Päevakorra profiil: Urmas Kruuse

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

2024-05-14

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud Alusharidusseaduse eelnõu detailidele ja praktilisele rakendamisele, olles suunatud poliitika- ja halduspõhisele raamistikule. Kõneleja otsib selgitust, kuidas seadusemuudatused mõjutavad kohalike omavalitsuste planeerimisvõimet ja vanemate õigust lasteaiakohtadele. Samuti on oluline teema hariduse kvaliteedi tagamine koolieelses eas, viidates PISA testide tulemustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib head teadlikkust alushariduse struktuurist, eristades lastehoidu ja lasteaeda ning nende erinevaid regulatiivseid nõudeid. Ta on kursis kohalike omavalitsuste administratiivsete praktikatega (järjekordade süsteem) ja viitab avalikele ekspertaruteludele, mis seostavad lasteaia positiivset mõju PISA testide tulemustega.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja küsitlev, pöördudes otse ministri poole selgituste saamiseks ("Auväärt minister!"). Kasutatakse loogilisi ja detailseid küsimusi seaduseelnõu sätete tõlgendamise kohta, keskendudes praktilistele tagajärgedele ja vältides emotsionaalseid apelle.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivsust 14. mail 2024, kus esitati kaks küsimust Alusharidusseaduse eelnõu esimese lugemise raames. Tegevusmuster on seotud konkreetse seadusandliku protseduuriga Riigikogus.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Not enough data. Kõneleja ei kritiseeri ühtegi rühma ega poliitikat, vaid esitab selgitavaid ja uurivaid küsimusi seaduseelnõu sisu kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja professionaalne, keskendudes dialoogile ministriga seaduseelnõu sisu ja mõju täpsustamiseks. Eesmärk on saada selgeid vastuseid seaduse rakendamise detailide kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt suunatud kohalike omavalitsuste (KOV) haldussuutlikkusele ja planeerimisvajadustele seoses lasteaiakohtade pakkumise ja järjekordade korraldamisega. Rõhutatakse KOV-i rolli lasteaiakohtade tagamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on alushariduse kättesaadavus ja kvaliteet, rõhutades vanemate õigust saada lapsele koht kohalikus omavalitsuses. Samuti rõhutatakse koolieelse hariduse olulisust laste arengule ja akadeemilisele edule (viide PISA tulemustele).

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult suunatud Alusharidusseaduse eelnõule (419 SE), kus kõneleja tegutseb selgituste otsijana. Prioriteediks on muudatuste mõju lasteaiakohtade järjekordadele ja regulatiivse paindlikkuse (lastehoid vs. lasteaed) piiride täpsustamine.

2 Analüüsitud kõnesid