Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

2024-05-07

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline ja väga kriitiline koalitsiooni suhtes; rõhutab lubaduste mittetäitmist õpetajate palga osas ning valitsuse juhtimisvõimetust probleemide lahendamisel. Fookus on vastutuse andmisel ja rahalise abi suunamisel õigesti ning raha tagasi nõudmisel, kui tuhlust on toimunud. See on tugevaltPerformance- ja tulenemõõtmelisel hinnangul põhinev ning keskendub valitsuse töö kvaliteedile ja lubaduste täitmisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Omab finants- ja koolitusrahalisi nüansse, mainib sihtotstarbelise raha kasutust, arupärimistele ja järelkontrolli vajadust ning konkreetseid näiteid (Tallinna õpetaja palk, 2418 eurot; 17 eurot lubatud palgatõus; 11 eurot väide). Tekitab mulje põhjalikust teadmisest avaliku sektori eelarvest ja koolide rahastamisest.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Combative ja süüdistav toon; kombineerib emotsionaalse retoorika (korduvalt rõhutab pettumust, läbikukkumist) data- ja faktidel põhinevate kinnitustega; kasutab korduvat numbreid ja küsimusi nagu „miks seda ei tehta?”, et tõsta põletikku ja tähelepanu sellele teemale.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Käis vähemalt kaks kõnet 7. mail 2024 samas teemas; viitab varasemale tegevusele (streik, arutelud nelja kuu jooksul) ja näitele Riigikogu saalist Toompeal; näitab järjepidevat tähelepanu hariduse rahastamise teemale samal perioodil.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Selgelt opositsiooniline; kriitiline koalitsiooni ning valitsuse suhtes, süüdlaste otsimise ning lahenduste puudumise osas; rõhutab, et koalitsioon ei suuda kriise ennetada ega lahendada ning nõuab vastutuse võtmist ja raha tagasi nõudmist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kriitiline koostöö suhtes; viitab koalitsiooni ja opositsiooni ning teiste erakondade neli kuud kestnud aruteludele, kuid nendest hoolimata ei näe efektiivset lahendust. Tõstab esile, et mõned parteid (sotsiaaldemokraadid ja Eesti 200) nägid võimalikku toetamist, kuid koalitsioon on selle tõkestanud.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik fookus tydlikult prioriteetne; mainib Tallinna keskmist õpetaja palka ja omavalitsuste rolli raha sihtotstarbelisel kasutamisel, kuid põhirõhk on üleriiklikul rahastusprobleemidel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitiline valitsuse majanduspoliitika suhtes: kritiseerib raha raiskamist ja sihtotstarbelise ebaõiget kasutamist; rõhutab, et raha tuleb tagasi nõuda, kui see on valesti kasutatud; osutab maksutõusude, sealhulgas automaksu, negatiivsele mõjule õpetajate sissetulekule.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus haridusel ja õpetajate heaolul ning töötingimustel; käsitleb õpetajate palkade problematiikat kui olulist sotsiaalset küsimust ja koolide tööhõive koormuse vijutust; rõhutab õigusriigi ja ühiskondliku vastutuse tähtsust.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Hääletab ja kritiseerib eelnõu 389 SE teist lugemist konkreetset viisil; rõhutab vajadust lahenduste leidmise ja järelkontrolli järele ning raha tagasi nõudmise keelest kui võimalust. Näitab oppositsioonina, et eelnõu käsitlemise viis ei olnud tõhus ning väära raiskuse puhul on vajalik paranduste tegemine.

2 Analüüsitud kõnesid