Päevakorra profiil: Helmen Kütt

Reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (696 SE) esimene lugemine

2025-10-21

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Reklaamiseaduse muudatuste praktilisele rakendamisele ja ulatusele. Kõneleja rõhutab väärtuspõhist eelistust vähemale bürokraatiale ja suuremale demokraatiale ning inimeste vastutusele. Samas nõutakse selgust poliitreklaami definitsioonides ja muretsetakse kontrollorganite ebapiisava rahastuse pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust poliitreklaami detailsete määratluste osas, tuues näiteks Riigikogu pastapliiatsi juhtumi ja eristades nime logo või hüüdlausega. Samuti on tal teadmisi järelevalveasutuste ressursside ja töövõime probleemidest, viidates Sotsiaalkomisjoni kaebustele kärbete ja inimressursi puuduse kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, küsitlev ja loogikapõhine, kasutades hüpoteetilisi näiteid (pastapliiatsid) seaduse piiride testimiseks. Kõneleja on otsekohene, paludes ministril mitte panna talle suhu sõnu kontrolli soovimise kohta, rõhutades oma tegelikku eelistust vähemale bürokraatiale.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus protsessis, esitades küsimusi eelnõu esimesel lugemisel. Mainitakse varasemat tegevust Sotsiaalkomisjonis, mis viitab regulaarsele tööle erialakomisjonides.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu ebaselgete definitsioonide ja kontrollorganite ebapiisava rahastamise vastu, mis takistab järelevalve teostamist. Kõneleja lükkab tagasi ministri oletuse, et ta soovib suuremat kontrolli, seistes vastu bürokraatia kasvule.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on otsene ja nõuab ministrilt täpsustusi ning vääritimõistmiste parandamist, eriti seoses bürokraatiavastase hoiakuga. Näidatakse üles soovi saada selgeid vastuseid seaduse ulatuse kohta, küsides valimisliitude kaasamise kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Puudub piirkondlik fookus; arutelu on keskendunud riiklikule seadusandlusele ja poliitreklaami regulatsioonidele, mis puudutavad erakondi ja valimisliite.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on kaudsed, väljendades eelistust vähemale bürokraatiale, mis viitab soovile vähendada halduskoormust ja regulatsioone. Eraldi seisukohti maksude või kaubanduse kohta ei esitata.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast mainitakse järelevalveasutuste ressursside puudust, mis takistab sotsiaalsete reformide, nagu apteegireformi, teostamist. See rõhutab muret sotsiaalpoliitika efektiivse rakendamise pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 696 SE, mis puudutab reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmist. Kõneleja on kriitiline küsitleja, kes püüab tagada seaduse selguse ja kontrollorganite tegevusvõime, küsides täiendavate vahendite eraldamise kohta.

2 Analüüsitud kõnesid