Päevakorra profiil: Leo Kunnas

Kaitseliidu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (335 SE) kolmas lugemine

2024-04-10

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt Kaitseliidu seaduse muudatusi, pidades seda Riigikaitsekomisjoni kõige tähtsamaks tööks käesolevas koosseisus. Poliitiline positsioon on väärtuspõhine, rõhutades Kaitseliidu kuulumist rahvale ja selle liikmetele ning vajadust säilitada organisatsiooni sõltumatus Kaitseministeeriumist ja erakondadest. Ta kaitseb komisjoni töö efektiivsust ja vajalikkust üldise kriitika vastu.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti riigikaitse ja Kaitseliidu seadusandluse alal, tundes põhjalikult Kaitseliidu kollegiaalseid keskorganeid (keskkogu, keskjuhatus, vanematekogu) ja nende rolli stabiilsuse tagamisel. Ta viitab Kaitseliidu 30-aastasele stabiilsele arengule ja kasutab konkreetset näidet (ajaloolise maja müügi ärahoidmine) seadusandluse olulisuse illustreerimiseks. Ekspertiis hõlmab ka Riigikaitsekomisjoni protseduurilist tööd ja selle rolli Kaitseväe juhataja määramisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, professionaalne ja koostööle suunatud, sisaldades ulatuslikke tänusõnu erinevatele osapooltele. Stiil on loogiline ja faktipõhine, keskendudes seadusloome protsessi edukusele ja Kaitseliidu stabiilsele arengule. Toon on enesekindel ja veenev, kutsudes üles eelnõu toetama, kinnitades tehtud töö põhjalikkust ja parimat võimalikku tulemust.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikaitsekomisjoni liige, osaledes intensiivselt seadusloomes, mis hõlmas antud eelnõu puhul viit istungit. Lisaks seadusloomele on kõneleja tegev ka kõrgetasemelistes riigikaitse küsimustes, näiteks uue Kaitseväe juhataja ametisse määramise protsessis. Ta viitab komisjoni märkimisväärsele kaadrisõjaväelaste hulgale, mis võimaldab efektiivset tööd.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja lükkab tagasi üldise kriitika, mis on suunatud komisjoni töötempo ja efektiivsuse pihta, kinnitades, et komisjon teeb lihtsalt oma tööd. Ta viitab ka varasematele "uitmõtetele" Kaitseministeeriumist, näiteks Kaitseliidu maja müügi ideele, millele Kaitseliidu keskorganid vastu seisid, näidates institutsionaalset vastuseisu ministeeriumi drastilistele plaanidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab tugevat ja edukat koostööd, tänades Riigikaitsekomisjoni, Kaitseliidu peastaapi ja Kaitseministeeriumi ühiste jõupingutuste eest seaduseelnõu väljatöötamisel. Koostööstiil on avatud ja tunnustav, märkides ära ka endiste Kaitseliidu ülemate ja kolleegide (nt Meelis Kiili) panuse järjekindla joone hoidmisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ei ole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei ole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Kaitseliidu seaduse muutmise eelnõu (335 SE) kolmas lugemine, mille puhul kõneleja on tugev toetaja ja protsessi eestvedaja. Oluline rõhk on pandud Kaitseliidu kollegiaalsete keskorganite rolli ja staatuse täpsele seadusandlikule määratlemisele. Kõneleja märgib saavutusena ka osalemist Kaitseväe juhataja ametisse määramise protsessis.

1 Analüüsitud kõnesid