Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Toetab ideed ühtsest eestikeelsest koolist, kuid rõhutab, et selle tähendus ja elluviimise detailid on praegu ebaselged ning tuleb selget vastust saada. Esitatud küsimused näitavad kriitilist suhtumist kõneleja osas: ta tahab konkreetseid, praktilisi lahendusi, mitte üldisi loosungeid. Paistab, et tema positsioon on poliitikakeskne (policy-driven) ja põhineb ideel selgust ja vastutuse suurendamisest.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Rõhutab keele- ja koolistruktuuri teemade keerukust Eesti kontekstis ning osutab vajadusele eristada ühtse kooli ideed ning tegelikke institutsionaalseid muudatusi (nt eraldi koolide olemasolu). Viitab konkreetsete olukordadele, kus eestikeelne kool ja vene emakeelega lastele mõeldud kool eksisteerivad eraldi. Demonstreerib teadmisi koolitruktuuri ja keelelise integratsiooni küsimustest.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne, küsiv ja rahulik; kasutab otseseid küsimusi ja jõuliselt püütakse selgitust peale saada. Emotsioonid on mõõdukad ning argumentatsioon tugineb arutlusele ja definitsioonide täpsustamisele, mitte ründavale retoorikale.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Pole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline valitsuse positsiooni suhtes: kritiseerib ebamäärasust ja nõuab selget isiklikku seisukohta ning praktilisi definitsioone “ühtse kooli” mõiste kohta. Kaitseb ebamääraseid lubadusi vastu, kuid ei esita isiklikku ülimat vastuseisu ega alternatiivset programmi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Pole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil arutelu; rõhuasetus on Eesti koostöös koolieelse ja kooliväliste struktuuridega, regionaalse konkreetse tähelepanu puudub.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Hariduse ja keelelise integratsiooni sotsiaalne küsimus on keskne; rõhutatakse, et ühtse kooli idee ei saa tähendada täielikku integratsiooni ilma selge definitsioonita, ning eraldi koolide jätkumõõtlust puudutatakse. Sõnastus on neutraalne ning keskendub küsimuste väljatöötamisele, mitte radikaalset muutusteks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Esitatud arupärimine nr 13 keskendub valitsuse seisukoha selgusele ühtse eestikeelse kooli osas; esineja püüab saada konkreetset vastust ja nägemust, mitte juhtida ametlikku reformi etteotsa. Progress või saavutused puuduvad otseselt kirjeldatud; keskendutakse küsimusele ja definitsioonidele.

1 Analüüsitud kõnesid