Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-01-08

Poliitiline positsioon
Kõige silmapaistvamad teemad on tulumaksubaaži korrastamine ning kohalike omavalitsuste rahastamine; rõhutatakse riigi rolli hariduse rahastamises ja silla kohalike omavalitsuste ning keskvalitsuse vahel. Ta on kriitiline senise käsitluse suhtes ning on üsna mingeid lisavahendeid sooviv, samal ajal rõhutades keskset rahastust ja omavalitsustega koostööd, mitte süüdistusi. Ta ei näi liikuvat radikaalse muutuse suunas, vaid püüab esile tõsta vastutuse ja partnerluse vajadust.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstratsioon keskendub maksubaasi mõjule kohalikele eelarvetele, investeerimise ja Euroopa rahastuse taotlemise mehhanismidele ning hariduse rahastamise korraldamisele. Ta toob välja vajaduse keskset rahastust ning koolide ja omavalitsuste ühist lähenemist, sealhulgas vaimse tervise teenuste (nt koolipsühholoogid) personalihalduse küsimusi. Nimetatud on ka konkreetne vajadus “pea 600 uut spetsialisti” lähiaastatel, mis näitab huvi personalivaldkonna planeerimise vastu.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on formaalne ja konstruktiivne, kuid kriitiline: esineja kasutab küsimusi ja väiteid, et suunata arutelu ning kontrollida ministeri vastuseid. Ta kombineerib emotsionaalset muret (hariduse ja vaimse tervise teemad) ning ratsionaalseid, poliitikale keskendunud argumente, hoides kõnetaseme viisakalt ja professionaalselt.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnesarja kvaliteetlikus kogus on esindatud korduvad küsimused ja teemade jätkamine ühes sessioonis; viidatakse varasemale arupärimisele ning rõhutatakse vajadust jätkata dialoogi ministeeriumi ja omavalitsustega. Näidatakse aktiivsust ning plaanitada järgmist sammu (ühine laud omavalitsustega). Tekstis on ka viide Ohr-rahastuse ja streegi situatsioonile, mis näitab teema ajakohasust.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline senise käsitluse suhtes ning riigi ja kohalike rollide jaotuse osas: süüdistuste ülekandmine kohalikutele ei ole piisav ning riik peab eraldama piisavalt raha haridusele. Ehkki ta nähtavalt ei ründa isiklikult inimesi, on ta suhteliselt vastuolus olemasoleva raamiga ning rõhutab vajadust ühisvastutuse ja koostöö järele.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö ja dialoog on peamised printsiipe: kutsub ühislauda ministeriumi ja omavalitsuste vahel ja soovib koostoimet keskse rahastuse loomise nimel. On valmis kompromissiks, kuid seob koostöö riigi vastutuse ja rahastamise suurendamisega hariduses.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookuses on kohalike omavalitsuste ja väikeste vs suuremate omavalitsuste erinevused ning nende mõju investeeringutele ja hariduse rahastamisele. Toetab diskussiooni, mis puudutab piirkondlike erinevuste leevendamist ja Euroopa rahastuse kasutamist kohalikes kogukondades.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Haigestunud majanduskriitika maksutõusude suhtes ning rõhuasetus kesksele rahastusele haridusele ja investeeringutele, mis võimaldaks kasutada Euroopa raha. On skeptiline väite suhtes, et kohalikud omavalitsused peaksid võtma võtnelda täiendavaid vahendeid; eelistab süsteemset, riigi eest vastutust ja ressursse. Rõhutab nii maksustamise mõju kui ka infrastruktuuri ja inimkapitali arendamise tasakaalu.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne rõhk haridusele ja vaimse tervise teenustele: koolipsühholoogide kaasamine ning tugispetsialistide vajadus; mure õpetajate palga tõusu rahastamise üle ning potentsiaalne streik. Ta rõhutab sotsiaalset võrdsust hariduses ja kvaliteetse noorsootöö kättesaadavust koolides.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatīvi eesmärgid hõlmavad tulumaksubaaži korrastamist ja kohalike omavalitsuste rahastuse ümberpaigutamist, samuti keskse süsteemi või fondi loomist tugispetsialistide koondamiseks koolides. Esineja viitab arupärimisele kui alusele ning rõhutab vajadust jätkata läbirääkimisi kohalike omavalitsustega ja edasijõudmist hariduse rahastuse struktuurides.

4 Analüüsitud kõnesid