Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-06
Poliitiline positsioon
Keskerakonna liige on eelarveprotsessi osas tugeva opositsioonilise tooniga: rõhutab läbipaistvuse puudumist, ministeeriumide kontrolli kaotust ning peab vajalikuks riigieelarve seaduse muutmist. Ta on selgelt eelarve reformi poolt, rõhutades kulupõhise/siis arusaadava käsitluse ja selgete tulemusnäitajate lisamist seletuskirjades.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tugevat teadmistebaasi riigieelarve protsessist: kasutab Riigikontrolli auditite viiteid 2019 ja 2023 ning konkreetselt toob näiteid ministeeriumide vastustest ja MTÜ-toetuste läbipaistvuse probleemidest. mainib koostalitlust ja seletuskirjade rolli ning juriidiliste isikute toetuste aluste puudumist.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on peamiselt combatiivne ja kriitiline, kasutab emotsionaalseid retoorilisi võtteid (nt “Kas te teete nalja?”) ning tugevalt evidentsi toel esitatud väiteid; toob palju näiteid ja määrab üldise olukorra teravalt ette.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esinenud erakorralisel korruptsioonivastase erikomisjoni istungil ning jätkab aktiivset osalemist ja arutelu Riigikogu institutsioonides; rõhutab vajadust täita ministeeriumidele isikute toetamise nimekirja ja selgitada toetamiste alused. Toob välja regulaarse kirjavahetuse ja koostöökoosto püüdlusi ministeeriumide vahel.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Võimas opositsiooniline positsioon valitsuse ja koalitsiooni suhtes: kriitika keskmes on eelarve läbipaistvus, kontrollide kadumine ja ministeeriumide pealiskaudne lähenemine; on valmis esitama alternatiivseid eelnõusid ja rõhutab vajadust professionaalse, kontrollitava eelarve järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks Riigikogu ja ministeeriumidega, rõhutades vajadust aruteluks ja muudatusettepanuste esitamiseks; soovib kaasata koalitsiooni ja rahandusministeeriumi through avatud arutelu ning täiendada isikute toetuste aluseid; samas hoiab kindlat kriitilist positsiooni.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piiratud andmed regionaalsele fokusele; käsitletakse peamiselt kogu riigi tasandil toimuvat eelarveteematika ja ministeeriumide tegevust, eraldi piirkondlikke keskmesid esile tõstetakse, kuid ei esitatud konkreetset piirkondlikku suunitlust.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab rahanduse vastutustundlikku ja läbipaistvat kulutuste juhtimist ning kulupõhise eelarve ja seletuskirjade rolli; kritiseerib kulueelarve, mis “veereb” ja raskendab kulude tuvastamist; toob välja vajaduse tiheda jälgimise ja tõhususe parandamist ning kulude kärpimist läbipaistvalt, sealhulgas ametikohtade ümberpaigutamisel. Märgib näiteid poole miljoni euro kärpest, mis ei kajasta tegelikku kärpeprotsessi.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmed puuduvad sotsiaalsetest teemadest (nt abort, LGBTQ+, immigratsioon jne); keskendub peamiselt rahandus- ja läbipaistvuse küsimustele ning toetamiste aluste selgusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid: riigieelarve seaduse muutmine (kulupõhise/selgelt kirjeldatud eelarve eesmärk ja tulemusnäitajad seletuskirjas); eelarve baaseaduse muutmise kavatsused; suur rõhk eelarveprotsessi läbipaistvuse ja kontrolli taastamisel ning ministeeriumide vastutuse selgitamisel; lisaks nõuab täpsustusi toetuste jagamisel ja koostööd Riigikogu tasandil.
3 Analüüsitud kõnesid