Päevakorra profiil: Urmas Kruuse

Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja söödaseaduse muutmise seaduse eelnõu (546 SE) esimene lugemine

2024-12-17

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Toetab tugevalt Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse eelnõu (546 SE) menetlemist ja esimese lugemise lõpetamist. Poliitiline seisukoht on suunatud murede maandamisele, rõhutades, et sotsiaalne tingimuslikkus ei ole Eesti ettevõtjatele täiendav koormus, kuna nõuded on juba olemas. Seisukoht on peamiselt poliitika- ja menetluskeskne.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab asjatundlikkust Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika (ÜPP) sotsiaalse tingimuslikkuse ja selle rakendamise osas Eestis. Kasutab argumentide toetuseks viiteid Tööinspektsiooni järelevalvepädevusele ja tööohutuse nõuetele. Tugineb välisele ekspertarvamusele, tsiteerides Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja seisukohta, et tingimuslikkus ei ole koormav.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on ametlik ja protseduuriline komisjoni ettekande osas, rõhutades konsensuslikke otsuseid. Sisulises sõnavõtus on toon ratsionaalne ja rahustav, keskendudes loogilistele argumentidele hirmude hajutamiseks (nt karistamise oht). Kasutab kontrasti Eesti kultuuriruumi ja Lõuna-Euroopa riikide vahel, et rõhutada kohalikku vastutustundlikkust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne seadusandlikus komiteetöös, tegutsedes Maaelukomisjoni esimehe ja juhtivkomisjoni esindajana. Tegevusmustrid hõlmavad komisjoni istungite tulemuste (10. detsember) ja konsensuslike menetlusotsuste edastamist täiskogule. Esineb parlamendi ees protseduuriliste ja sisuliste ettekannetega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastandub kolleegide poolt väljendatud muredele või hirmudele sotsiaalse tingimuslikkuse liigse koormuse või karistamise ohu osas. Kritiseerib tendentsi "ette välja mõelda" karistamist ja liialdatud probleeme, mis ei vasta Eesti ühiskonna kultuuriruumile. Kriitika on suunatud eelarvamuste ja liialdatud ootuste vastu, mitte isiklik.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väga koostööaldis, rõhutades Maaelukomisjonis tehtud menetluslike otsuste (nt esimese lugemise lõpetamine) konsensuslikkust. Tsiteerib väliseid sidusrühmi, nagu Põllumajandus-Kaubanduskoda, et näidata laiapõhjalist toetust seaduseelnõule. Teeb saalile kindla ettepaneku esimene lugemine lõpetada.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Euroopa Liidu poliitika rakendamisele Eesti tasandil, analüüsides selle mõju Eesti ettevõtjatele ja kultuuriruumile. Kasutab Eesti kultuuriruumi vastandamist Lõuna-Euroopa riikidega, et rõhutada kohalikku eripära ja vastutustundlikkust. Puudub kitsas piirkondlik fookus, rõhk on riiklikul põllumajandussektoril.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab regulatsioone, mis tagavad tööohutuse ja töötajate kaitse (sotsiaalne tingimuslikkus), kuid rõhutab, et need ei tohiks olla ettevõtjatele täiendav koormus. Eelistab olemasolevate nõuete (Tööinspektsiooni pädevus) tõhusat rakendamist uute karistusmeetmete väljamõtlemisele. Näitab afiinsust põllumajandusettevõtjate huvide vastu, viidates Kaubanduskoja seisukohale.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitleb sotsiaalseid küsimusi tööohutuse ja töötajate kaitse kaudu, mis on seotud Euroopa Liidu sotsiaalse tingimuslikkusega. Rõhutab, et tööandja ja töövõtja vahelised ebaeetilised käsitlused ei ole Eesti ühiskonnas tervikuna tolereeritavad. Seob sotsiaalse vastutuse kultuuriruumi ja olemasolevate seadustega.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on eelnõu 546 SE (EL ÜPP rakendamise seadus ja söödaseaduse muudatused) edukas menetlemine. Tegutseb eelnõu toetaja ja juhtivkomisjoni esindajana, keskendudes esimese lugemise lõpetamisele. Eesmärk on tagada EL-i nõuete sujuv ja mittetäiendavalt koormav rakendamine.

2 Analüüsitud kõnesid