Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Arupärimine palga mittejõudmise kohta õpetajatele (nr 601)
2024-04-01
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Oppositionile iseloomulik kriitiline ja juhtimiskriisi keskne positsioon: süüdistab valitsust ja koalitsioonipartnerid mittetäieliku lahendusvaliku eest ning rõhutab vastutuse ja andmete pikaandmist. Toetab õpetajate palgatõusu üldist eesmärki, kuid peab rahastuse ja sisustuse elluviimist ebapiisavaks ning süüdistab ebaefektiivset juhtimist ning raha mittejõudmist palkadeni.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab financeerimise ja sihtotstarbelise rahastuse termineid (sihtotstarbeliselt, riigi eraldatav raha, järelevalve) ning toob välja konkreetseid näiteid (17 euro palga tõus, Tallinna õpetajate keskmine palk, Ida-Virumaa viivitused). Mainib juriidilist analüüsi ning võimalust raha tagasi nõuda, näidates mõistatust riigi eelarjevahemuse mehhanismidest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kombineerib tugeva kriitilise tooniga süüdistavaid ja emotsionaalseid väljendeid ning analüütilist argumentatsiooni. Kasutab retoorilisi küsimusi ja ajaloolisi viiteid (streep ja arutelude pikkus) ning esitab nimepidi küsimusi vastuste kohta, rõhutades avalikku vastutust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Korduvalt sama teemat käsitlev osalemine Riigikogu kõnes ning arupärimise esitamine 1.04.2024; keskendub sellele, et anda vastuseid ja täiendavaid andmeid, viidates varasematele kuude pikkustele aruteludele (septembrist jaanuarini) ning jätkuvale tähelepanule teemal.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased ja kriitika objektid: peaminister ja koalitsioonipartnerid, samuti süüdistused kohalikes omavalitsustes seoses raha mitteriigi jõudmisega. Häälekaadiga ja tihti üksteisele suunatud süüdistused, kuid kompromissiotsingut ei kujunda; rõhutab vastutust ja kontrolli vajadust.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostoimuv tollal opositsioon Israel "minu kolleegide arupärimine" viitab kolleegide koostööle opositsiooni raamides; kriitiline suhtumine koalitsiooni lahendustele, kuid puuduvad selged vihjed ulatuslikule ühisosale või ühiste seadusandlike algatuste algatamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil laiem tähelepanu, kuid näidete kaudu kasutatakse Tallinnat kui näitevaldkonda ja mainitakse Ida-Virumaad; keskendub omavalitsuste rahastamise küsimustele ja kohaliku tasandi rakendustele üle riigi ulatuses.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab eelarve ja kulude tõhusust: rahastuse sihtotstarbelisuse kontroll, raha tagasi nõudmise võimalus ning ressursside raiskamise vastandamina. Ei väljendu sooliselt toetusprotsendi kasvule, vaid kriitiline hoiak valitsuse kulude haldamise suhtes; tunnistab palgatõusu vajadust kuid survet, et raha jõuaks õpetajateni ja ei maksaks üleliigseid bürokraatiakoormatusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridus ja õpetajate palkade küsimus; rõhutab õiglast palga suurendust ning õpetajate töötingimuste parandamist ning ühiskondliku usaldusväärsuse ja õpilaste heaolu seost rahastamisega. Ei käsitle laiemalt teisi sotsiaalpoliitilisi teemasid.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamise põhiprobleemina arupärimine ja järelevalve: nõutakse täpseid andmeid (ajavahemik, koolid, summad), analüüsi juriidilise poolte kohta ning kaalumist riikliku järelevalve menetluse algatamiseks ning raha tagasi nõudmiseks, kui mittesihtotstarbeline kasutamine on kinnitatud.
4 Analüüsitud kõnesid