Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) kolmas lugemine
2025-06-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kui võrrelda, on antud kõned tugeva vastuseisuga eelnõule 640 SE. Kõneleja rõhutab, et kolmanda lugemise kiirustamine on sobimatu ning soovib eelnõu päevakorrast maha võtmist ja erakorralise komisjoni istungi kutsumist; see näitab protesti seaduse vastu. Ta toob esile põhiõiguste riivet ja võimalikku põhiseaduslikku konflikti, viidates Riigikohtu ja põhiseaduskomisjoni rollile. Ta viele rõhutab, et prioriteet on kaitsta vabadusi ja vältida jälgimisühiskonna tekkimist.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat teadmist andmete kogumise ja privaatsuse teemadel: loetleb 11 registrit ja täpsustab, milliseid isikuandmeid kogutakse ning kuidas need võivad luua profiile. Ta käsitleb pseudonüümide ja andmetevaldkonna kontrolli ning riigi digitaalse infrastruktuuri põhimõtete vastuolusid. Lisaks viitab ta põhiseaduslikkusele ja kriisidele, mis võivad kaasneda suurte andmekogumite loomisega.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja on jõuline ja muresõnakas, kasutab kujundlikku keelt (jälgimisühiskonna ajastusse) ja emotsionaalseid isiklike õiguste näiteid. Ta kombineerib faktidel põhinevaid argumente ja moraalseid põhimõtteid, ning esitab pöördumisega küsimusi, mis on suunatud vastaspoolele (“mis hinnaga” jne). Debatis on tonaalne kriitiline ning pööratud etteheide, mis rõhutab läbipaistvuse ja sõltumatuse puudumist.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esines mitu korda sama päeval (2025-06-19) ja rõhutas erakorralise komisjoni istungi vajadust ning eelnõu päevakorrast väljaviimist. Ta viitab juhatuse ja rahanduskomisjoni liikmete kohalolekule ning julgustab kolleegide koostööd lõpliku otsuse vältimiseks. Seda näitab korduv kordusmotiiv ja pidev surve üle vaadata menetlust.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastane on eelnõu pooldajad ning riigi esindusmeeskond, kelle tegevust ta kritiseerib kui põhiseaduslikku riski ja põhiõiguste riivet. Ta süüdistab plaani “riivavat” inimeste õigusi ning toob välja, et see võib viia kohtuvaidlusteni ja piinlike olukordadeni. Ta rõhutab tugevat opositsiooni ja soovib eelnõu tagasi võtta ning mitte lubada selle kolmandat lugemist.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks, kutsudes rahanduskomisjoni esimeest erakorralise istungi korraldamiseks ja eelnõu tagasi võtmise arutamiseks. Ta soovib kaasamist ning viitab vajadusele konsensuslike ja läbipaistvate menetluste kaudu lahendustele. Samuti näitab ta soovi tegutseda koos teiste fraktsioonidega, et vältida põhiseaduslikke konflikte.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ekonomilises mõttes on kriitika kasutatud 3,5 miljoni euro taasterahastuse kontekstis; ta väidab, et see summa läheb inimeste põhiõiguste müümisele suure eelise nimel, kui eelnõu eesmärk on luua superandmebaas. Ta ei toeta riiklike andmete kogumise laienemist, mis võiks rightfully olla kallis ja potentsiaalselt ohtlik. Üldiselt on ta eurosaaduslikust rahastusest küllalt skeptiline ja riigi raha kasutamist sihipäraselt tõlgendab kriitiliselt.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhikeskne sotsiaalne teema on privaatsus ja põhiõiguste kaitse. Ta rõhutab, et suur andmekogum ja profiilide loomine ähvardab isikuvabadust ning võib viia jälgimisühiskonna tekkimiseni. Argumendid keskenduvad sellele, et inimene peab teadma, mida andmeid temast kogutakse, ning et logide kontroll puudub piisavalt tugeva järelevalvega.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised eesmärgid on eelnõu kolmanda lugemise peatamine ja päevakorrast võtmine ning erakorralise komisjoni istungi korraldamine. Ta rõhutab põhiseaduslikkuse ja põhivabaduste kaitset ning mainib võimalikku Riigikohtu või presidendi sekkumist, kui eelnõu läbib. Ta eeldab, et protseduurilised sammud tuleb enne lõpule viia ning näitab valmisolekut koostööks, et saavutada rahulik ja põhiseaduslikult diskussioon.
8 Analüüsitud kõnesid