Päevakorra profiil: Urmas Kruuse

Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2024-09-25

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev fookus on toidujulgeolekul ja regionaalarengul, mida käsitletakse kui kõiki poliitikaid läbivat teemat. Poliitik toetab tugevalt põllumajanduse konkurentsivõime suurendamist, nõudes otsetoetuste tõstmist 90–95%-ni EL-i keskmisest. Kriitika on suunatud valitsuse aeglasele tegevusele riigihangete ja ühistranspordi reformi osas ning vaidlustab ministri väite käibemaksu langetamise kasulikkuse kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus põllumajanduse, toidutootmise ja regionaalpoliitika valdkonnas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid (nt otsetoetuste protsendid, eridiisli kulu, mahemaa osakaal). Näitab süsteemset teadmist bürokraatia, veterinaaria järelkasvu ja kohalike omavalitsuste rahastamise detailidest. Viitab varasematele aruteludele (Coopi esindaja, Kontrollikoja raport) oma argumentide toetuseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on ametlik, asjalik ja argumenteeritud, rõhudes loogilistele ja faktipõhistele apellidele. Kasutab kriitikat (nt koolitoidu kvaliteedi langus, hangete aeglus) murekohtade esiletoomiseks, kuid pakub kohe ka konkreetseid lahendusi (riskipõhine kontroll, ühtne piletisüsteem). Lõpetab lühikese, veidi humoorika märkusega ministri suure töökoorma kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungil, võttes lisaminuteid ja esitades detailseid küsimusi ministrile. Viitab varasemale suhtlusele ettevõtjate ja ametnikega ning maaelukomisjoni tööle, mis näitab pidevat seotust sektori teemadega.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt valitsuse ja ministri tegevusetusele või ebaefektiivsusele, eriti seoses kohaliku toidu riigihangete lahendamise liiga pika ajakavaga (2027). Vaidlustab ministri väite toiduainete käibemaksu langetamise kasulikkuse kohta, tuues esile vastupidise statistika teistest riikidest. Samuti kritiseerib ta ministrit selle eest, et ta ei maininud koalitsiooni positiivseid samme, nagu eridiisli soodusmäär.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab vajadust kogukondade ja erinevate tasandite (riik, KOV, inimene) koostöö järele koolitoidu kvaliteedi tagamisel. Viitab positiivselt varasema koalitsioonivalitsuse otsustele (eridiisli soodusmäär), mis näitab valmisolekut tunnustada poliitilist järjepidevust.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, rõhutades maaelu edendamist, toidutootjate olukorda Eesti eri piirkondades ja kohalike omavalitsuste piirideülese koostöö vajadust. Toetab Maaelu Edendamise Sihtasutuse tegevust ja eelistab maale sobivaid, inimkeskseid elamispindu korterelamutele.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab põllumajandussektori konkurentsivõime tugevdamist riiklike toetuste ja maksusoodustustega (eridiisli minimaalne soodusmäär). Nõuab fiskaalset vastutust, kritiseerides ühistranspordi topeltkulusid ja koolitoidu raiskamist. KOV rahastamisel eelistab tasandusfondi suurendamist, et toetada väiksemaid ja äärealadel asuvaid omavalitsusi.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub haridusega seotud sotsiaalsetele teemadele, eriti koolitoidu kvaliteedile ja rahastamisele, kritiseerides "tasuta koolitoidu" kontseptsiooni. Tõstatab veterinaaride järelkasvu probleemi, pakkudes lahenduseks õppeaja lühendamist ja veterinaari abide koolitamist. Puudutab ka loomade heaolu teemat.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Prioriteediks on põllumajanduse otsetoetuste läbirääkimised EL-is ja bürokraatia vähendamine riskipõhise kontrolli kaudu. Nõuab kiiret lahendust ühtse piletisüsteemi loomiseks ühistranspordis ja kritiseerib valitsuse aeglast seadusandlikku tegevust kohaliku toidu riigihangete osas. Toetab seaduseelnõude menetlemist loomade heaolu valdkonnas.

4 Analüüsitud kõnesid