Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kriitiline, kuid mõõdukas positsioon valitsuse maksupoliitika suhtes; vastastikusel tasandil rõhutab, et uued maksud (sh suhkrumaks, automaks, käibemaks, tulumaks, aktsiisid) tuleks majanduskriisi ajal hoolikalt kaaluda ja ei toeta nende kiirustamist. Väidab, et majandustõusu ajal kehtestatud maksud ei toimi samal moel majanduslanguse ajal ning võivad karistada ettevõtjaid ja inimesi. Tõstab esile vajaduse tervikliku ja koordineeritud rahastamismudeli järele ning rõhutab Euroopa Liidu õiguse ning riigiabi nõuete arvesse võtmist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teoreetilist ja regulaatorilist pädevust maksude ja EU-õiguse teemadel; mainib riigiabi arvamust ja Euroopa Komisjoni rolli ning viitab 2017. aasta arvamusele kui varasemale alusmaterjalile; kasutab konkreetseid termineid nagu riigiabi, Euroopa Liidu õigusega vastuolu ja Komisjoni arvamus.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline ja ankruväljatu, kasutab loetlevaid argumendikaarte (“kõiki makse… ei jõua nimetada”) ning otseseid küsimusi juhatuse suunas; kombineerib faktid, näiteid ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada mõju ja vajadust läbipaistvuse järele. Valitud stiil on peamiselt policy-driven, mõtlikult kriitiline.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks kõnet samaaegselt esitatud 2024-05-02 ning viited parlamentaarsetele aruteludele (riigieelarve erikomisjon) ning koostöövõimaluste kaalumisele koos Euroopa Komisjoni suhtlusega. Täpsemat korduvust või sagedust ei saa kindlalt tuletada.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamise oppositsiooni suunad on suunatud valitsuse maksukavale: pankrotti viivaid või majandust raskendavaid maksutõuse ning nende kooskõla EU õigusega. Oluliselt kritiseeritakse kiiret ja ebaühtlast maksude kehtestamist ning nõutakse võimalust EU-nõuete ammendavaks kontrollimiseks ja vajadusel eelnõude tagasi võtmist.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid domestic koostööstiili kohta; esitab küsimusi ja nõudmisi välispartnerite (EC) poole, kuid otsest märgitud koostööd kolleegide või koalitsiooni osas ei tuulega välja.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regiooni tasandil ei tuuakse esile konkreetseid piirkondi või kohalikke üksusi; kajastub peamiselt riiklik tasand ja EU-kontekst.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Seisukoht: majanduse stabiilsus ja ettevõtjate kaitse on prioriteediks; kriitiline praeguste maksudega, mis võivad koormata ettevõtjaid ja madala majanduskasvu ajal; rõhutab, et maksude kogumul on negatiivne mõju ja kulutused tuleb kaaluda majanduslanguse taustal. Näitab soovi piirata või tagasi võtta uusi makse ning hinnata riigiabi nõuetekohasust.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Vähem keskendub konkreetsetele sotsiaalpoliitikatele nagu aborte või LGBT-õigusi; mainitakse tervishoiu rahastamise küsimust kui laiemat probleemkomponenti, kuid puudub selge positsioon sotsiaalsetes küsimustes. Tervishoiu rahastamise edasine liikumine on märgitud kui küsimus, mille lahendus on oluline.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhiline fookus kahe eelnõu (suhkrumaksu seaduse eelnõu ja automaksu eelnõu) ning nende kooskõla EU-õigusega; nõutakse eelnõude kiires korras tagasivõtmist või põhjalikku läbivaatust, ning Euroopa Komisjoni arvamuse või nõu kysimist riigiabi küsimustes. Rõhutatakse vajadust kontrollida Euroopa Liidu õigusega vastuolu ning pöörduda EC poole kinnituste saamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid