Päevakorra profiil: Leo Kunnas

Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse kaitsetööstuse arendamise poliitika suhtes, rõhutades, et kodumaise tootmise eiramine ja rahvusvaheliste suurinvesteeringute (nt Nammo) tagasilükkamine on põhimõtteline viga. Seisukoht on tulemuspõhine, keskendudes Eesti kehvale seisule võrreldes Läti ja Leeduga ning kaitsekulutuste pikaajalisele majanduslikule jätkusuutmatusele. Ta rõhutab sõjalise ja majandusliku aspekti ühtsust, nõudes elementaarsete sõjaaja vajaduste rahuldamist kodumaise tootmise kaudu.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust kaitsetööstuse ja sõjaliste vajaduste osas, viidates konkreetsetele toodetele (mürsud, lõhkeained, miinid) ja kaliibritele (155 mm, 35 mm). Ta kasutab tehnilisi termineid ja võrdleb detailseid näiteid Läti ja Leedu kaitsetööstuse arengust (Rheinmetall, Nammo, Patria). Samuti on ta teadlik sõjaaja logistika haavatavusest ja tööstuse ellujäämise nõuetest (hajutamine või maa alla peitmine).

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, kriitiline ja murelik, rõhutades, et Eesti on tegemas "rumalat viga" ja et riigil on "toss väljas" 4–8 aasta pärast. Ta toetub tugevalt loogilistele ja majanduslikele argumentidele, kasutades lihtsaid matemaatilisi arvutusi, et näidata raha väljavoolu kahjulikkust. Kuigi toon on terav, on esitlus formaalne ja keskendub andmetele ning võrdlustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned on esitatud arupärimise raames Riigikogus, mis viitab formaalsele seadusandlikule kontrollitegevusele. Kõneleja palus kolm minutit lisaaega, mis näitab soovi oma argumente põhjalikult ja detailirohkelt laiendada. Muude tegevusmustrite kohta andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud otsustajate vastu, kes vastutavad kaitsetööstuse arendamise ja riigihangete eest, süüdistades neid lühinägelikkuses ja majanduslikult kahjulike vigade tegemises. Ta kritiseerib poliitikat, mis eelistab odavaid välismaiseid sisseoste (nt Brasiiliast või Türgist) kodumaisele tootmisele. Samuti vihjab ta, et Kaitseväe juhataja on sunnitud vastu võtma talle antud otsuseid.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja pöördub formaalselt istungi juhataja ja kolleegide poole, kuid esitatud sisu on valdavalt kriitiline ja süüdistav kehtiva poliitika suhtes. Puuduvad viited koostööle teiste erakondadega või valmidusele kompromissideks.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikul kaitsevõimel ja majandusel, kuid seda käsitletakse ulatuslikus regionaalses ja rahvusvahelises võrdluses. Eriti rõhutatakse Balti naabrite (Läti ja Leedu) edulugusid rahvusvaheliste kaitsetööstuse suurfirmade (Rheinmetall, Nammo, Patria) kaasamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad riigi kaitsekulutuste (5,4% SKT-st) suunamist kodumaisesse tootmisse, et tagada majanduse jätkusuutlikkus ja vältida raha väljavoolu. Ta leiab, et isegi kallim nominaalhind on õigustatud kaudse efekti (maksud, tööhõive) tõttu. Ta hoiatab, et sisseostudele tuginemine viib riigi majanduse kurnamiseni ja suutmatuseni kaitsekulutusi pikas perspektiivis üleval hoida.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ei ole piisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on arupärimise kaudu suunatud kaitsetööstuse arendamise ja planeerimise (kaitsetööstuspark) vigadele. Kõneleja on tugev vastane praegusele strateegiale, nõudes elementaarse sõjaaja tootmise prioriseerimist ja rahvusvahelise tehnoloogiasiirdega ettevõtete kaasamist.

3 Analüüsitud kõnesid