Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
2024-02-14
Poliitiline positsioon
Esineja väljendab tugevat opositsiooni valitsuse automaksu plaanile. Ta toob välja kolmeosalise maksustamise mõju – käibemaksu, aktsiiside ja eraldi automaksu – ning rõhutab, et need suurendavad autoomanike kohustusi. Ta kempsib, et raha ei tohiks olla ainult tasu kogumine, vaid investeeringud ning mobiilsus maapiirkondades peaksid paranenema, mitte halvenema. See on policy-driven kriitika, keskendudes maksupoliitika ja infrastruktuuri rahastamise mõjudele ning puudub märkimisväärne varasemast erinev pöördumine.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Räägib maksustamisest ja selle majanduslikest mõjudest, mainides käibemaksu tõusu, aktsiiside muutust ning eraldi automaksu kontseptsiooni. Harrastab terminoloogia nagu “tarbimise põhine maksustamine” ja “investeeringute maht”, ning seostab maksupoliitikat hinnatõuse ja riigieelarve kulustruktuuriga. Esineja näitab teoreetilist arutust maksude kõrvalmõjude kohta ning püüab kasutada majanduslikke seoseid konkreetsete eestkõnelejana.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tugeva kriitilise tooniga ja otsese retoorikaga; kasutab tihti retoorilisi küsimusi („Mille jaoks te neid makse kogute…?”) ning kordab „kolmekordset maksustamist”, et rõhutada vastuolu valitsuse kavaga. Kombineerib emotsionaalse ja loogilise argumendi, kuid põhiosas kaldub faktipõhisele sõnastusele ja näitele. Rõhk on provokatiivsel, kuid struktureeritud ja formaalselt infotunnile sobival viisil.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Infotund on peamine foorum; esineb korraga koos eelmise kõnelejaga ning rõhutab ajalisi piiranguid (viis minutit total, ning jaotumine kahe ja kolme minuti vahel). Viitab eelnevale nädalale kui kontekstile ja kasutab koostöölahendusi (sekundeerides eelkäijat). Näitab regulaarset osavõttu sarnastel istungitel ja valmisolekut kõnesid esitada ning küsimusi vormistada.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kiri on selgelt vastuhakk valitsuse plaanile; argumendid keskenduvad maksukoormuse suuruse ning raha kasutamise ebaefektiivsuse kriitikale. Kaitseb maapiirkondade mobiilsust ning rõhutab, et antud maksuprogramm ei too puudutatud kasu; eelistaks meetmeid, mis suurendaksid liikumisvõimalusi, mitte vähendaksid neid. Käitumine on tugevalt policy-based, mitte isiklikult kallutatud, kuid kriitika on tugeva intensiivsusega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab teatavat koostöövalmidust, sekundeerides eelkõnelejale ja osaledes aruteludes protseduuriliselt; samas keskendub endiselt kriitikale ja konkreetsetele alternatiividele. Kuigi kriitiline, ei välista võimalust dialoogiks ning rõhutab, et teemad tuleb hoida asjakohasena.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Maapiirkondade mobiilsus ja ligipääs on peamine keskne teema; rõhutab, et poliitika mõju peab olema parem maal elavate inimeste jaoks. Märgib, et võimalikud muudatused võivad maapiirkondades liikumist mõjutada negatiivselt, ning otsib lahendusi, mis parandaksid sealset mobiilsust.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult on esineja maksude suurendamise vastu ja rõhutab, et see suurendab autoomanike kulu ning vähendab tulevikus investeeringute mahtu. Ta väidab, et automaks ja kõrge tarbimismaksustamine võivad vähendada sõidukite kasutamist ning piirata infrastruktuuri arendustegevust. Soovitab ressursse suunata effektiivsemalt ning keskenduda mobiilsuse parandamisele maapiirkondades.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Mõju arutelu keskmes on transport ja ligipääs ühistranspordile, eriti maapiirkondade elanike jaoks. Rõhutab, et tasuta ühistranspordi kaotamine ja maksupoliitika võivad mõjutada inimeste liikumisvabadust ning sotsiaalset inkluusi. Esindatud on huvi säilitada või parandada mobiilsust kui sotsiaalset teenust, mitte penaliseerida elanikke.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Konkreetsed seadusandlikud algatused puuduvad; esineja on pigem vastuväide arutelule ning kutsub esitamaks paremaid meetmeid mobiilsuse tagamiseks ja investeeringute säilitamiseks. Näitab opositsiooni põhilistele maksutõusudele ning rõhutab vajadust selgete ja teostatavate alternatiivide esitamiseks ning avaliku arutelu suunamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid