järelevalvajana, kes nõuab tõenduspõhist lähenemist, et parandada kaasava hariduse regulatsiooni.

1 Analüüsitud kõnesid